Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 2.0 T.Spark Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 160.875 km |
KM-stand laatst | 184.500 km |
Soms komt alles goed,.
- 160.875 km
Op 19 december 2019 ruilde ik mijn Jaguar X-type in. Na precies 10 jaar min één dag geweldig rijden. De overheid liet me namelijk schriftelijk weten dat de wegenbelasting op mijn Jaguar diesel per 1-1-2020 met 25% zou stijgen - tot 1800 euro. Dat was reden voor onmiddellijke actie. Met als resultaat dat ik na een weekje googlen en pakweg een paar duizend voorbij trekkende occasions een Alfa 166 2.0 TS 2004 distinctive heb aangeschaft. Met bijna 161k kilometers, een fraaie onderhoudsgeschiedenis, een fris uiterlijk met enkele minieme roestplekjes en een barstje in de voorruit.
En met slechts twee voorgaande eigenaren.
Wat rijdt die auto geweldig!
Ik ben nu 2500 km verder. Ik heb een intensief leerproces ondergaan op diverse Alfa forums. En in de ruim 3 maanden in mijn nieuwe Alfa heb ik zowat alle gekende gebreken mee gemaakt. Zoals het uitvallen van het systeem- en radiogeluid, wapperende en hokkende ruitenwissers, de rechter richtingaanwijzer die niet automatisch terugkeert, weigerende achteruitrijd sensoren, alarmerende homokineet-kraakgeluiden in het vooronder, knipperende xenonverlichting (wijst op veroudering) en de zoektocht naar wat ik nu wel en niet precies aan boord heb. Ook hielden mijn gasveren van de motorkap het na een paar keer voor gezien. Die heb ik inmiddels zelf vervangen voor 25 euro inclusief.
Verder heb ik het instructieboekje zeker 5 keer gelezen en ik denk nu alles onder de knie te hebben. Het enige dat ik nog niet kan vinden is het noodtouwtje van het benzineklepje...
Tijdens mijn speurtocht ontdekte ik dat de Alfa liefhebber zijn auto zowat aanbidt en hem regelmatig 'Bella' noemt. Daar heb ik zelf helemaal geen last van. Mijn 166 heeft een leuk - beetje gewoontjes - uiterlijk, maar mijn Jag vond ik stukken aantrekkelijker om te zien.
Hier tegenover staat dat de Alfa echt een groots genoegen verschaft in rijgedrag. Naast de fraaie lederen bekleding dragen de stille motor en een bijna geheel gecapitonneerd interieur bij aan een subliem rijcomfort.
Het leuke is dat alle hiervoor genoemde gebreken zich in die drie maanden inmiddels vanzelf hebben opgelost. Mijn enige ingreep was de montage van de twee nieuwe gasveren.
De rest is vanzelf genezen . Een paar dagen na aankoop bleef mijn geluid gewoon aan, de cd cassette werkt prima, op enkele hobbels na, de xenon knippert niet meer, de sensoren achteruit doen het opeens en sinds kort werkt mijn ruitenwissersysteem vlekkeloos. ook heb ik een paar keer een gemiddeld verbruik gehaald van 1:12.3.
Samengevat: Ik denk dat mijn Alfa lang heeft stil gestaan en in mij de juiste eigenaar heeft gevonden om het hele systeem te resetten tot optimale prestaties. Ik ben erg tevreden met deze nieuwe aanschaf. Binnenkort meer!
Een tandje erbij
- 165.200 km
Bijna 4500 km. probleemloos gereden. De olie verversen en vooraf zo'n 100 km. rijden met een flesje wondermiddel in het carter heeft het verbruik met ruim te helft terug gebracht. Naar plm. een halve liter op 1000. Binnen de norm dus. Inmiddels ben ik ook gewend aan lampjes. Die van 'onmiddellijk stoppen' kende ik al van mijn vorige auto: Gewoon doorrijden, na een paar km. gaat 'ie uit. Dan het lampje 'motormanagement'. Even uit laten lezen bij mijn Alfagarage: Loos alarm. Weer wat geleerd.
En toen reed ik in België een parkeergarage binnen en naar rechts omhoog. Een fel snerpend geluid alsof er iets moest worden doorgezaagd. Op de terugweg dan maar geen rechterbochten meer genomen en na 200 km. de garage aangedaan. Blijkt er een bout van een ophangsteuntje te zijn afgebroken. Binnen een half uurtje was het zaakje vast gelast en kon ik weer verder. Over een kleine maand de Apk en distributieriem vervangen. Daarvoor moet zowat de halve motor los plus een aantal onderdelen vervangen. Maar als het goed is kan ik daarna weer drie jaar prettig doorrijden. We zullen zien...
Even slikken,,en dan door
- 165.850 km
Daar was íe dan, mijn APK...toch nog dik 300 euri voor de vervanging van alle vier de remkabeluiteinden. Blijkbaar al een paar jaar vergeten door de controlemannen. En toen kwam de rest nog. De airco bleek droog te staan, maar na vullen was de conclusie: Pomp defect. Zo wist ik nog niet hoe je koel kan houden tijdens een hittegolf. Gelukkig bracht een bekende sloper in de buurt uitkomst. Voor 50 euro werd het opeens loeikoud in mijn Alfa. Besparing ruim 200-500 op een nieuwe pomp.
Tot slot de distributieriem en alles erom heen laten vervangen. Daarmee blijft mijn rijgenoegen fier overeind, met dank aan een zeer meewerkende vakgarage op fietsafstand van mijn huis.
Dansende ruitenwissers
- 169.300 km
..bijna 9000 prettige kilometers achter de rug. Maar nadat het op twee ritten van 230 km. elk keihard regende, bleken mijn onvolprezen ruitenwissers-met-sensor uiteindelijk toch te hebben gekozen voor een eigen dynamiek. Niet meer stoppen als het droog is, midden op de ruit blijven staan bij een stortpartij en nog zo wat. Het Alfaforum staat vol van dit euvel. Dus trok ik afgelopen week op een zonnige dag de stoute schoenen aan voor mijn eerste monteurservaring. Met een 'how to' uit 2011 die - redelijk - precies beschrijft hoe je de ruitenwissermotor moet uitbouwen, drie sleeppennetjes van smeer moet ontdoen en dan het geheel weer in elkaar moet zetten. De auteur ervan was ook een nieuweling en deed er twee uur over. Ik uiteindelijk zes uur... met als eindresultaat goed lopende wissers die nu opeens van rechts naar links draaiden en in rust rechtop op de ruit stonden. Na twee dagen nadenken had ik de oplossing: Het motor-asje moest één slag verder gedraaid. Maar ik was niet van plan om alles weer te slopen, terwijl ik nu maar 1 boutje zou moeten losdraaien. Dat boutje zat net onder het vaste stuk van de hele motorbedekking die er anders weer uit zou moeten. Een stukje van 20 cm. Dat heb ik toen aan twee kanten een stukje ingezaagd en omhoog gebogen. Et voilà: Binnen 20 minuten draaide alles weer als vanouds. Tevreden...
Klaar voor de volgende APK.
- 173.600 km
Alweer anderhalf jaar onderweg en nu bijna 13000 km gereden. Het blijft lastig om niet even een ritje te verzinnen en weer van het super comfort te genieten. Inmiddels bij een andere garage dan m'n eerste een gaatje in het flexibele stuk van de uitlaat laten repareren. In ons gesprek bleek de garagist zelf vier Alfa's te hebben gereden en onderhouden. Dat gaf weer vertrouwen:).
Na nogal wat filmpjes heb ik mezelf eindelijk ook overgehaald om het gele waas op mijn koplampen aan te pakken: Een setje van 7 euro en drie gradaties schuurpapier lieten ze binnen anderhalf uur weer glanzen. Alle reden dus om deze 17-jarige weer flink de sporen te geven.
,,en yes!
- 174.200 km
..gisteren fluitend door de APK. Op naar weer een jaartje rijgenoegen...
Alfa Romeo - deze kende ik nog niet
- 180.500 km
Bijna 20k gereden. Nog steeds mijn beste rij ervaring ooit. Gewoon tijdig olie bij vullen (nu rond 1500/l) en blijven genieten. Maar dat je op volle snelheid je motorkap opeens 10 cm omhoog ziet schieten in de noodslot stand, dat was weer helemaal nieuw voor me. Gelukkig niet voor het onvolprezen Alfa forum :). Na lang zoeken blijkt dat een zaak van veel WD 40 spuiten, ofwel je kabel naar de ontsluiting inkorten (niet voor mij), ofwel het slot flink smeren. Dat heb ik dus gedaan - na nog vier keer die ervaring. En als ik dan de iconische Alfa grill met slechts een schroefje los heb verwijderd lijkt het alsof ik in een heel andere auto rijd.... fluks de zaak volgespoten, gauw de grill terug gezet en sindsdien geen enkele opwippende motorkap meer gehad :). Op naar de volgende verrassing; laat maar komen!
,,toch nog even nagelbijten
- 183.500 km
Terugkomend op mijn open springende motorkap bij volle snelheid: Opeens bleek de oliebus toch onvoldoende om dat ongedaan te maken. Dus heb ik nog maar eens de fora geraadpleegd en ontdekt dat je de kabel er naartoe niet hoeft in te korten - maar dat je hem kunt verstellen via een vertanding. Ook hier wint de volhouder: Na flink zoeken tussen de dikke lagen wd 40 vond ik de verstelling. Hierna heb ik geen opwippers meer gehad.
Toen kwam de APK er weer aan. Twee stukjes roestige remkabel van 5 cm. bleken afkeurenswaardig en moesten dus worden aangepakt. Kosten: een paar tientjes. Maar ik werd wel geacht een open opdracht af te geven, aangezien voor de reparatie het subframe los moest en de uitlaat plus de benzinetank. Dat zou wel eens de hele dag kunnen duren ( a 70 euro per uur). Gelukkig kreeg ik na een halve dag duimen de boodschap dat de kosten net geen 170 euro waren..het viel wel mee, volgens mijn sleutelaar... Op naar 2023.
Olieverbruik neemt snel af,,.
- 184.500 km
Iets wat niet is te googelen: 'Olieverbruik neemt af'. Blijkbaar maak ik dat nu mee. Zoals beschreven peil ik regelmatig mijn olieverbruik. De laatste maanden neemt dat gestaag af - van 1:1500 naar 1:2500 km nu. Blijkbaar zijn de olieschraapveren inmiddels een deel van hun koolstofvervuiling kwijt geraakt. Iets waarvan ik nog nooit had gehoord. Op mijn trip van ruim 400 km van afgelopen week bleek zelfs mijn benzineverbruik met bijna 2 l per km te zijn afgenomen naar 1:14,6 km. Kortom: Koester een oude Alfa door afwisselend korte en nog meer lange ritten en de onkosten gaan vanzelf dalen...
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Klokje Rond: Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V

Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive (2004)

Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression (2003)

Test: Alfa Romeo 166 – Volvo S80 – Peugeot 607

Test: Alfa Romeo 166 (2003)
