Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)

autoreview

Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)
Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)

Signalement

Uitvoering166 2.4 JTDm 20v Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf380.000 km
KM-stand laatst444.444 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beste aankoop ooit

  • 444.444 km

Ik begin met een verhaal, dan komen de feiten. Veel leesplezier!

Na gestopt te zijn bij een werkgever waar ik gebruik kon maken van een leaseauto was het voor mij tijd om een dagelijkse auto te zoeken naast mijn hobby auto (Daimler Super V8)
Na een winter overleeft te hebben met een Subaru Forester uit 1998, wat ik iedereen kan aanraden, ging het benzineverbruik mij tegen staan en was het voor de hoeveelheid dat ik rij tijd voor een diesel.

Als echte passionele autoliefhebber is er dan maar één merk waar je op uit kan komen en dat is Alfa Romeo. Met een gezonde twijfel begon ik aan mijn eerste Alfa. De Subaru was net verkocht voor 1300 euro, en ik stapte met dat geld brandend in mijn zak op de trein richting de afspraak die ik had gemaakt om een 'Rosso Brunello' Alfa 166 te bekijken. Ik kwam uit bij een stel Alfisti die een loods hadden met een hoop Italiaanse pracht van het merk met de serpent op de badge. Mijn 166 werd al een half jaartje niet meer gebruikt door de eigenaar, maar met een verse accu die zij speciaal voor mij gehaald hadden kon een proefritje beginnen. Wat heb ik een krachtige diesel toch gemist! En wat een complete auto vergeleken met die spartaanse Subaru die ik die ochtend heb uitgezwaaid!

Na het schudden van de hand had ik van die 1300 euro nog 50 euro op zak om te gaan tanken ook! Meteen een fikse rit gemaakt, waar ik met een glimlach van oor tot oor op een heerlijke lederen stoel zat. Ineens had ik alles elektrisch verstelbaar, airco, cruise control, lederen bekleding en 100pk meer. Mijn lol kon niet meer op. Toch bleef er iets in mijn achterhoofd hangen: de Alfa reputatie!
Het hele klimaatsysteem viel af en toe weg, en bleef dan ook weg. Totdat het ineens weer werkte. Daarnaast flikkerde het ICS scherm regelmatig en deed het alarmsysteem raar.

Een rammeltje bij de vooras was zo verholpen, een stabilisatorstang zat los. Voor de goede orde meteen de schokbrekers voor vervangen, en rondom eibach verlagingsveren geplaatst. De bussen in de achterophanging gingen hierdoor nog meer speling vertonen wat resulteerde in een zwabberende achterkant. De oplossing hiervoor waren draagarmrubbers van Mercedes (Type: MOOG ME-BJ-6313) Alfa maakt deze niet meer.

Enkele duizenden km's verder waren ineens alle elektrische geintjes verholpen, vermoedelijk gewoon het lange stilstaan wat hiervoor heeft gezorgd. Wat wel bleef was de trilling die naar verwachting van de banden kwam. Deze bleek afkomstig van de rechter steekas, versleten.

In de zomer van 2018 begon de clima ineens weer raar te doen. Na een hoop zweten en zoeken bleek het in de achterste zekeringkast te zitten. De relais zaten niet allemaal lekker aangedrukt. Sinds ik dit gedaan heb ben ik van dit issue af.

Tussentijdse faal: ABS storing. Na een flinke hobbel in de N11 (wat een Belgische kwaliteit weg is in Nederland) was daar ineens een ABS storing. Wat bleek is dat de kabel van de ABS sensor linksvoor niet goed in de klemmen zat. Een heus stuk kabel van het begin tot het eind was losgerukt en kwijt.

Begin augustus APK keuring, ik hield mijn hart vast! Gelukkig bleef het bij een beschadigde band en corrosie op de remleidingen. De ABS storing heb ik zelf GOED(koop) opgelost. In plaats van een peperdure sensor plus kabel te kopen van 160 euro, ben ik zelf aan de slag gegaan met:
- Een stuk stekkerdraad
- Krimpkousen
- Soldeerkunsten
- MacGyver instelling
Leuk genoeg werkt dit tot de dag van vandaag nog steeds! En dat voor een tientje aan materiaal en een uurtje werk.

Vakantie eind augustus
1300km naar Kroatië heen en terug gereden. Het enige probleem was een rare: Koppelingspedaal bleef ineens op de bodem hangen. Ik wilde een tankstation opzoeken voor München, en bij het terugschakelen was ik ineens de koppeling kwijt. Dan maar even koeltjes rev-matchen en terugschakelen tot de autohof en de boel laten afkoelen. Hierna dit probleem nooit weer gehad.

December 2018
Tijd om die steekas eens te laten vervangen. Een kleine 500 euro verder, maar dit maakte wel een wereld van verschil in comfort.

Heden:
Ondertussen ben ik twee oliewissels verder, beiden heb ik zelf gedaan, en alle kleine zaakjes pak ik ook zelf op. Voor grote specialistische reparaties ga ik naar een Alfa Romeo specialist. Zo blijven de kosten laag. Als ik kijk wat ik in die tijd kwijt ben geweest aan onderhoud en reparaties, kom ik uit op 50-100 euro per 20.000km aan beurten, en een enkele keer 500 euro voor specialistische reparaties.
Distributie zit er ook weer aan te komen.

Accessoires:
- Savali tuning (was al bij aankoop)
Trekt als een lier, 210+ pk turbodiesel is hilarisch. De 5 cilinder roffel maakt het af.
- Eibach verlagingsveren
Ongeveer 2 tot 3cm verlaagd. Dit merk je bij onpraktische situaties in Nederland, we zijn hier nogal gek op drempels. De Alfa is hier wat minder gek op. Door de verlaging staan de achterwielen op 3 graden camber. Dit ziet er goed uit, maar vreet achterbanden.

Verbruik:
Rustig aan en veel snelweg is 5L op 100km zeer goed te doen. Gemengd kom je eerder op 6L per 100km, maar voor een grote auto met zeer snelle dieselmotor is dit niks!

Comfort:
Ontzettend goed! Na elke lange rit kan ik niet wachten om weer verder te rijden! Rolgeluid is wel aanwezig, maar met DSP audio merk je hier niks van.

Betrouwbaarheid:
Super! En de kosten wanneer er echt wat stuk gaat vallen ook allermeest mee. De auto start altijd, en brengt je overal!

Bekende kwalen:
- Gevoelige ophanging
- Elektra
- Uitlaatspruitstuk
Hierover meer: met de 20 klepper is het goed mogelijk om lange stukken 220 te rijden, wat hij heel goed doet, echter bij het afkoelen van het uitlaatspruitstuk kan deze de tapeinden krom of kapot trekken. Dit resulteert in gegil van de turbo bij een koude motor. Dit is op te lossen door het hele zaakje uit elkaar te halen en tussen de pijpen in de hechting van het spruitstuk sleuven weg te slijpen, (4 sleuven dus) afgebroken tapeinden vervangen, pakking er weer tussen en alles vastzetten. Dan heb je het probleem nooit weer.

Conclusie:
Zoek je voor geen geld heel veel auto? Zoek dan niet verder en koop een 166. De dieselmotor is onverwoestbaar, en de auto biedt heel veel waar voor zijn geld. Spijt zal je er zeker niet van krijgen!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens