Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 3.2 V6 24V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 185.806 km |
KM-stand laatst | 196.966 km |
Nu toch de 166 3.2 V6-24 ik heb veel Alfa’s geha
- 189.610 km
Met veel plezier reed ik met mijn vorige 166 2.5 V6-24V totdat er tijdens een tourrit een klassieke Alfa achterin mijn kofferbak reed, kan gebeuren en ik was daar ook niet boos over.
Afijn ik kon het dus met bijbetalen laten maken of zoeken naar een nieuwe 166, aanvankelijk wilde ik hem laten maken, maar na wat nuchter nadenken besloot ik om naar een andere 166 te gaan kijken, ook omdat Edgar Alfist (een 166 en Busso specialist) op Facebook aangaf dat hij wel wat voor me had staan, een 3.2-24V.
Dus ik met mijn vrouw gaan kijken.
Buiten had hij er een paar staan, kijk maar rond zei hij, er is wel werk aan de auto’s, maar ik repareer het voor de aflevering.
Uiteindelijk zagen we een hele nette 166 staan, dus Edgar erbij gehaald met de vraag of de motorkap open kon.
Ja hoor, maar heeft distributieriem schade.
Slik…..
Maar als jij hem wil, maak ik hem, komt ook een nieuwe koppeling in en ik raad je echt een vliegwiel van een 3.2 GTA aan, rijd veel fijner met de Squadra software die er inzit.
Oké en wat gaat het kosten?
Hij noemde een bedrag die oké was, zeker gezien de arbeid die hij er nog in moest steken, tevens zei Edgar het is duidelijk dat het met jouw 166 Game Over is, ik geef je meer dan een opkoper ervoor zal geven (wat ook klopte, want die bood later €300, daar zat Edgar dus inderdaad boven) en ik kan alles wat je van je huidige 166 wil houden overzetten op deze 166, nou ik wil graag mijn CSC tussendemper en de demperloze eindpijp (van WS Exhaust) eronder hebben, geen probleem zei Edgar maar ja….. een auto kopen zonder proefrit omdat de motor in puin ligt….
Toen ik naar huis reed was ik er stil van en toen zei mijn vrouw uit het niets…. Erik doe het nou maar, je wil hem graag.
Ja maar ik koop dan iets met schade, ja zei ze, maar het is niet zomaar een garage/handelaar.
Eenmaal thuis nam ik dus de beslissing, ik nam de 166 3.2 V6-24V.
En toen was er de grote dag, ik kon mijn nieuwe 166 3.2 V6-24V met Squadra software en GTA vliegwiel ophalen.
Eenmaal daar zei Edgar, ga eerst maar lekker een stukje rijden en mocht je wat vinden, dan verhelp ik dat, daarna gaan we je uitlaat overzetten en handelen we de rest af en zo geschiede.
En nu….. elke rit is één en al feest, dat comfort, de prestaties en dat geluid…
Klinkt nu nog veel warmer dan bij mijn vorige 166.
Het is gewoon een mini Maserati en dat merk ik ook aan de jeugd die vragen of ik het gas effe wil intrappen, ergens wel leuk, ze vinden het in elk geval lekker klinken.
Verder is het verschil enorm groot met mijn vorige 166, die reed altijd heel soepel en relaxt weg en bij 5000tpm werd ie boos.
Bij de 3.2 voel je al meteen de kracht en wat er daarna gebeurt….
Het is echt een hele fijne auto, een echte Italiaanse topper die veel beter had moeten verkopen in plaats van die saaie Duitse limo’s.
Een 166 3.2 V6-24V, mooier gaat het niet worden…
Na 10.000km kleine beurt bij Martijn Goorden
- 196.966 km
2 weken terug naar Alfa Specialist Martijn Goorden gereden die ik nog ken uit mijn Alfa-33 periode en we lid waren van de Squadra33, voor een kleine beurt, aangezien de 166 al 10.000km gereden had en ik de wagen al bijna een jaar heb, tijd voor verse olie dus.
Eenmaal aangekomen liep hij de 166 eerst na en kwam met een kort, maar pittig lijstje.
Draagarmen zat teveel speling in, ashoes van de aandrijfas was lek, fusebus achter, motorsteun rubber was op (vervangen door een gele PU, is veel stijver en blijft goed) en een kleppendekselpakking voorzijde, die lekte.
Juist….
Bleek door een kapotte schroefdraad te komen waardoor de kleppendeksel niet goed aansloot.
Maargoed de beurt werd na inspectie uitgevoerd en er ging weer verse 10W/60 van ENI in en ook kreeg de airco een beurt, ook zagen we daar een lekkage, er bleken verkeerde afdichtingen in te zitten, deze dus ook meteen vervangen.
De mankementen die hij tijdens de inspectie zag, had hij niet op voorraad liggen en moesten besteld worden.
Op 6 Augustus was het zo ver, de 166 kon weer opgehaald worden.
Ongelooflijk wat een verschil, nul bijgeluiden uit het onderstel, stuurt veel
strakker, gaat kaarsrecht rechtuit en nul trillingen.
De kleine beurt koste incl. de reparaties dik €1200,-
Hierover kreeg ik met een Alfa Spider rijder nog een discussie.
Bij de garage hier in de buurt hadden ze het voor weinig gedaan en ik had het gratis voor je gedaan.
Ja maar ik wil dat de 166 goed word onderhouden en proberen / beunen is wat anders dan iets goed onderhouden.
En iets goed repareren is iets anders dan gewoon repareren.
Ik heb al genoeg in klokje rond filmpjes gezien waarvan de eigenaren hem zelf onderhielden of bij de heel aardige garage in de buurt kwamen.
En die garage in de buurt, ze zijn behulpzaam en doen hun best, maar verwacht geen perfectie.
En als iemand zonder ervaring (heeft een eigen hobbyruimte naast die bewuste garage, bij hun om hulp vraagt en zo mijn 166 wil maken….
Als het effe niet anders kan prima en top, graag, maar om hem goed te houden ga ik liever naar de specialist.
Geen Beun, geen dealer (zitten goede tussen!!!) maar een specialist.
Laatste weten vaak net iets meer, gaan ook verder waar de dealers vaak stoppen (revisie) en dus kennis en nog goedkoper ook.
In de afgelopen 10.000km is er tussendoor nog de CSC tussendemper vervangen door eentje van WS Exhaust en zijn er later ook nog 2 cat’s verwijderd toen ik bij WS Exhaust in Goes de 2 flexibele uitlaatdelen liet vervangen, pal daarachter zaten 2 cat’s en het was makkelijker en leuker om deze dan maar meteen te laten vervallen, aangezien een 166 3.2 V6 er origineel toch 4 heeft.
Resultaat?
Stationair een heel mooi indrukwekkend geluid en bij gas los, ploft hij veel meer en vliegt door de toeren.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.