Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 146 1.6 Twin Spark 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inmiddels is dit mijn derde Alfa. Na een 33, reed als een kart maar had een gebruiksaanwijzing nodig vanwege de handbediende choke, overgestapt op een 155, ook vanwege de gezinsuitbreiding. Die 155 2.0 TS, 150 pk onder de kap was een zalige auto. Zelden problemen, behalve een keer een defecte katalysator door een te krachtige bodemreiniging in de wasstraat waardoor hij maar op 3 pitten liep en er onverbrande benzine in de kat kwam. Toen de blanke lak los begon te laten, zijn we gaan kijken naar wat anders.
Het moest een 4 deurs zijn, inmiddels twee dochters, en hij moest freude am fahren geven. Wil je voor een schappelijke prijs gaan shoppen, dan kom je toch alweer snel bij Alfa terecht. Na lang wikken en wegen is het deze 146 geworden. Niet teveel kilometers en in zeer goede staat van onderhoud, keurig bijgehouden onderhoudsboek erbij, Climatcontrol, zeer goede zit achter het stuur voor iemand van 1,95 meter, en rijeigenschappen des Alfa waardig.
Het verbruik met stadsverkeer valt zwaar tegen, zo rond de 1 op 9, maar dat maakt zij weer goed op de snelweg met 1 op 12,5 bij 120 gemiddeld. Even op en neer naar Orly, met hoge gemiddelden, leverde zelfs een keurige 1 op 13,5 op.
Het interieur is grandioos, voor mijn gevoel zelfs ruimer dan de 155, schitterende bekleding, voldoende informatie, hoewel ik wel de oliedruk en -temperatuurmeters mis die wel in de vorige Alfa’s zaten.
De kofferbak is voor ons ruim genoeg, de tildrempel is wel erg hoog wat voor mij geen probleem is, maar voor kleinere mensen al snel een probleem kan zijn. Aan de andere kant is dit wel een geruststelling dat de auto een stevige en veilge koets heeft, waardoor ik altijd met een gerust hart op pad gaan met vrouw en dochters.
Hij (of zij) mist een beetje de scherpte van de 155, maar desalniettemin voortreffelijk.
Tot op heden weinig klachten over de 146, geen rammeltjes of slecht funcionerende electronica, zelfs de lak ziet er nog uit als nieuw op een kras over de motorkap na (jaloerse buurman?).
Ik zit hard te denken aan een chiptuning om wat meer trekkracht onderin te krijgen en wellicht wat betere verbruikscijfers.
ABS werkt perfect, wat ik in een noodstop, toen een onverlaat voorrang nam waar hij geen recht op had, mocht ervaren.
Mede door deze Alfa, en de 2 hiervoor, ben ik een ware Alfisti geworden. Ik hou niet zo van tatoos, maar als ik er een zou nemen, zou het er een worden met het Alfa logo. Voor iedereen die met een bescheiden budget op zoek gaat naar een sportieve, betrouwbare gezinsauto, ga zoeken naar een 146!
PROBLEMEN
Gewoon de normale, zoals een nieuwe snaar voor de nokkenassen en agregraten, nieuwe banden en het normale onderhoud (olie, filters, enzovoort). Rond de 2500 rpm draait de motor niet echt lekker, lijkt wel of hij dan in houdt, beetje gas erbij en het is over. Soms een onrustige stationaire loop bij koude motor. Tamelijk hoog stadsverbruik. Dure onderdelen zoals bougies, 26 euro per stuk en er gaan er 8 in! Doe je wel lang mee trouwens, zo rond de 100.000 km. Hoge tildrempel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.