Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V L (1999)

autoreview

Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V L (1999)

Signalement

Uitvoering146 1.4 Twin Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst42.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 42.000 km

De keuze is voor mij op een Alfa 146 gevallen, omdat ik graag een Italiaanse wagen wilde. Vreemd genoeg was de 146 mijn tweede keus, op de eerste plaats stonden de Fiat Bravo en Alfa 155. Uiteindelijk heb ik daar geen exemplaren van gevonden die mij aanstonden en zodoende kwam ik op een 146 terecht. Deze stond te koop bij de plaatselijke Seat dealer met één jaar garantie. Hier heb ik achteraf geen spijt van gehad.

Het eerste wat natuurlijk opvalt, is het uiterlijk. De wagen ziet er onderscheidend genoeg uit met zijn agressieve neus en rechte achterkant. Vaak krijg ik complimenten op de wagen en er zijn mensen die de auto duurder inschatten dan hij is. Aan de binnenkant gaat het design gewoon door, met onder andere leuke ventilatieroosters die met chroom omrand zijn, net als de klokken. Een ander positief punt is de interieurruimte. Voorin zit je lekker ruim en ook de kofferruimte is met 380 liter riant. Alleen op de achterbank is hij ingehaald door de concurrentie. Klap de achterbank en zitting neer en je hebt een kleine bestelwagen, iets wat ik bij een Alfa 147 eventueel zou gaan missen. De uitrusting is verder dik in orde (ABS+EBD, 2 airbags, in hoogte verstelbaar stuur en stoel, electrische ramen voor, mistlicht voor, verstelbare hoofdsteunen achter, 6 boxen, enz), gelukkig was de vorige eigenaar zo slim op ab voor de cv erbij aan te schaffen en electrisch verselbare en verwarmde buitenspiegels. Het enige dat ik mis is een airco.

De 1.4 Twinspark motor met 16 kleppen is ruim voldoende voor de 1135 kg wegende 146. De motor levert 103 pk en zelfs 200 op de teller is te doen. Meer is leuk, maar niet nodig. De motor is wel een typische toerenmachine, wat niet door iedereen als even prettig ervaren zou worden. Bij 120 km/u maakt de motor bijvoorbeeld al bijna 4000 toeren. De trekkracht bij lage toeren valt daardoor wel wat tegen.

PROBLEMEN

  • 42.000 km

Tot nog toe niets dan lof over mijn wagen, maar er zijn natuurlijk ook wat minder goede kanten. Zo zit de radio op een hele irritante plek, verstopt onder aan de middenconsole, achter de versnellingspook. Ook het zicht naar achter kan een probleem opleveren door de hoge achterkant. De kofferruimte is dus groot, maar de tildrempel is dat ook. Grote dingen moet je echt hoog optillen en diep wegleggen. Maar je kunt lange dingen wel weer makkelijk klem leggen, dus soms is het ook nog wel weer handig.

Qua techniek zijn mij toch wat eigenaardigheden opgevallen. De handrem heeft nog nooit optimaal gefunctioneerd, deze vriest erg snel vast en blijft soms ook hangen als hij er een lange tijd op heeft gestaan. Ook laat de achteruitversnelling zich soms wat lastig inleggen. Wat ik ook een nadeel vind, is het vervangen van de distributieriem elke 60000 km en de bougies elke 100000 km. En die bougies zijn duur, ongeveer 300 eruo voor 8 stuks inclusief montage enzo. Op die manier lopen de kosten erg hard op voor de 20000 km beurten de laatste tijd, want er moeten ook nog wel eens nieuwe banden of remschijven (ook acheter) op. Met mijn huidige jaarkiometrage van zo’n 30000 km loopt dat hard op. Achteraf gezien had ik dus beter een JTD kunnen nemen...

Verder is de auto gewoon betrouwbaar en zit hij heus degelijk in elkaar. Helaas beweren veel ’kenners’ andere dingen. Dingen die zijn gerepareerd buiten het normale onderhoud zoals de remmerij, banden enzo zijn de lambdasonde bij 90000 km (anders kwam hij niet door de APK), motortje van de ruitensproeier en een achterwiellager bij 110000 km en tot slot de andere achterwiellager en een fuseekogel bij 120000 km (misschien is dat ook onderhoud of normale slijtage, ik ben niet zo technisch).

Al met al ben ik dus erg tevreden met mijn Alfa en dat zeg ik niet alleen, omdat ik Italiaanse wagens erg leuk vind. De lol zou er dan namelijk net zo goed erg snel vanaf zijn als je er constant problemen mee zou hebben. Mijn volgende wagen wordt vrijwel zeker weer een Italiaan en ik denk ook wel weer een Alfa. Maar voorlopig rijd ik nog lekker even door met de 146.

Alles nog één keer op een rij met de plussen en minnen:

+ prestaties
+ design
+ rijden/sturen
+ ruimte
+ uitrusting

- onderhoudskosten
- plaatsing radio
- handrem

09-03-2008, update: De Alfa heeft er nu zo’n 165000 km opzitten. Afgelopen najaar begonnen de ruitenwissers wat te haperen, mee naar de garage geweest, die kon niets vinden. Een week later deden ze helemaal niets meer. Ik was onderweg en het bleef maar regenen, dus ANWB gebeld. Die heeft een goedje op het raam aangebracht (werkt goed trouwens), zodat ik verder kon rijden. Vervolgens auto bij een andere garage gebracht die de motor van de ruitenwissers heeft vervangen. Kosten: 330 euro.

Een paar week geleden op de vluchtstrook beland met een watertemperatuurmeter op 120 graden en kokende motor. Wederom de wegenwacht gebeld; waterpomp stuk. Auto is naar de garage gesleept en de waterpomp is vervangen. Helaas moest daardoor de distributieriem er ook af, dus die meteen maar laten vervangen. Dit zou pas aan het eind van dit jaar nodig zijn. Volgens de garage had ik geluk, de distributieriem was door de kapotte waterpomp bijna geknapt. Totale schade vervangen distributieriem, spanrol en waterpomp: 660 euro. Au. Ik zat erover te denken een andere auto te kopen eind van het jaar, maar misschien wacht nu toch nog maar even na al deze hoge kosten. Overigens verwacht ik niet dat ik nog veel kilomters maak na de zomer, dus ik zie nog wel wat ik doe. Het blijft immers een mooie, ruime en goed rijdende auto.

29-07-2008: laatste update: de Alfa heeft bijna 170000 km gereden en ik heb hem verkocht. Hiervoor in de plaats is een Alfa 147 1.6 TS Blackline gekomen, ook een 5 deurs. Een auto van een jaar oud met nog maar een paar duizend kilomter op de teller, daar kan ik weer jaren mee vooruit. Toch ben ik altijd erg tevreden geweest over de 146, maar je wilt wel eens wat anders. Hopelijk is de volgende eigenaar er net zo zuinig op als ik, dan heeft hij/zij er nog zeker jaren rijplezier van. Over de 147 schrijf ik binnenkort nog wel eens een stukje.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens