BMW 3.0 CSL Hommage
Eerbetoon aan een icoon
BMW maakt er een goede gewoonte van om zijn ontwerpteam zo nu en dan naar de opslagkelder met oude modellen te sturen om er inspiratie op te doen voor een Hommage-model. Deze keer valt die eer de 3.0 CSL te beurt, de M1 (2008) en 328 (2011) gingen deze jaren 70-klassieker voor.
"Onze Hommage-auto's tonen niet alleen hoe trots we op ons erfgoed zijn, maar ook hoe belangrijk het verleden kan zijn voor het bepalen van onze toekomst", aldus BMW's hoogste designbaas Adrian van Hooydonk. Volgens hem is de 3.0 CSL Hommage een 21e eeuwse versie van de auto die in de seventies opzienbarend was vanwege z'n lichtgewicht bouwwijze.
De oorspronkelijke 3.0 CSL had veel aluminium componenten aan boord, waardoor het gewicht ten opzichte van de 'gewone' 3.0 CS met 200 kg daalde. De 3.0 CSL Hommage die 'Leichtbau'-filosofie eer aan door gebruik te maken van lichtgewicht materialen zoals CFRP, oftewel met koolstofvezel verstekt kunststof.
Het uiterlijk van de in Golf Yellow gespoten Hommage wordt gekenmerkt door veel aerodynamische onderdelen, waarbij de grote achterspoiler de meeste aandacht voor zich opeist. In het donker zie je goed hoe het rode licht van de achterlichten doorloopt in de spoiler. De achteruitkijkspiegels zijn om aerodynamische redenen vervangen voor kleine camera's.
Onder de kap van de 3.0 CSL Hommage ligt een (niet nader gespecificeerde) zes-in-lijn met eBoost, waardoor het een soort hybride wordt. De oerversie uit 1972 (laatste twee foto's) had hetzelfde aantal cilinders aan boord maar verstookte alleen pure benzine.
Overigens was de CSL een homologatieversie voor de raceauto die meedeed in het Europese toerwagenkampioenschap. De Nederlander Toine Hezemans won dit kampioenschap in 1973 met een CSL. De 'kruisen' in de koplampen van de Hommage zijn een knipoog naar de X-jes die je vroeger in de racerij op de koplampen aantrof om ze te beschermen.
De bijzondere one-off staat op 21-inch wielen en in het minimalistische interieur heeft BMW twee racekuipjes, zespuntsgordels en een racestuurtje gemonteerd. De bestuurder kijkt uit op een met hout afgewerkt dashboard, voor zijn/haar neus staat een klein display waarop de hoeveelheid eBoost wordt weergegeven. In de middentunnel is plaats voor twee helmen.
De kans dat BMW deze 3.0 CSL Hommage in productie neemt, is nihil - dat deed het met de M1 en 328 immers ook niet. Wat niet wegneemt dat we dit soort initiatieven van harte toejuichen.