Hommage aan de BMW M1

BMW M1 Hommage
BMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 HommageBMW M1 Hommage
De BMW M1 bestaat dertig jaar en dat is voor BMW reden om die auto in het zonnetje te zetten. Afgelopen weekeinde is op het concours d'elegance op het Italiaanse Villa d'Este deze M1 Hommage gepresenteerd.
De BMW M1 viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum. Destijds kwam hij voort uit de BMW Turbo, een concept car van een sportauto van de hand van Paul Bracq. Uiteindelijk werd die door Giorgetto Giugiaro omgetoverd tot de exclusieve M1. Afgelopen weekeinde stond op het concours d'elegance in het Italiaanse Villa d'Este een eerbetoon aan die sportauto.
"Deze BMW M1 Hommage laat de kracht en het potentieel zien van het BMW ontwerpteam," aldus Adrian van Hooydonk, de van huis uit Nederlandse chef van dat team. "Een project zoals dit, is een inspritatiebron voor ons dagelijkse werk." En dat is een spannende uitspraak, want het is publiek geheim dat BMW opnieuw werkt aan een grote sportauto die een concurrent moet worden van de Mercedes-Benz SL. Het is misschien een beetje een optimistische gedachte, maar wellicht vinden de BMW-ontwerpers een beetje van hun inspiratie in deze M1 Hommage.
Bij deze studie horen geen indrukwekkende getallen over prestaties en grote motoren; waarschijnlijk zit er niet eens een krachtbron in. Hij is puur als ontwerpstudie bedoeld. Net als zijn voorganger is het concept bedoeld voor een middenmotor. Zowel links als rechts op de achterzijde zit het BMW-logo; ook dat is een knipoog naar zijn dertig jaar oude voorganger én bij BMW een kenmerk voor deze motorconfiguratie. Ook de koplampen zijn net als bij de M1 alleen zichtbaar als ze ingeschakeld zijn.
De zwart-oranje kleurstelling is eveneens geïnspireerd op de M1 al is het op een moderne manier gebruikt. De 'liquid orange'-tint is speciaal voor deze auto gemengd. Het ontwerpteam heeft de Hommage vooral gebruikt als studie op het gebied van aerodynamica, de omloop van koellucht voor de middenmotor en veiligheid. Zo is de voorzijde een crashbox zoals je die tegenkomt in het monocoque-chassis van een Formule 1-auto.
Video

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.