AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hommage aan de BMW M1
63
De BMW M1 bestaat dertig jaar en dat is voor BMW reden om die auto in het zonnetje te zetten. Afgelopen weekeinde is op het concours d'elegance op het Italiaanse Villa d'Este deze M1 Hommage gepresenteerd.
De BMW M1 viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum. Destijds kwam hij voort uit de BMW Turbo, een concept car van een sportauto van de hand van Paul Bracq. Uiteindelijk werd die door Giorgetto Giugiaro omgetoverd tot de exclusieve M1. Afgelopen weekeinde stond op het concours d'elegance in het Italiaanse Villa d'Este een eerbetoon aan die sportauto.
"Deze BMW M1 Hommage laat de kracht en het potentieel zien van het BMW ontwerpteam," aldus Adrian van Hooydonk, de van huis uit Nederlandse chef van dat team. "Een project zoals dit, is een inspritatiebron voor ons dagelijkse werk." En dat is een spannende uitspraak, want het is publiek geheim dat BMW opnieuw werkt aan een grote sportauto die een concurrent moet worden van de Mercedes-Benz SL. Het is misschien een beetje een optimistische gedachte, maar wellicht vinden de BMW-ontwerpers een beetje van hun inspiratie in deze M1 Hommage.
Bij deze studie horen geen indrukwekkende getallen over prestaties en grote motoren; waarschijnlijk zit er niet eens een krachtbron in. Hij is puur als ontwerpstudie bedoeld. Net als zijn voorganger is het concept bedoeld voor een middenmotor. Zowel links als rechts op de achterzijde zit het BMW-logo; ook dat is een knipoog naar zijn dertig jaar oude voorganger én bij BMW een kenmerk voor deze motorconfiguratie. Ook de koplampen zijn net als bij de M1 alleen zichtbaar als ze ingeschakeld zijn.
De zwart-oranje kleurstelling is eveneens geïnspireerd op de M1 al is het op een moderne manier gebruikt. De 'liquid orange'-tint is speciaal voor deze auto gemengd. Het ontwerpteam heeft de Hommage vooral gebruikt als studie op het gebied van aerodynamica, de omloop van koellucht voor de middenmotor en veiligheid. Zo is de voorzijde een crashbox zoals je die tegenkomt in het monocoque-chassis van een Formule 1-auto.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen