Officieel: Volkswagen Golf GTE plug-in!
Eind januari kwamen we al te weten dat Volkswagen had besloten om de plug-inhybrideversie van z'n Golf het label GTE mee te geven. Vandaag kunnen we de GTE in vol ornaat bewonderen. Belangrijkste wapenfeit: 1,5 l/100 km en 35 gram CO2 per kilometer, en dat betekent 7 procent bijtelling.
De Golf GTE beschikt natuurlijk over zowel een verbrandings- als een elektromotor. Een 1.4-liter TSI-blok met 150 pk wordt bijgestaan door een 102 pk sterke elektromotor, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 204 pk en een trekkracht van 350 Nm. Schakelen gaat middels de welbekende zestraps-DSG-transmissie. Komen deze cijfers je bekend voor? Kan heel goed kloppen; onderhuids is de Golf GTE namelijk identiek aan z'n stalgenoot: de Audi A3 E-tron.
Op elektrokracht weet de 1.524 kilo wegende GTE een topsnelheid van 130 km/h te bereiken. Wanneer zowel de elektro- als verbrandingsmotor aan het werk zijn, is een topsnelheid van 217 km/h haalbaar. Een sprintje naar de 100 km/h is in 7,6 seconden achter de rug.
In 3,5 uur is het 120 kilo wegende accupakket (8,8 kWh) van de Golf GTE via een normale stopcontactaansluiting weer volledig op te laden. De maximale elektrische actieradius is 50 kilometer, de theoretische totale reikwijdte is 939 kilometer.
In augustus of september staat de Volkswagen Golf GTE bij de dealer, de prijzen van de plug-in worden binnenkort bekendgemaakt.