Gereden: Audi A3 e-tron

Audi A3 e-tron
Eerder dit jaar liet Audi de plug-in hybride A3 e-tron zien, een auto die technisch gelijk is aan de op het zelfde moment gepresenteerde Volkswagen Twindrive. Beide auto's zullen pas halverwege volgend jaar op de markt verschijnen. Desalniettemin konden wij alvast met een prototype van de A3 e-tron de weg op.

Net als bijvoorbeeld Volvo's V60 Plug-in Hybrid is ook de plug-in hybride Audi A3 e-tron uiterlijk gelijk aan z'n conventioneel aangedreven broers. En ook van binnen is die A3 e-tron op een enkele knop en meter na niet anders dan de andere A3's. Dus geen dikke middentunnel waar de accu in verstopt zit zoals in de Chevrolet Volt. Nee, de batterij zit onder de achterbank, op de plek van de benzinetank die nu (iets kleiner, 40 in plaats van 50 liter) in de reservewielkuip zit. Gevolg is dat de bagageruimte gewoon in takt is gebleven, en dat kunnen we van de plug-in Volvo nou niet bepaald zeggen.

Bij de A3 e-tron zit de elektromotor (102 pk, 330 Nm) tussen de 1,4 liter TFSI-motor (150 pk, 250 Nm) en de zestraps DSG S-Tronic versnellingsbak. Dit betekent dat ook wanneer er alleen elektrisch gereden wordt de aandrijving via de versnellingsbak plaatsvindt. Bezwaarlijk is het niet, in elektro-modus rijdt de auto zonder enige aarzeling en met een flinke dosis trekkracht zoals we dat kennen van elektrische auto's en andere plug-ins. De opgegeven elektrische actieradius is 50 km en de topsnelheid 130 km/h. Wanneer de verbrandingsmotor bijspringt (wat vrijwel ongemerkt gaat) ontstaat er een aandrijfcombinatie die qua prestaties het meest doet denken aan die van een 1.8 TFSI met S-Tronic. Absoluut niets mis mee. Audi geeft een CO2-uitstoot op van 35 gram en dat betekent volgens de huidige belastingplannen voor volgend jaar een bijtellingspercentage van 7 procent (wat het werkelijk wordt weten we na Prinsjesdag).

Ten opzichte van de gewone A3 1.4 TFSI Sportback is de e-tron bijna 300 kg zwaarder geworden. Die extra kilo's heeft Audi keurig weten te camoufleren, niet in de laatste plaats door ze op de juiste plek te leggen. Mede door een stevige afstemming van veren en dempers laat de auto absoluut geen zwaarlijvige indruk achter. De overgang tussen regeneratief remmen op de elektromotor en hydraulisch remmen op de schijven verloopt ongemerkt, het directe resultaat van de Bosch iBooster. Deze laatste vraagt niet alleen minder energie dan een conventioneel remsysteem in een hybride, maar zorgt in geval van nood ook nog 'ns een keer voor snellere drukopbouw in het remsysteem en daardoor voor een kortere remweg.

Audi heeft met de A3 e-tron een auto neergezet die dichter bij wat we gewend zijn blijft dan een Toyota Prius Plug-in Hybrid of een Opel Ampera. Of-ie ook een vuist naar die auto's kan maken hangt van de prijs af die Audi zal vragen. Met dezelfde techniek aan boord zouden ze zich bij Toyota en GM misschien nog wel grotere zorgen moeten maken over de Golf Twindrive die prijstechnisch traditiegetrouw net onder de Audi zal zitten.

De uitgebreide eerste rijtest van de Audi A3 e-tron lees je binnenkort in AutoWeek.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.