Gereden: BMW X5 eDrive prototype
Om van de X5 een plug-in hybride te maken heeft BMW tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak een elektromotor geplaats. Die verbrandingsmotor is de eerste viercilinder benzinemotor uit BMW's nieuwe motorenfamilie en in de X5 goed voor 240 pk en 350 Nm, de elektromotor piekt bij ongeveer 95 pk en 250 Nm. Hiermee is de X5 eDrive in staat om binnen zeven seconden naar de honderd te sprinten, een tijd die hoort bij een stevige zescilinder. O, en als het moet kun je met de dik twee ton wegende reus op een volle accu puur elektrisch 30 kilometer ver komen of een topsnelheid bereiken van 120 km/h. Voorlopig geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 3,8 l/100 km oftewel 1 op 26,3 en een CO2-uitstoot van 89 gram per kilometer. Met dit laatste is de auto goed voor 20 procent bijtelling, al gaat het hier wel om voorlopige cijfers. De verantwoordelijke ingenieurs weten AutoWeek te melden dat het ook nog wel eens 88 gram zou kunnen worden en dat betekent 14 % bijtelling, al is het natuurlijk de vraag of dat volgend jaar nog de grens is.
Maar goed, tot zover de getallen. Waar het om gaat is hoe de auto zich in de praktijk gedraagt. Wegrijden doen we in de comfortstand en dat betekent dat alleen de elektromotor aan het werk is. Stil en toch vrij rap komt de auto van z'n plek. Pas bij oplopend tempo (of dieper intrappen van het gaspedaal) springt de viercilinder bij. De overgang tussen de aandrijfmodi gaat doorgaans ongemerkt. Wanneer we rijdend op alleen de elektromotor plotseling het gaspedaal diep intrappen, merken we dat de viercilinder er niet meteen bij is en nog even gestart moet worden. Dat starten gaat weliswaar vliegens vlug en duurt niet meer dan een fractie van een seconde. Maar bij een BMW, een merk waar dynamiek in het DNA verankert lijkt, wil je dit niet. Volgens de meerijdende ingenieur heeft dit de aandacht en zijn ze in München nog bezig zijn om het weg te werken of in elke geval tot een dusdanig minimum te beperken zodat het vrijwel niet meer waar te nemen is. Met dit kleine detail hebben we eigenlijk direct het enige minpunt bij de kop. Enne, we zijn tenslotte met een prototype op pad dat nog een jaar heeft om uit te rijpen. Als je niet beter zou weten zou je qua prestaties zeggen met een uitgebalanceerde zescilinder op pad te zijn.
Een uitgebreide rijtest met de plug-in hybride BMW X5 eDrive verschijnt binnenkort in AutoWeek.