Toppen in Duitsland blijft mogelijk

snelheidsmeter SRT8
Even 250 plus rijden, zonder bang te hoeven zijn dat je roze papiertje in de papiershredder verdwijnt. Het kan gelukkig nog in Duitsland. Als testredacteur moet je het af en toe gewoon even doen. De grens over bij Arnhem om via de A3 en een stukje de A2 Autobahn 31 op te zoeken. Deze troosteloze, kaarsrechte streep tussen het Roergebied en het Noord-Duitse Emden is een van de weinige plekken waar je in Duitsland de 300 kan aantippen, met een auto die daartoe in staat is uiteraard. Want het is er leeg, overzichtelijk en er zijn nauwelijks bochten. Op een circuit hoef je het niet te proberen, of het moet de Nardo-kombaan in Italië zijn. En gelukkig kunnen we dat in de toekomst blijven doen, al zag het er gister even anders uit. Gelukkig heeft de Duitse regering gisteren direct gereageerd op het voorstel van eurocommissaris Dimas om een maximumsnelheid op de Autobahn in te voeren. Ik begrijp de goede bedoelingen van de Griek, zeker in het kader van de terugdringen van de CO2-uitstoot, en dan is het natuurlijk makkelijk om de Duitsers aan te spreken op hun snelheidslimietloze stukken snelweg. Maar Berlijn zegt heel terecht dat op 98 procent van de Autobahn al een snelheidsbeperking geldt. En een snelheidslimiet van 100 km/h in heel Duitsland zou volgens berekeningen van de overheid de uitstoot van CO2 met slechts 0,6 procent terugdringen. Voordat ik naar aanleiding van deze weblog door de Stichting Natuur en Milieu als milieubarbaar aan de schandpaal genageld word, ik heb de afgelopen week met een Volkswagen Polo Bluemotion 1 op 21,4 gereden, en het is ook nog eens de auto met de laagste CO2 uitstoot van Nederland. Maar ik test ook wel eens auto's die volgens fabrieksopgave harder dan 250 gaan, en net als met de Bluemotion wil je ook weten waartoe die in staat zijn.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.