AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Klassiek of niet?
Gisteren: een blauwe envelop op de mat. Leuker kunnen we het niet maken. Maar dit keer was-ie echt leuk: met ingang van 1 oktober 2007 werd mij vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting verleent voor m'n Mini Van. Want bouwjaar 1982 en dus 25 jaar oud. Nu viel de wegenbelasting van dit trouwe pakezeltje alleszins te overzien, want met 608 kilo's valt hij in de laagste en dus goedkoopste der categorieën, maar toch. Het bleef een cadeautje.
Het idee dat auto's van 1982 nu de klassiekerstatus hebben bereikt, deed mij echter achter de oren krabbelen. Want was mijn Mini in dat jaar misschien al tamelijk ouderwets – andere auto's van toen waren dat zeker niet. Denk aan alle Mercedessen en BMW's die nu op internet als extra aantrekkelijk worden aangeboden wegens hun prille 'klassiekerstatus', maar ook auto's als de knipogende Honda Prelude van Bassie en Adriaan, de Corvette C4 van Face of zelfs een Delorean DMC12. Over Back to the Future gesproken.
Zouden de mensen van de Belastingdienst over dit soort auto's hebben nagedacht toen ze de regel bedachten? Ik vraag het me werkelijk af. Ik vermoed eigenlijk dat de bedenkers toen toch vooral de gezellig pruttelende Brilkever, Peugeot 203 of Morris Minor voor ogen hadden. Of de kostbare poetsjuweeltjes die je op concoursen tegemoet schitteren.
Dat is dan ook waarschijnlijk precies de reden dat de nieuwste regelgeving voor klassiekers niet meer is vastgesteld op een leeftijdsgrens, maar op bouwjaar. Want alles van voor 1960 wordt vanaf 1 januari 2008 vrijgesteld van APK.
Plaats een reactie