Ik ben uncool, dom en niet sexy

Raser sins so sexy
Ik verbaas mij altijd weer over ideële reclames. Je reinste geldvernietiging, als je het mij vraagt. Of denkt de Bond tegen het vloeken nou echt dat, wanneer de hamer met volle kracht op mijn duim neerkomt, de papagaai-campagne door mijn hoofd schiet en ik het welgemeende 'geeveedee' op het nippertje vervang door een gedempt 'potjandorie'? Geloven de subsitieverorberaars die die strontirritante Bob-campagne hebben verzonnen werkelijk dat de notoire alcoholist auto of biertje laat staan door die debiele affiches en sleutelhangers?
Typisch Nederlands, denk je dan. Maar de Duitsers kunnen er ook wat van, realiseerde ik me gisteren toen we met de voltallige testredactie over de Autobahn richting Zweden reden.
Het enige land waar je op (een deel van) de snelwegen nog lekker tekeer kunt gaan, staat al jaren onder druk van de groene lobby. De snelheidslimieten moeten drastisch worden aangescherpt en eerlijk is eerlijk, als je je autopet even afzet en er nuchter over nadenkt, die geitenharen sokken hébben een punt. Los van de veel grotere impact die een ongeval bij dergelijke snelheden kan hebben en de vele malen ergere uitstoot; het is bizar dat in een 'verenigd' Europa dezelfde handeling die mij in het ene land op zware strafrechterlijke vervolging kan komen te staan, een paar kilometer verder naar het oosten volstrekt legaal is.
Maar, helaas voor de milieustrijders, hier komen complottheorieën om de hoek kijken. Duitse automerken zijn vooral onderscheidend in het bouwen van relatief snelle auto's en die industrie is dermate belangrijk voor de Duitse economie, dat de lobby in de politiek daar vrijwel onverslaanbaar is.
Dus wordt het over een andere boeg gegooid; de limietpleiters proberen de automobilisten rechtstreeks te bespelen. Sinds enige tijd worden de bermen van de Duitse snelwegen vervuild met een drietal billboards. Twee lokale TMF-trutten en een dameskapper-achtige voetballer vertellen 'Raser' (hardrijders) dat ze 'niet cool', 'niet sexy' en 'niet slim' zijn.
In alle ernst: wat hebben de verzinners van die campagne nou gedacht? Dat de man, die een boel extra geld heeft afgetikt om geen 318i,  maar een 335i te mogen rijden, bij het zien van zo'n poster van zijn gas af gaat en zijn leven betert? En al gelóven ze het zelf, hoe krijg je die onzin verkocht naar de ambtenaar die de subsidiekraan moet opendraaien? Hoe dom kun je zijn?
Los daarvan: ik vind Collien Fernandes weinig sexy, Phillipp Lahm buitengewoon uncool en Sarah Kuttner op zijn zachtst gezegd niet slim uit haar ogen kijken. Ach, als je er maar hard genoeg voorbij rijdt, zie je die borden niet eens.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.