Bio-Porsches

Wendelin Wiedeking
Ik denk dat de invloed van onze CO2-uitstoot op het klimaat wel meevalt. Ofschoon de milieulobby het anders voorstelt zijn er geen harde bewijzen voor een verband tussen de hoeveelheid CO2 die wij de atmosfeer in blazen en de opwarming van onze planeet. Desalniettemin worden er wel eisen gesteld aan de hoeveelheid CO2 die ons wagenpark mag uitstoten, eisen die (helaas, CK) opgesteld zijn door het door ons democratisch gekozen Europese bestuur. Maar goed, of de regels nu wel of niet op rationele gronden zijn vastgesteld doet hier nu even niet ter zake. Bij hybride-pionier Toyota heb ik niemand horen klagen over de voor 2012 opgelegde 130 gram per kilometer en zelfs bij Ferrari neemt men gepaste maatregelen. Alleen bij Porsche hangen ze de gebeten hond uit. In de Frankfurter Algemeine van gisteren zei Porsche-directeur Wiedeking dat er serieus werk gemaakt wordt van oplossingen met biobrandstoffen en hybride aandrijflijnen, maar dat 130 g/km CO2 onhaalbaar is en dat als deze eis voor iedere fabrikant verplicht gesteld wordt, Porsche z'n deuren wel kan sluiten.
Het lijkt alsof Wiedeking een beetje achter de feiten aanloopt. Dat de CO2-uitstoot aan banden gelegd zal worden is al jaren bekend, dus echt nieuws is het niet. Sterker nog: in eerste instantie zou het gaan om 120 gram per kilometer dus die 130 valt eigenlijk best mee.
Beste meneer Wiedeking, gooi het over een andere boeg en probeer goed onderbouwd aan de Europarlementariërs uit te leggen waarom de regelgeving niet klopt (hoewel dat lastig zal zijn, de milieulobby is diep geworteld). Wellicht is de oplossing van Mercedes (waar met Smarts de uitstoot van de Maybachs gecompenseerd kan worden) doeltreffender. Oftewel geef bij iedere Cayenne een stuk of drie golfkarretjes (of een paar tot Porsche omgedoopte Polo's BlueMotion) cadeau, dan klopt het gemiddelde weer, voldoet Porsche aan alle eisen, is er niets aan de hand en hoeven de deuren niet gesloten worden. Of zie ik een mogelijkheid over het hoofd?

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.