Test: Volvo S80 D2 Momentum (2014)
Bejaardengym
De S80? Gaat die nog mee? Wis en drie. Het huidige model stamt al uit 2006, en in 2009 vond er al een behoorlijke facelift plaats. Volvo heeft de grote sedan begin vorig jaar evenwel opnieuw een update gegeven zodat hij ook in zijn nadagen een beetje bij de les blijft. Het meest interessante nieuws zit onder motorkap.
De S80 D2 heeft een 1.6 turbodiesel met slechts 115 pk. Hiermee is de auto zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor 20 procent bijtelling, en dat is in het E-segment vrij bijzonder. Bijkomend voordeel is dat de auto gunstig geprijsd is voor dit segment. Met deze motor is hij er al voor krap 36 mille, (opnieuw, voor een E-segment auto!) Onze testversie is de Momentum wat je 4.000 extra kost. Dan krijg je leer, regensensor, hoogwaardige audio, parkeersensoren, stoelverwarming en veel optische extra's als aluminium sierstrips. Met nog eens tweeduizend voor de automaat en nog wat extra voor de lak en wat pakketjes, komt je op 47.000 euro voor een ministersauto. Qua stijl doet de auto het nog altijd aardig. Hij komt wat bedaagd over, zowel vanbinnen als vanbuiten, maar net als de vorige Jaguar XJ komt een S80 daarmee weg. Bij de laatste facelift heeft de sedan de meters gekregen van de V40. Dus een digitaal scherm, waarbij je naar wens de toerenteller of de snelheidsmeter groot ziet. Wat ons betreft een verkeerde keus voor dit model, dat meer baat heeft bij (al dat niet gemoderniseerde) klassieke klokken. Je merkt gewoon dat het voor een vlot voorkomende auto als de V40 is bedoeld, het past niet in een grote sedan als deze. De rest van de cabine oogt straks en rustig: de zwevende middentunnel doet de auto goed.
Geen reserve
De hamvraag bij deze auto is natuurlijk of 115 pk nog wel genoeg is om fatsoenlijk door het verkeer te komen. Is Volvo een stap te ver gegaan met een 1.6'je in z'n lel van een auto? Ja en nee. Het sterke punt van de diesel is dat je met 'normaal' rijden bijna alle kracht benut. Deze 1.6 kennen we uit andere auto's als een fijne relatief stille diesel die zijn koppel over een breed toerengebied levert. Daardoor gaat het prima met de S80 als je wegrijdt of moet meekomen op de snelweg. Het gaat pas 'mis' als je onverwacht moet versnellen. Je vloert het pedaal, door de kickdown schakelt de automaat terug en… niets. Je versnelt niet. Of nou ja, zo voelt het. Omdat je met normaal rijden al zo goed als 100 procent van alle kracht gebruikt heb je geen enkele reserve. Voor inhalen bijvoorbeeld. Of plotseling versnellen om goed te kunnen invoegen. Je gaat vanzelf anticiperend rijden, want meer opties heb je niet. Hij tuft door en doet best, als een pensionado die zijn huppeltjes doet tijdens Nederland in Beweging.
Ben je een hypermiler die Volvo's vooral waardeert om hun rustgevende karakter, dan heb je aan deze S80 een goede, want bijkomen in de auto lukt prima. Hij is comfortabel, stil en biedt veel ruimte op de achterbank. Het (gebrek aan) vermogen maakt wel dit model, dus houd daar goed rekening mee als je hem overweegt.
Oordeel
De S80 is niet te vergelijken met concurrenten in dit segment als het aankomt op verfijning, maar biedt nog altijd veel ruimte en comfort voor een gunstige prijs. Met deze motor kan je meekomen met het verkeer, maar ook niets meer. Voor sommige Volvo-rijders zal dat voldoende zijn.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 D2 Momentum |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.195 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 84 kW / 115 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.860 mm / 1.493 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.463 kg |
Laadvermogen | 657 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 12,9s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km (fabrieksopgave: 4,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Lees ook
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.