Volvo S40 1.9 D 115pk Europa Nordic (2004)

Volvo S40

UitvoeringS40 1.9 D 115pk Europa Nordic
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Omdat de Laguna wat problemen (electronisch) kreeg, begon ik mij te oriënteren op een andere auto. Hierbij kwam de ’oude S40’ om de hoek kijken en ondanks dat de auto uit de productie werd genomen ivm de nieuwe S40, kon hij mij wel bekoren, zeker met het Nordic pakket, aangevuld met het HU2105 navigatie systeem en automatische niveau regeling op de achtervering.
Vanaf het eerste moment voelde ik mij de koning te rijk in deze voor mij toch wel ’dure’ zwarte auto, met zeer fijne stoelen (geen leer), cruise-control, goede geluidsinstallatie en een prettig rijgedrag.

Tevens de auto laten voorzien van vierseizoenen banden van Good Year (de EV2).
Hoewel deze banden heel lang meegaan, heb ik ze voor het nieuwe winterseizoen laten vervangen door echte winterbanden (Good Year Ultra Grip GW3), wat een ongelofelijk verschil in rij- en remgedrag uitmaakte. De vierseizoenen band gaf mij geen prettig gevoel op zowel nat als besneeuwd wegdek en had duidelijk minder reserves in lange bochten.

Omdat ik ongeveer 40.000 km per jaar rijdt en het woon-/werkverkeer hoofdzakelijk op een drukke snelweg-route plaatsvindt wilde ik een veilige/betrouwbare auto, die ook nog eens zuinig zou zijn.
Veilig zeker, betrouwbaar ook en zuinig, gem. 1 op 17/19.
En wat een fantastische caravantrekker (2500 tpm in z’n 4, 90 km/p.u en dan de cruise-control aan, je weet niet wat je meemaakt).

Echter ook wat problemen, vooral in het begin. Het duurde 2 maanden voordat men het naar rechts-trekken eruit had en na de vakantie ging de auto (3 maanden oud) naar de spuiterij (motorkap/dak en rechter spatscherm overgespoten), oorzaak de zwakke waterdragende lak die niet tegen vogelpoep kan (te zuur) volgens de inspecteur van Volvo. Echter onder coulance overgespoten (hulde).
Aan de linkerzijde beide raammechanismes (achter zat compleet vast en voor ging ook niet al te best meer open en dicht) onder garantie vervangen.
De achterdempers met de automatische niveauregeling na 20.000 km vervangen (garantie), kwamen te hoog uit de veren, waardoor de koplampen max. 10 m. voor de auto uitschenen. Als laatste werd b

De problemen die er geweest zijn, waren:
- pas rond de 5000 km waren de problemen met het naar rechts trekken opgelost;
- bij 9000 km, dak, motorkap en re. spatscherm onder coulance overgespoten ivm inwerking ’zure’ vogelpoep;
- bij 20.000 km de achterdempers vervangen (garantie);
- bij +/- 46.000 km beide raammechanismen aan de linkerzijde vervangen (garantie);
- bij 69.000 km de vacuümpomp bij de hoofdremcilinder vervangen (garantie).
- bij 74.000 km de luchtmassameter vervangen (garantie).