Volkswagen Polo Variant 1.6 75pk (1998)
Mag 't iets méér zijn?
Of stationcar-kopers nou echt allemaal heftig in de weer zijn met golfspullen, surfplanken, ski's, atb-fietsen of andere attributen voor 'dynamische vrijetijdsbesteding' betwijfelen we. Het zal er eerder om gaan dat een stationcar zo lekker allerlei bagage weghapt, en vooral ook dat 'ie er dikker en minder 'familie-doorsnee' uitziet dan dezelfde auto in sedan- of hatchbackvorm.
Dat geldt al helemaal bij de Polo, waar stationcar en sedan een slag groter zijn dan de zeer gewilde hatchback. Plus dat de sedan, als je groter dan een gewone Polo wilt, niet bepaald moeders mooiste is. De Variant oogt al beter, zij het dat 'ie pas helemaal af is met dakrails erop, die dik f 1000 extra kosten. Krijg je er wel meteen twee verschuifbare dwarsdragers bij.
Wie een stationcar als 'life-style'-auto kiest zal een beetje vooraan willen meerijden in het verkeer, en komt dan minimaal op de 1.6 welke we probeerden. Er is ook een nog sterkere 1.6, maar dat lijkt gezien onze ervaringen nauwelijks nodig. De 55 kW versie gaat namelijk als een tijger. Maar dan eentje zonder nagels, want de voorwielen hebben behoorlijk moeite greep op de weg te houden. Al kan een ander merk banden dan de standaardmontage daar weleens een stuk verbetering in brengen.
Een zeer sterk punt van deze motor is de ongeloofwaardig grote trekkracht bij laag toerental. Moeiteloos snelt de Polo ook naar het bescheiden toerental (4800) waar de motor maximaal vermogen levert. Doe je dat in de stad bij een straat-hoek, dan is het even oppassen, want iets teveel gasgeven vraagt gauw meer grip dan de (toch vrij brede) banden bieden. Dus neemt de Polo-neus de bocht dan nogal breed. Bij hoger tempo, in snelwegbochten, is er niets aan de hand omdat de 1.6 ook weer geen beestachtige prestaties in huis heeft.
Een nadeel als je het beschikbare potentieel gebruikt, is het nogal indringend geronk bij trekkende motor, al vanaf minder dan 3000 tpm. Geeft de indruk dat de holte van het laadruim een klankkast-effect geeft, met de laatste uitlaatdemper eronder. Een beetje doorrijden op langere reizen in deze Polo is geen onverdeeld genoegen. Maar rap in het dagelijks verkeer is hij wel.
Pittig prijsje
Met het algemene rijgedrag is heel weinig mis, als bij elk type Polo. Een praktisch dashboard, stevige maar niet bonkerige vering, goede stoelen, genoeg zitruimte voor en achter. De besturing kon wat nauwkeuriger, vooral bij zo'n motor die flink aan de voorwielen trekt. De afwerking is simpel maar van goede kwaliteit.
Met dat simpel zitten we toch een beetje. Voor een 'life-style'-auto is 'ie een beetje kaal. Inmiddels wel airbags, maar geen dakrails, geen centrale vergrendeling - op een stationcar welhaast een primaire levens-behoefte. Een 'Comfort Negro'-pakket moest de test-auto helpen aan een deelbare achterbank (met hoofdsteunen) en hoogteverstelling op de stoelen.
Zie je van alle 'bouwstenen' af, dan kost de Variant 1.6 bijna 31 mille. Alleen voor het model betaal je al 3,5 mille meer tegenover een driedeurs Polo. En oh jee, voor ongeveer hetzelfde geld heb je een eenvoudige Peugeot 306 Break, een lang niet kale Suzuki Baleno Wagon - stuk voor stuk een hele slag groter. Mag 't in financieel opzicht een ietsje méér zijn, vraagt Volkswagen. Tenslotte heeft VW z?lf op dit moment ook de Golf van het oude model nog in Variant-versie, voor prijzen vanaf zo'n f 31.700. Ziet er wat nuchterder uit dan een Polo Variant, zou de kritische toeschouwer kunnen tegenwerpen, en het is dan maar een 1.4-versie. Oké, doen we een 1.8 met 55 kW, net zoveel vermogen als deze Polo heeft. Kost zo'n f 33.800, een paar honderdjes meer dan de testauto op deze pagina's. Rijdt toch een slagje fijner, zit een klasse ruimer. Lijkt ons een verstandiger keus totdat de ongetwijfeld duurdere (maar dan ook veel uitbundiger aangeklede) nieuwe Golf Variant komt. Wat de vraag oproept of kleinere stationcars werkelijk in een behoefte gaan voorzien, als het niet een stukje goedkoper kan. Ten
slotte verzekerde Opel ons dat ze gekeken hebben of er hier vraag zou zijn naar de lekker ogende Corsa stationcar, die zo voor het grijpen in Brazilië gemaakt wordt - en concludeerden van niet.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo Variant 1.6 75pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.362 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.137 mm / 1.640 mm / 1.433 mm |
Wielbasis | 2.444 mm |
Massa leeg | 1.030 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 500 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 13,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |