Volkswagen Polo GTI Cup Edition

Racebeestje

Volkswagen Polo GTI Cup Edition
Volkswagen Polo GTI Cup EditionVolkswagen Polo GTI Cup EditionVolkswagen Polo GTI Cup EditionVolkswagen Polo GTI Cup EditionVolkswagen Polo GTI Cup EditionVolkswagen Polo GTI Cup Edition
AutoWeek 43 2006
AutoWeek 43 2006

Je leest het in AutoWeek 43 2006

Met zijn 180 pk is de Polo GTI Cup Edition zo'n bommetje op wielen dat hij op het circuit zelfs de volbloed Polo Cup racewagens aardig in beeld kan houden. Zijn topsnelheid ligt dan ook bijna twintig kilometer hoger dan die van de racer.

De frêle blondine Marlene Dietrich maakt het de mannen in de Duitse ADAC Polo Cup races behoorlijk lastig. Het is dus geinig om mee te maken hoe haar ogen binnen de omlijsting van haar racehelm en de openingen in de brandwerende balaclava enigszins verbaasd in de achteruitkijkspiegel van haar racewagen kijken wanneer we aan het eind van het rechte stuk van Motopark Oschersleben met een standaard Polo zo'n beetje op haar achterbumper landen. Zonder helm op het hoofd en met glimlach om de lippen alsof het zo hoort.

Toegegeven, het kán naast onze stuurcapaciteiten wellicht ook iets te maken hebben met de aanzienlijk hogere topsnelheid van onze Polo GTI Cup Edition. En de - pakweg - 30 paardenkrachten extra onder de motorkap. Maar het blijft aardig om mee te maken. Macho gedrag, we geven het toe.

Terwijl Marlene met de cupracer het zojuist opgebloeide ego meteen weer de grond in timmert door in de eerste bochtencombinatie gestaag van ons weg te lopen, is het hoog tijd om de voetjes op de grond te zetten. Een mooi moment om het (in elk geval in naam) van de racer afgeleide productiemodel nog eens wat beter te bekijken. Een bommetje op wielen, dat valt niet te ontkennen.

Een auto die je met zijn prijskaartje van bijna 30 mille budgettair ergens tussen de GTI-versies van Polo en Golf moet inschalen. En die door zijn prestaties niet alleen Marlene vertwijfeld in de achteruitkijkspiegel zal doen kijken, maar bijvoorbeeld ook Golf GTI-rijders en andere sportievelingen op de gewone weg. In vergelijking met zijn grotere broer moet de Polo Cup Edition weliswaar een pk'tje of 20 inleveren, maar door zijn aanmerkelijk slankere lijntje komt hij bij een verkeerslicht vrijwel net zo rap uit de startblokken en kon het op een slingerende dijkweg voor sportwagenrijders wel eens een pijnlijke confrontatie worden. Wat dacht u van 225 kilometer per uur en een sprint naar honderd in 7,5 seconden?

Oschersleben

Terug naar Motopark Oschersleben dus. Waar we ook zelf de kans krijgen om de Duitse cupracer te mennen. Een verrassend goedmoedig gooi-en-smijt machientje, zeker als je er met hulp van een portie zelfbeheersing bij het induiken van korte bochten voor zorgt dat hij niet onderstuurd de koers kwijt raakt. Met zijn 150 pk en een heerlijk schakelende bak kun je uiteindelijk toch véél harder rondflitsen dan de op papier veel sterkere en snellere straatversie. Saillant detail: de een heeft een top van 207 en de ander van 225 kilometer per uur.

Op zijn iets verlaagde en een toefje straffer afgestelde onderstel, 17 inch lichtmetalen wielen en bijpassende sportbanden (205/40-series) is ook het productiemodel op een circuit een waar pretpakket. Subtiel geholpen door ESP. Maar na een paar rondjes beginnen de banden toch wel te puffen van de hitte. Neem het ze eens kwalijk. Overigens laat de Polo GTI Cup Edition zich ook dan nog heel gemakkelijk een bocht om wringen. Zij het een tikje 'beweeglijker' dan in het begin.

Dat neemt niet weg dat het behoorlijk indrukwekkend is hoe goed de remmen het blijven doen en hoe soepeltjes ook de straatauto door zijn versnellingen heen stapt, zelfs als je verrast wordt door de snelheid en op een wat oneigenlijk moment ergens bij het uitkomen van een bocht schakelt. Wat de remmen zelf betreft: tussen de rood gespoten remklauwen geeft VW de Cup Edition één inch grotere inwendig gekoelde remschijven mee. De combinatie lijkt zelfs op het circuit in elk geval niet gauw uit zijn hum te raken. Veelbelovend voor – pakweg – het 'nemen' van een bergpas.

Te soepel?

Hoe komt het dan dat je in de Polo GTI Cup Edition niet de klassieke sensatie van acceleratie hebt? Waarschijnlijk is het terug te voeren op het wat hogere gewicht en vooral de souplesse van de motor. Die tussen 2.000 en 5.000 toeren 235 Nm trekkracht levert. De duw in je rug is zo gelijkmatig dat het spektakel daardoor een beetje verloren gaat. Overigens is dat meteen het grootste verschil tussen de racewagen en de straatversie. In de wedstrijdversie zit een kort aangebonden 2.0 liter FSI en voor normaal gebruik geeft VW hem een 1.8 Turbo met vijf kleppen per cilinder mee. Inderdaad: bekend van de Seat Ibiza Cupra. Overigens is die andere Spanjaard (ze worden er immers allebei gemaakt) nóg een toefje sneller. En een slag goedkoper ook.

Vanzelfsprekend spreken de VW-techneuten dan zalvend van belangwekkende verbeteringen. Onder andere aan de motorelektronica en de versterkte en extra hittebestendige versnellingsbak. Gevuld met synthetische raceolie. Het resultaat is in elk geval behoorlijk indrukwekkend, want er zijn niet veel productiemodellen die zich op het circuit zo goed thuis voelen. Hij lijkt natuurlijk ook erg veel op het kanonnetje dat ze voor de raceserie hebben ontwikkeld.

De aërodynamica, wielen en andere speciale snuisterijen komen in beide gevallen bijvoorbeeld van VW's afdeling 'Individual'. Dat ook andere speciale uitvoeringen en studiemodellen verzorgt. Zij leveren alle bijzondere delen op de fabriek in het Spaanse Pamplona af, waar deze nieuwe exclusieve GTI tussen de meer alledaagse uitvoeringen van de band rolt.

In eerste instantie werd trouwens gesproken van een gelimiteerde serie voor liefhebbers. Er zouden er niet meer dan dertien naar ons land komen, een serietje dat vanzelfsprekend al lang was uitverkocht. Kennelijk zijn de reacties dermate enthousiast dat Volkswagen heeft besloten de Polo GTI Cup Edition gewoon in de modellenlijst op te nemen. Zodat het opeens een 'ongelimiteerde' oplage is geworden.

Cirkel rond

Voor de Denen schijnt dat allemaal aanleiding te zijn om in seizoen 2007 hun eigen Polo raceserie te gaan rijden, maar dán met de nieuwe sterkere turbomotor. Zo is de cirkel weer rond: GTI wordt ADAC cup racewagen, racewagen wordt Cup Edition en dié wordt binnenkort dus weer omgeschoold naar een nóg snellere racewagen. Dat ga je krijgen, als de straatversie in essentie veel rapper is dan de circuituitvoering.

Overigens ligt de gedachte dan voor de hand dat de Polo GTI Cup Edition 'dus' wel een stug krengetje moet zijn. Dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Wanneer je op het circuit heen en weer springt tussen racewagen en productiemodel doet alles aan de civiele uitvoering sowieso zacht, stil en losjes aan. Voor alledaags gebruik maakt het anderhalve centimeter verlaagde onderstel er samen met de lage banden en aangepaste dempers beslist geen stuiterbak van. Zijn interieur en sportstoelen zijn in hoge mate gelijk aan de gewone GTI en het onderstel had wat ons betreft zelfs wel een tandje harder gekund om de sportieve aspiraties van het 180 pk feestbeest nog meer te onderstrepen. No problem. Zonder twijfel heeft 'Volkswagen Individual' daar wel een paar ideetjes voor.

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum