Volkswagen Passat 1.9 TDI 90pk GL (1995)

Overtreffende diesel-trap?

Volkswagen Passat 1.9 TDI GL
De Volkswagen Passat is een gewilde zakenauto. Geen wonder dat er verschillende dieselvarianten voorhanden zijn. De direct ingespoten TDI is daarvan de sterkste. Maar vormt dit model ook de overtreffende trap op dieselgebied?

Op dieselgebied zijn er de laatste jaren flinke vorderingen gemaakt. De zelfontbrander heeft van huis uit door zijn hogere rendement bij gelijk vermogen een gunstiger verbruik dan een benzinemotor. Direct ingespoten turbodiesels vormen de overtreffende trap in brandstofeconomie. Doordat de brandstof rechtstreeks in de cilinders wordt ingespoten, treden er minder verliezen op dan bij conventionele diesels. Een direct ingespoten turbodiesel gaat zo'n 20% spaarzamer met de brandstof om dan zijn indirect werkende collega.
Een probleem vormen de sterkere trillingen van de direct ingespoten diesel. Weliswaar is hier iets aan te doen met een wat zwaardere motorconstructie, maar het minder beschaafde gedrag verhindert tot nu toe de algemene toepassing. Toch kwamen Fiat en Rover enkele jaren geleden vrijwel gelijktijdig met een direct ingespoten diesel in respectievelijk de Croma, de Montego en de Maestro. In 1991 kwam Audi eveneens op de markt met een TDI-motor en dat was de eerste waarbij de motortrillingen voldoende waren onderdrukt en het interieurgeluid op een aangenaam niveau bleef. Inmiddels levert Audi een vier- en een vijfcilinder versie en mag concernmoeder Volkswagen ook naar hartelust TDI-motoren inbouwen. En dat is geen wonder, want de TDI-motor is momenteel de maatstaf in zijn klasse.
Volkswagen maakt gebruik van elektronica om de inspuiting te regelen. De TDI-motor heeft een katalysator en natuurlijk een turbo met tussenkoeler, die zo veel mogelijk gekoelde lucht de motor injaagt. De vierpitter moet voor een koude start even worden voorgegloeid, waarna hij ratelend tot leven komt. Na een paar kilometer is de ergste herrie over. Toch resoneert de Volkswagenmotor dan nog wel op de carrosserie.
De 1,9 liter metende motor brengt zo'n 90 pk en 202 Nm voort.
We probeerden zo zuinig mogelijk te rijden: rustig optrekken, snel opschakelen en zoveel mogelijk constante snelheden. De Passat sabbelde dan maar liefst 21,6 kilometer lang van een liter diesel. Bij stevig doorrijden was de score uiteraard minder gunstig, maar nog steeds niet slecht: 1:16,4. Het gemiddelde over de hele testperiode was 1:18,2.

Uitgebalanceerd

De Passat munt ook uit door zijn algehele rij-eigenschappen. Zo schakelt de VW direct en licht. Sturen doet hij eveneens fijngevoelig; de Passat heeft weinig last van onderstuur en gaat daardoor makkelijk snel door de bocht. Zijn reacties zijn heel gemoedelijk en daardoor heeft de auto een probleemloos weggedrag. Ook wat veercomfort betreft kan de Passat bekoren.
Jammer dat de Passat er maar vrij gewoontjes uitziet. De VW is gewoon een nette auto. Al moeten we wel toegeven dat hij er na de facelift wel aantrekkelijker op is geworden. De Volkswagen ziet er met zijn zwarte interieur wat somber uit; je kunt een fleuriger en lichter stofje bestellen, maar het dashboard blijft gewoon zwart. Aan het wat hoekige dashboard zie je dat de Passat al een paar jaar meegaat. Aan de afleesbaarheid doet dat niets af, want die is prima.
In de Passat zit je op wat harde stoelen, in de GL-uitvoering standaard met lendesteun en zithoekverstelling. Ook het stuurwiel is in hoogte verstelbaar, zodat een perfecte rijpositie tot de mogelijkheden behoort. Er is voorin voldoende bewegingsvrijheid en rondom de bestuurder zijn er genoeg mogelijkheden om klein grut op te bergen. Op de achterbank biedt de Passat lekker veel beenruimte, maar de hoofdruimte had beter gekund. Dat laatste komt doordat de achterbank van de Passat een hoge zitting heeft: kost hoofdruimte, maar is wel comfortabel. De kofferbak is imponerend. Heb je aan deze galmkamer nog niet genoeg, dan kun je de achterbank in ongelijke delen neerklappen.
Volkswagen biedt de TDI aan in drie smaken: CL, GL en GT. Voor deze test beschikten we over het middelste uitrustingsniveau, dat vergeleken met de CL onder andere elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, lendesteun en zithoekverstelling, opbergvakken in de achterportieren, hoogteverstelling van het stuur en meer interieurverlichting heeft. Een airbag kost extra. De Passat heeft ook elektrische bediening voor alle ramen en de spiegels.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat 1.9 TDI 90pk GL
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.455

Specificaties

Brandstof diesel
Motor
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 202 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.605 mm / 1.720 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.625 mm
Massa leeg 1.246 kg
Laadvermogen 544 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,1 s (fabrieksopgave: 14,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum