Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Passat

Volkswagen Passat 1.9 TD CL (1994)

Vernieuwd dieselgenoegen

2
Volkswagen Passat 1.9 TD CL (1994)
  • Autotest
20 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sinds de vertrouwde Passat in een vlotte nieuwe jas is gestoken, boezemt VW's topmodel de concurrentie weer flink ontzag in. Vooral in de dieseluitvoering gooit deze degelijke Duitse doorstapper hoge ogen.

Met de Passat beweegt Volkswagen zich in een marktsegment dat niet alleen ver is verwijderd van de Keverklasse waarmee het merk ooit zijn grote faam heeft gevestigd, maar dat bovendien al gedeeltelijk is bezet door het 80-model van het zustermerk Audi.
Wat dat laatste betreft is de toenadering vooral bij de diesel-uitvoeringen zeer innig, want VW en Audi maken daar gebruik van krek dezelfde motoren. VW en Audi kunnen daarmee hun fanclubs in de dieselklasse ruwweg gelijkwaardige aanbiedingen doen, zij het dat de Audi een iets hogere status bezit en dus ook enige duizendjes meer mag opbrengen. Daar staat tegenover dat de Passat wat ruimer is geschapen en zich onopvallender presenteert, waardoor hij het typische no-nonsense werkpaardenkarakter bezit dat in belangrijke mate nog altijd VW's gezicht bepaalt.
De nieuwe Passat loopt daar overigens minder mee te koop dan zijn voorganger, want zijn ontwerpers hebben hem een heel eigentijds afgerond uiterlijk gegeven, dat wat luchtiger toont dan vroeger en qua stroomlijn vast nog een tikkeltje gunstiger scoort.
Wat het interieur aangaat, is er ten opzichte van het vorige model ook wel wat veranderd, maar dat valt minder op omdat de nadrukkelijke functionaliteit ten volle is behouden en de wat saaie degelijkheid dus nog steeds overheerst. Voor veel VW-klanten is dat overigens een reden waarom ze juist voor dit merk kiezen, dus marketing-technisch is er helemaal niets mis met dit ontbreken van frivole fratsen.
Als we het over de rij-eigenschappen van de vernieuwde Passat hebben, ligt de beoordeling precies in het verlengde van die degelijkheidsfilosofie. De koersstabiliteit is ook bij harde rukwinden uitstekend, in snelle bochten is de grote VW vrij van verraderlijke randverschijnselen en de forse remwerking is zo makkelijk te doseren dat je het zelfs op de natte weg best zonder ABS kunt stellen.

Minpuntje
De enige serieuze aanmerking die er bij het weggedrag kan worden verzonnen, is het weinig directe besturingscontact bij rechtuit rijden. Je treft dat de laatste tijd wel vaker aan: een wat wazig gevoel rond de middenstand, waardoor je de indruk krijgt dat er helemaal niets te corrigeren valt, terwijl dat toch af en toe nodig is. Het schijnt iets met een door veel bestuurders gewenst comfortgevoel te maken te hebben, maar rijtechnisch hoeft het niet en lijkt het meer op een misplaatste knieval voor luie automobilisten.
Het zij zo: autorijden wordt nu eenmaal een steeds minder actieve bezigheid en wie daar bezwaar tegen heeft, moet maar een sportwagen of een GT kopen. Dat karakter heeft de diesel-Passat dus niet, al moeten we wel zeggen dat de levendigheid van de indirect ingespoten turbodiesel verrassend is. Met zijn vermogen van 75 pk kan deze uitvoering weliswaar geen grote potten breken, maar hij is zo mooi soepel, dat hij in de juiste versnelling moeiteloos binnen 13 seconden van de 80 naar 120 km/h doortrekt. Veel benzinegestookte auto's van dit formaat hebben daar moeite genoeg mee en in dit opzicht komt de dieselende Passat-rijder dus niets tekort.
Dat kan ook worden gezegd van het geluidsniveau in de cabine, want dat blijft beperkt tot een wat donker achtergrondgebrom dat bij toenemende prestatie weinig sterker wordt. Alleen bij de koude start hoor je gedempt iets van de karakteristieke dieselklop, maar zodra je rijdt is het verschil met een doorsnee-benzinekrachtbron alleen voor de fijnproever nog waarneembaar. Dat is voor een flink deel te danken aan de rustige, indirecte brandstofinspuiting.
Het economische verbruik is een van de belangrijkste verkoopargumenten voor de diesel-Passat. Hij is gemaakt voor lange ritten, die met weinig tankstops comfortabel moeten worden afgelegd. Allerlei franje is daarbij secondair en dus wegen twee airbags, centrale deurvergrendeling en een veelvoudig verstelbare bestuurdersstoel zwaarder dan een uitgebreide verzameling leuke, zij het minder functionele extra's. Als we daarbij ook nog constateren dat de Passat in zijn nieuwe verschijningsvorm best representatief voor de dag komt, lijdt het weinig twijfel dat deze degelijke dieselaar bij de zakelijke kilometervreters hoog op het verlanglijstje staat.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat 1.9 TD CL
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.510

Specificaties

Brandstof diesel
Motor
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.605 mm / 1.720 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.625 mm
Massa leeg 1.232 kg
Laadvermogen 558 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,4 s (fabrieksopgave: 18,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
Volkswagen Volkswagen Passat

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    5
    • 3 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    9
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk...

    7
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk R-Line Business+ (2021)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    10
    • 20 februari 2022
meer reviews
Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

207

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    157
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    138
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    49
    • 18 november 2021
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans gamma

    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans...

    46
    • 21 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

    Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

    15
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Dit is de Volkswagen Phaeton die nooit kwam

    Dit is de Volkswagen Phaeton die nooit...

    30
    • 7 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    207
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID Buzz

    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID...

    28
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    35
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden