Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI Highline (2009)
Golf-en-een-beetje
De Plus is niet zo uitgebreid op de schop genomen als de 'gewone' Golf, maar meer bijgepunt. Vooral de strakkere neus met anders gemodelleerde koplampen en een verse grille springt in het oog. Het aangezicht lijkt op dat van de Golf VI, de Scirocco en de nieuwe Polo. Aan de achterkant heeft VW de Golf Plus lichtjes geretoucheerd. We zien donker getinte achterlichtunits en een dikkere bumper. Het echte nieuws zit onderhuids. De Golf Plus in z'n jongste uitmonstering beschikt over de nieuwste generatie VW-krachtbronnen.
In onze testauto doet de 122 pk sterke 1,4-liter TSI-motor dienst, die is gecombineerd met een automatische transmissie, een zeventrapsversie van de DSG. Motor en bak werken prima samen. De TSI-krachtbron is heel erg elastisch dankzij z'n 200 Nm aan trekkracht, die hij al paraat heeft bij slechts 1.500 tpm. De DSG-bak zorgt er echter ook nog eens voor dat je die trekkracht efficiënt en op comfortabele wijze benut. De schakelmomenten verlopen bijna onmerkbaar en wanneer je rustig optrekt, komt de toerenteller vrijwel nooit boven de 2.500. Een nadeel is dat de versnellingsbak bij zestig kilometer per uur al in het zesde verzet staat en bij tachtig in het zevende. Dan maakt de motor zo weinig toeren dat hij irritant begint te brommen. Het brandstofverbruik is met 9,2 liter per 100 kilometer acceptabel.
Goedmoedig
De Volkswagen moedigt je dankzij z'n automatische transmissie aan rustig te rijden. Dat past ook goed bij de auto; door z'n hoge bouw nodigt-ie niet uit tot een lekker potje sturen. Daarvoor is de besturing ook te indirect. Hij kenmerkt zich door een goedmoedig weggedrag, met een op comfort afgesteld onderstel en een in het grensgebied veilig onderstuurd karakter. Aan de minder vlotte reacties van de auto op commando's die je hem via het stuur en het gaspedaal geeft, merk je dat je met meer massa onderweg bent dan in de Golf hatchback.
De zitpostie in de Golf Plus verschilt niet veel met die van z'n populaire broer. Je zit niet, zoals je zou verwachten, 'hoog op de bok'. De bestuurdersstoel kan lekkerdiep tegen de wagenbodem zakken en het stuur kun je ver naar je toe halen. De Golf Plus is 9,5 centimeter hoger dan de gewone Golf, maar niets langer en niets breder. Ook wielbasis en spoorbreedte zijn gelijk. Hoeveel beenruimte je achterin hebt en hoeveel liter bagageruimte, hangt af van de opstelling van de achterbank. Die kun je over een lengte van 20 centimeter verschuiven. Daarmee hebben we een aardige extra ten opzichte van de gewone Golf te pakken. Bovendien vallen de rugleuningen tot een hoek van 22 graden te verstellen. Uiteraard kan de hele bank ook plat, waardoor je een mooie vlakke laadvloer krijgt en je 1.450 liter tot je beschikking hebt. Wanneer de achterbank bezet is, bedraagt de inhoud van de bagageruimte 395 liter. Wie geen achterpassagiers meeneemt en de achterbank in de voorste stand zet, kan maximaal 505 liter verstouwen. Dan kun je niet meer op de achterbank zitten.De uitrusting van de Golf Plus als Highline is redelijk compleet. Zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel en een regensensor moet hij echter missen, net als een regensensor, parkeersensoren en een remassistent.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Plus 1.4 TSI 122pk Highline |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.204 mm / 1.759 mm / 1.592 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.338 kg |
Laadvermogen | 652 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 710 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,8s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 146 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Lezersreacties (76) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.