Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI Highline (2009)

Golf-en-een-beetje

Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI Highline
Nadat Volkswagen de zesde generatie van de Golf presenteerde, kon ook een vernieuwde Golf Plus niet uitblijven. Die moet voortborduren op het succes van de oude versie, die al vanaf 2005 op de markt opereert.

De Plus is niet zo uitgebreid op de schop genomen als de 'gewone' Golf, maar meer bijgepunt. Vooral de strakkere neus met anders gemodelleerde koplampen en een verse grille springt in het oog. Het aangezicht lijkt op dat van de Golf VI, de Scirocco en de nieuwe Polo. Aan de achterkant heeft VW de Golf Plus lichtjes geretoucheerd. We zien donker getinte achterlichtunits en een dikkere bumper. Het echte nieuws zit onderhuids. De Golf Plus in z'n jongste uitmonstering beschikt over de nieuwste generatie VW-krachtbronnen.

In onze testauto doet de 122 pk sterke 1,4-liter TSI-motor dienst, die is gecombineerd met een automatische transmissie, een zeventrapsversie van de DSG. Motor en bak werken prima samen. De TSI-krachtbron is heel erg elastisch dankzij z'n 200 Nm aan trekkracht, die hij al paraat heeft bij slechts 1.500 tpm. De DSG-bak zorgt er echter ook nog eens voor dat je die trekkracht efficiënt en op comfortabele wijze benut. De schakelmomenten verlopen bijna onmerkbaar en wanneer je rustig optrekt, komt de toerenteller vrijwel nooit boven de 2.500. Een nadeel is dat de versnellingsbak bij zestig kilometer per uur al in het zesde verzet staat en bij tachtig in het zevende. Dan maakt de motor zo weinig toeren dat hij irritant begint te brommen. Het brandstofverbruik is met 9,2 liter per 100 kilometer acceptabel.

Goedmoedig

De Volkswagen moedigt je dankzij z'n automatische transmissie aan rustig te rijden. Dat past ook goed bij de auto; door z'n hoge bouw nodigt-ie niet uit tot een lekker potje sturen. Daarvoor is de besturing ook te indirect. Hij kenmerkt zich door een goedmoedig weggedrag, met een op comfort afgesteld onderstel en een in het grensgebied veilig onderstuurd karakter. Aan de minder vlotte reacties van de auto op commando's die je hem via het stuur en het gaspedaal geeft, merk je dat je met meer massa onderweg bent dan in de Golf hatchback.

De zitpostie in de Golf Plus verschilt niet veel met die van z'n populaire broer. Je zit niet, zoals je zou verwachten, 'hoog op  de bok'. De bestuurdersstoel kan lekkerdiep tegen de wagenbodem zakken en het stuur kun je ver naar je toe halen. De Golf Plus is 9,5 centimeter hoger dan de gewone Golf, maar niets langer en niets breder. Ook wielbasis en spoorbreedte zijn gelijk. Hoeveel beenruimte je achterin hebt en hoeveel liter bagageruimte, hangt af van de opstelling van de achterbank. Die kun je over een lengte van 20 centimeter verschuiven. Daarmee hebben we een aardige extra ten opzichte van de gewone Golf te pakken. Bovendien vallen de rugleuningen tot een hoek van 22 graden te verstellen. Uiteraard kan de hele bank ook plat, waardoor je een mooie vlakke laadvloer krijgt en je 1.450 liter tot je beschikking hebt. Wanneer de achterbank bezet is, bedraagt de inhoud van de bagageruimte 395 liter. Wie geen achterpassagiers meeneemt en de achterbank in de voorste stand zet, kan maximaal 505 liter verstouwen. Dan kun je niet meer op de achterbank zitten.De uitrusting van de Golf Plus als Highline is redelijk compleet. Zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel en een regensensor moet hij echter missen, net als een regensensor, parkeersensoren en een remassistent.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Plus 1.4 TSI 122pk Highline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.204 mm / 1.759 mm / 1.592 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.338 kg
Laadvermogen 652 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 710 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,8s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 146 g/km

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.