en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Golf Plus 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 52.500 km |
KM-stand laatst | 96.700 km |
11 mei 2018: aankoop op 52.500 kms - autogegevens:
Origineel Duitse auto van dec 2011 die na zijn eerste jaar en 18.000 kms naar NL is gehaald en in/rond Putten zijn leventje heeft geleid. Duits dus geen start/stop (BlueMotion / BMT) maar bijvoorbeeld wel stoelverwarming. De uitvoering heet 'Style' met rondom parkeerhulpsysteem, mooie instaplijsten, lichtmetalen velgen en instaplichtjes onder de achteruitkijkspiegels. Uitgevoerd in een perfect mooie donkerblauwe kleur en de achterruiten met een 'privacy'-tint. Met de zilvergrijze dakreling staat daar toch best een aardig uitziend wagentje.
Belangrijk: een automatisch werkende versnellingsbak (bij VW dus een DSG) want dat heeft voorkeur. Bij deze 1.4 TSI motor van 122 pk is dat de 7-traps versie met D + S en een handschakelmogelijkheid.
Ook belangrijk: met 52.500 mooi weinig & gecontroleerde kilometers. En een wat hogere zit want dat heeft bij ons voorkeur.
De eerste 4.000 kilometers.
We kennen de prima zithouding van deze auto, zowel voor- als achterin. Als altijd is de stoelverwarming comfortabel als je die nodig vindt.
De auto is behoorlijk stil waardoor - eenmaal op snelheid - het bandengeluid de overheersende factor is. De auto is zeer vlot te rijden mede door de snel schakelende versnellingsbak. We komen dus zeer goed mee met het overige verkeer.
Zuinigheid: het gemiddelde van iets meer dan 1:14 stelt iets teleur maar de auto blijkt met >1.400 kilogrammen een stevigerd. Op termijn kijken we of het verbruik (met andere banden en/of software) wat gunstiger kan worden gemaakt. De andere banden zouden ook wel eens stiller kunnen zijn dan de huidige Continentals.
Wat opvalt is dat de motor + DSG het toerental in 'D' enorm laag houden, zo rond de 1100-1300 toertjes. Voor mijn oren klinkt de motor daarmee niet alsof die met gemak de prestaties levert; daarom mag ik graag de 'S' of de handmatige schakelstand hanteren zodat er rond de 2000 toeren wordt gewerkt. Maar bij D én S blijven we kritisch over de toerentallen die worden gedraaid.
De ruimte: voor 4-5 inzittenden geen enkel probleem. Wel heeft deze auto achter de 2e zitrij belangrijk minder bagageruimte dan eigenlijk alle andere eerdere auto's. Tot nu toe levert dat geen hindernissen op maar 'het is anders dan we gewend waren'. FF op het punt van praktisch gebruiksgemak in de gaten houden.
5 september 2018:
de 59.000 km over, we koersen zo op een jaarkilometrage van 25.000
Techniek, onderhoud en eventuele problemen
1 heel erg onverwachte en onbekende storing voor zowel mijzelf, de ANWB Wegenwacht, de verkoper én VW: een defect aan de vacuüm voor de rembekrachtiging waardoor er wel te rijden was maar het remmen zeer veel druk op het pedaal vroeg. Dit is door de verkoper direct en keurig onder garantie opgelost.
Afgelopen weekend wees een andere Golf Plus berijder ons op het iets wijkende rubber van de deur rechts-achter. Een punt om in de gaten te houden. We bemerken bínnen de auto in elk geval niets afwijkends.
7 oktober 2018:
Ik schreef al eerder over de hinderlijk lage toerentallen zoals die door DSG werden gedicteerd en het in S de te lang in de hoge toeren blijven hangen van de motor. Besloten om hiervoor toch een 'driveability' aanpassing te laten uitvoeren; nu maakt de motor voor mijn oor veel normalere toerentallen - bijvoorbeeld opschakelen tussen 1800 tot 2200 toeren etc. Einde aan dat gebrom en dus merkbaar meer comfort.
15 oktober 2018:
10.000 kms gereden, een gemiddelde van 2.000 per maand, prognose jaarverbruik dan 24.000 excl eventuele vakanties.
Al met al: de Golf Plus was zeker niet de eerste auto waar we aan dachten maar tot op heden blijkt het een prima en best leuke wagen. Met dit vermogen en de DSG versnellingsbak best vlot en gemakkelijk rijdend. Qua stadsverkeer prik je m ook gemakkelijk overal tussen.
APK op de auto en geen bemerkingen op de auto anders dan profieldiepte voorste (winter)banden net onder de 4mm. Auto is voor lokaal verkeer dus die banden kunnen deze winter nog prima mee.
Prima auto waar we gemiddeld 18.000 kms per jaar mee maken. Alle interieurzaken werken goed, knoppen zijn onbeschadigd dus deze exact negenjarige Golf wordt door ons prima gewaardeerd.
Op naar het nieuwe jaar!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.