AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
22

Plug-in hot hatch

Volkswagen Golf GTE

  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
25 juni 2014 om 16:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 13 2014
AutoWeek 13 2014

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 13 2014

Al bijna veertig jaar kun je bij Volkswagen een Golf bestellen met naar keuze een benzine- of dieselmotor. Volkswagen heeft anno 2014 echter nog veel meer varianten in petto. Denk aan aardgas (TGI) en methanol (Flexfuel voor Brazilië). Zelfs waterstof is mogelijk. Al is dat nog verre toekomstmuziek.

Volkswagen heeft lang aan de verbruiks- en uitstootregels kunnen voldoen met louter verbrandingsmotoren; downsizen was voldoende. Terwijl andere producenten al jaren hybrides (al dan niet plug-in) en volledig elektrische auto's bouwen, kijkt Wolfsburg de kat uit de boom. VW heeft achter de schermen echter niet stilgezeten. Sterker nog, de Duitsers lijken helemaal om.

Volkswagen maakt z'n elektrificatieslag met modulariteit. De bodem van nieuwe modelfamilies biedt niet alleen plaats aan een benzine- of dieseltank, er passen ook aardgastanks, een compleet accupakket of een accupakket plus een benzinetank onder. Daarnaast heeft Volkswagen een relatief eenvoudige manier van hybridiseren door de elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak te schroeven. Al met al behoorlijke efficiënt. En VW kan relatief snel de knellende CO2- c.q. verbruiks- eisen het hoofd bieden.

Blauw randje

Bij het debuut van de VW XL1, vorig jaar, stond in een hoekje van de zaal, net buiten het licht van de schijnwerpers, een Golf Twindrive Bluemotion. Deze plug-inhybride had een 150 pk sterke 1.4-liter TSI- motor en een elektromotor met 102 pk, die samen goed waren voor 204 pk en 350 Nm.

Volkswagen gaf een gemiddeld verbruik van 1,5 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 35 g/km. O ja, hij zou ook over een zestraps-DSG beschikken. Ruim een jaar later gaat het nog om dezelfde cijfers, maar we weten nu ook dat de auto elektrisch een actieradius heeft van 50 km en een top van 130 km/h. Het zijn allemaal keurig groene waarden, waarmee de zakelijke rijder in Nederland slechts zeven procent hoeft bij te tellen. Interessant is ook dat de auto een aanhanger van 1.500 kg mag trekken; vergelijkbaar met de conventioneel aangedreven Golfs. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h geeft Volkswagen een tijd op van slechts 7,6 seconden.

Tja, dat associëren we dan weer minder met groene bossen. Maar goed, met deze tijd geeft de auto slechts één tiende toe op de Golf GTD. Voor Volkswagen is het dan ook alle reden om de plug-in te voorzien van geruite bekleding (weliswaar met blauwe afwerking in plaats van rode) en in te lijven in de GT-familie. Het brave Bluemotion-label heeft plaatsgemaakt voor de veelbelovende letters GTE.

Een paar kleine details verraden dat de Golf GTE net even anders is. Kijk bijvoorbeeld naar de blauwe bies in de grille, die doorloopt in de koplampen. En ook vanbinnen loopt de GTE keurig in de pas met de rest van de familie. Met drukknoppen naast de versnellingspook kunnen we kiezen uit drie rijmodi: E-mode, standaard en GTE. In de eerste is de auto een brave EV. De elektro-motor reageert keurig op het gaspedaal, hij pakt naadloos op zoals we dat inmiddels van elektrische auto's gewend zijn. Zonder problemen komen we mee met het drukke stadsverkeer.

Wanneer we de E-mode uitschakelen (of als de accu bijna leeg is), bepaalt de auto zelf wanneer welke motor wat doet, zoals het een brave hybride betaamt. Je hebt bijna niet in de gaten hoe de rollen aan de andere kant van het schutbord verdeeld worden. Een toerenteller zit er in niet in, daarvoor in de plaats krijgt de GTE een vermogensmeter mee. Maar ere wie ere toekomt: de combinatie van de twee motoren met de DSG-versnellingsbak weet het voorbeeldige, naadloze systeem van hybride- pionier Toyota niet te verslaan. Dat werkt namelijk helemáál schokvrij.

Zie het als de prijs die betaald moet worden voor de modulaire bouwwijze van Volkswagen. Daar staat tegenover dat de viercilinder niet spontaan richting toerenbegrenzer schiet als je het gas een beetje intrapt. Maar goed, doordat de elektromotor net iets spontaner kan reageren op het gaspedaal dan een verbrandingsmotor (zeker eentje met turbo), is er bij normaal gebruik geen moment van aarzeling te bespeuren in de aandrijflijn. Wanneer we het gaspedaal dieper intrappen, ontsnappen als leuke bonus klanken die absoluut GTI-waardig zijn uit de uitlaat.

Met een druk op de als sportknop werkende GTE-toets staat de hele aandrijflijn op scherp; de DSG-bak schakelt terug bij de minste of geringste beweging van het gaspedaal en het toerental van de motoren schiet flink omhoog. Nu hebben we een auto die als een dolle hond aan z'n riem trekt. Om in de buurt van groene getallen te blijven, wordt wel erg veel van je zelfbeheersing gevraagd.

Voor wat hoort wat

Doordat de Golf het accupakket, de elektromotor en de vermogenselektronica moet meeslepen, weegt de GTE maar liefst 1.524 kg. Het maakt de auto – zonder hem nu meteen als zwaarlijvig te bestempelen – toch iets minder lichtvoetig dan de GTI en GTD. Doordat de batterij onder de achterbank huisvesting gevonden heeft, moest de benzinetank naar achteren verhuizen. Hierdoor vervalt de ruimte onder de kofferbak en ligt de vloer iets hoger dan we gewend zijn in een Golf.

Maar goed, als er meer mee moet, dan mag je altijd nog een aanhanger trekken. De Golf GTE staat vanaf begin oktober bij de dealer. Volkswagen is natuurlijk bepaald niet de eerste met een plug-inhybride, maar nu ze er in Wolfsburg eenmaal aan begonnen zijn, proberen ze er wél iets leuks van te maken. De GTE is er straks vanaf zo'n € 37.000; daarmee is hij niet de goedkoopste Golf, maar wel de goedkoopste plug-inhybride.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 90pk (5D/6H)
€ 359
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 90pk (5D/6H)
€ 369
Stel samen ▸
Yourlease
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 464
Stel samen ▸
Arval
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 444
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.5 eTSI R-Line

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI R-Line

    • 2021
    • 501 km

    € 35.450

    2.0 TDI GTD | Panorama Dak | Xenon | Navigatie |

    Volkswagen Golf 2.0 TDI GTD | Panorama Dak | Xenon | Navigatie |

    • 2014
    • 134.240 km

    € 16.450

    1.5 eTSI R-Line

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI R-Line

    • 2021
    • 501 km

    € 35.450

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Nog niet helemaal toe aan een volledig elektrische auto maar al wel zo ver om er een beetje...

Lees meer
Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

422

Ooit zorgde de Volkswagen Golf voor de defintieve doorbraak van de compacte hatchback. Sindsdien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    70
    • 25 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de Nürburgring

    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de...

    24
    • 23 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    2
    • 13 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    22
    • 9 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    4
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    4
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    6
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    57
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen laat ID6 zien

    Volkswagen laat ID6 zien

    62
    • 9 april 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China

    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla...

    51
    • 2 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep