en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ooit de gewoonste zaak van de wereld, nu eerder een uitzondering: de multifunctionele hatchback uit het C-segment. Een auto die feitelijk aan alle eisen voldoet. Niet te groot, niet te klein, voorzien van voldoende luxe en veiligheid en qua kosten heel overzichtelijk. Zoals de Peugeot 308 en de Volkswagen Golf.
Hoewel er al eerder auto’s waren met een derde of vijfde deur zorgde Volkswagen in 1974 met de eerste generatie Golf voor de grote omwenteling, in een tijd dat de Opel Kadett en de Ford Escort nog achterwielaangedreven sedans waren. Ook die carrosserievorm gold decennialang als de standaard en ook daar hebben we stilletjes afscheid van genomen. Althans, in veel Europese landen. In feite is de stationwagonversie van auto’s als deze Golf en 308 een nóg betere optie, zo blijkt ook uit de verkoopcijfers. Peugeot en VW piekten met deze modellen sterk tijdens de periode van 7 en 14 procent bijtelling; de Golf als plug-in hybride, de 308 als zuinige diesel. Nu staan ze bij bosjes te koop, net als de Renault Mégane Estate en de Skoda Octavia Combi, beide met dieselmotor en daardoor met een lager prijskaartje dan de benzinevariant. Soms kan het juist wél lonen om voor de diesel te gaan. Die zijn immers goedkoper in aanschaf en bovendien zuiniger. Nog los van het feit dat zo’n koppelrijke diesel heel prettig rijdt. Wij hebben gekozen voor twee occasions met benzinemotor. Qua cilinderinhoud lopen de merken met elkaar in de pas, qua cilinderaantal echter niet. In de Peugeot treffen we een driecilindermotor, de VW heeft een zuiger meer, maar 25 pk minder en vandaag de dag is de basismotor in een Golf eveneens een driecilinder.