Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kun je schoon rijden met een beperkt budget?

  • 150.000 km

Deze maand gestart met een nieuwe baan. En deze keer niet gekozen voor een leaseauto maar prive een auto gekocht waarbij een lage CO2 uitstoot het uitgangspunt is geweest.

Ik heb wel kort een elektrische leaseauto overwogen. Maar na een avondje rekenen een andere keuze gemaakt. Netto bijtelling ID3 komt op ongeveer € 329,-. Omdat ik ongeveer 2500 km per maand woon- werkverkeer en overige km naar klanten ga rijden a 0,23 per km betekent dit een budget van ongeveer € 900,- per maand. Ik denk dat ik met een auto op biogas ook schoon kan rijden tegen lagere kosten.

Kijk je dan alleen naar kosten? Vroeger niet :-) Ik heb in het verleden leuke leaseauto's gehad. In 2001 reed ik in een splinternieuwe Alfa 147 (2x) en vloog door Nederland. Inmiddels rij ik wat rustiger en heb prettige auto's gereden: VW Golf V en VII (2x), BMW 1 serie, Volvo V50. De VW Golf, vooral de VII vind ik een echte Golf, en altijd prima auto's gevonden. Schoon rijden en kosten zijn voor mij belangrijk. Toch een korte shortlist opgesteld: VW Golf VII, Seat Leon, Audi A3 ( allen CNG / TGI / G-tron). Ik heb ook gekeken naar een VW Golf GTE. Wat mij opvalt als ik een CNG versie vergelijk met een GTE is dat deze met een vergelijkbare km- stand voor ongeveer € 16.500,- worden aangeboden t.o.v. een CNG versie van € 10.000,- a € 12.000,-. Ok, een luxere uitvoering, dat wel. Maar een groot verschil. Daarnaast een relatief klein bereik electrisch tov 340 schoon bereik met CNG. Online een prima VW Golf gevonden voor 10k met 150k op de teller. Prima deal en ik denk dat ik hier een paar jaar prettig, goedkoop, schoon mee kan rijden. Wel even bij Originalwheels langsgereden en 18" VW Belvedere velgen erop gezet ipv de 16".

Wat is CNG? : Bio-CNG is een 100% schone brandstof, goedkoper dan diesel en benzine en met meer dan 180 tanklocaties door heel Nederland toegankelijk voor iedereen. Onderweg naar huis passeer ik altijd een CNG tankstation. Prima dus. Daarnaast gebruik ik een app en zo zijnde CNG stations met biogas prima te vinden. Deze schone brandstof is een ideale tussenstap voor iedereen die nú schoon wil rijden en waarvoor elektrisch of waterstof nog niet haalbaar is. Tot 90% CO2 besparing waardoor de luchtkwaliteit verbeterd wordt, en geen gezeik met laadpalen, snelladen en laadpaalklevers...Maar..ik zal wel iets vaker moeten tanken, het bereik is op CNG is ongeveer 340 km. Maar is dat erg? Nee, voor mij niet. De planeet staat in de fik, dus wat mij betreft een heel kleine moeite.

Leuk om te weten: Ons afval wordt gebruikt om Bio-CNG te maken. Dit kan via rioolwaterzuivering, afvalverwerking en GFT. In Nederland is er zoveel (organisch) afval dat er 1,4 miljard kuub aan Bio-CNG geproduceerd kan worden. Hierop kunnen jaarlijks 1,3 miljoen personenauto's rijden (gem. 14.000 km). Dat betekent een vermindering van ca. 16,5 miljoen ton (Mt) CO2 uitstoot. En dit is alleen nog maar op basis van Bio-CNG.

Hoe werkt het? Naast de tankdop zit een 2e aansluitingen. Aan- en afkoppelen van het vulpistool is schoon en eenvoudig en vergelijkbaar met LPG. Op mijn dashboard heb je een 2e brandstofmeter voor 14 kg CNG. (Er is dus ook een gewone brandstof meter voor de 15L tank benzine) Komende zomer gaan we met een caravan naar Frankrijk. Dan neem ik een extra benzinetankje mee voor extra bereik. Ik verwacht geen problemen.

Rijden: Ik merk niet dat ik op CNG rijd. De prestaties zijn prima. Een Golf 1.4 is niet de snelste maar daar is de auto ook niet op uitgezocht.

To do:
-verlagen
-eco-tunen
-Trekhaak

Volle tank: € 32,-
Brandstof per km: Ongeveer € 0,09 cent per km

Binnenkort meer!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens