Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Connected Series (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE Connected Series |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 35.686 km |
KM-stand laatst | 47.083 km |
Waarom een Golf GTE
- 47.083 km
Mijn ouwe trouwe golf 1.4 TSI 122pk handbak Highline was bijna 12 jaar oud en ik was al een tijd op zoek naar wat anders.
Ik wilde in ieder geval een automaat, goede stoelen met lendensteun voor zowel bestuurder als passagier en (mogelijkheid tot) een trekhaak. En wat zuiniger dan 1 op 13,8 bij 130 en 1 op 14,5 bij 100 op de snelweg zou ook wel welkom zijn.
Ik heb eerst een paar jaar geleden gekeken naar een jong gebruikte andere auto en kwam daarbij toch weer bij een Golf uit, de 7 versie wel te verstaan. Toen de aankondiging van de T-Roc kwam heb ik daar eerst even op gewacht.
T-Roc vond ik erg mooi maar zat ook te denken aan wat downsizen qua motor maar er is geen T-Roc 1.0 met DSG maar die bleek er wel te zijn voor de T-Cross, die weer wat later kwam.
Een proefritje gemaakt met een T-Cross 1.0 DSG, maar op een of andere manier voelde dat niet lekker aan, vooral bij wat lagere snelheden leek er weinig fut in te zitten.
Wat blijkt, de DSG 7 schakelt zo snel mogelijk door om zo zuinig mogelijk te rijden bij zo’n 1300 toeren maar het maximale koppel van 200Nm wordt pas bereikt bij 2000 toeren.
Geef je een beetje gas dan gaat de motor brommen, vanwege de onder toeren zegt men. Je moet dus eigenlijk eerst terug schakelen, geef je een beetje meer gas dan doet de DSG dat wel maar meestal niet met 1 tikkie terug maar meteen 2 of zelfs 3, gevolg een niet soepel rijdende auto. Meteen iets om te onthouden bij de verdere zoektocht.
Zoals ik al zei wilde ik eigenlijk voor een jong gebruikte benzine auto gaan maar gezien we van het gas af moeten en we allemaal elektrisch moeten gaan rijden is dat misschien niet zo’n goed idee.
Ik ben ZZP’er en werk thuis dus geen woon-werk verkeer en weinig km per jaar, dus ook geen lease maar een privé aankoop.
Dus dan zou elektrisch rijden misschien ook een uitkomst zijn.
In de buurt geen probleem, een weekendje weg kan wel maar het bereik op snelwegen neemt behoorlijk af en moet je al snel een keer gaan laden, langs de snelwegen is dat dan ook geen probleem.
Maar … begin vorig jaar een lang weekend naar een van de Waddeneilanden geweest en dan wordt het dus moeilijk als je een elektrische auto zou hebben, weinig laadpunten die meestal ook nog bezet zijn en een paar kilometer van je verblijf.
Een kennis heeft een Golf GTE een plug-in hybride met een elektrisch bereik van 50km (op papier). Als ik kijk wat ik gemiddeld per dag rijd dan kan ik dus heel wat dagen elektrisch rijden en de langere afstanden doe je dan hybride.
Dus op zoek gegaan naar plug-in hybride auto’s. Met mijn eisen lijstje er naast, lendensteun voor zowel bestuurder als passagier, vallen er al heel veel af. En het wordt dan ook geen jong gebruikte maar eentje van 3 á 4 jaar oud. Dan blijven er uiteindelijk 2 auto’s over, de Audi A3 e-Tron en de VW Golf GTE. Een trekhaak is in eerste instantie geen must maar als ik dat er later op wil zetten moet dat wel kunnen en bij een e-Tron kan dat dus niet. En qua uitrusting heeft een GTE meer aan boord.
De zoektocht naar een GTE kan dus beginnen. Wat wil ik wel en wat niet.
Zwart wil ik niet, wit wil mijn vrouw niet en van de x aantal grijs tinten vind ik de Carbon Steel Grey nog wel leuk maar de “Night Blue Metallic” vinden we beiden de mooiste kleur.
En verder een Connected Series met niet te veel kilometers en led verlichting.
Wat willen we absoluut niet, ACC (Adaptive Cruise Control), Keyless entry en leer.
Dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger want zoveel zijn er niet ……
Dat heeft dus een aantal maanden geduurd voordat ik er eentje tegen kwam die aan mijn wensen voldeed, plus nog wat extra opties, panorama-schuif-kanteldak en 18” Nogaro velgen, wat hem wel helemaal af maakte. Tevens kreeg ik een nette inruil voor mijn oude golf dus de deal was snel gemaakt.
Het is dus een blauwe Golf GTE geworden van 3,5 jaar oud met bijna 36000 km op de teller.
Van buiten is het een “gewone” Golf 7 maar die vind ik dus juist heel erg mooi, lijkt wat hoger op z’n wielen te staan, dit vanwege koeling van het accupakket kwam ik ergens tegen, of dat echt zo is weet ik niet maar ik vind het prima, eigenlijk juist wel fijn omdat ik het idee heb toch een wat hogere zitpositie te hebben t.o.v. mijn vorige Golf 6.
Er zitten 18” wielen onder en je leest vaak dat het al snel niet comfortabel is. Ik vind deze Golf comfortabeler rijden dan mijn vorige met 17” wielen, dus dat laat ik lekker zo.
Van binnen typisch Golf, alles zit op z’n plek en ergonomisch is het weer goed voor elkaar, Het stuur is sportief en ligt goed in de hand, goede sportstoelen met lendensteun en het typische ruitmotief van de GT range maar dan met blauwe accenten. Op het stuur de bediening van de Cruise Control, de audio, je kan allerlei informatie oproepen en een voice control knopje. Daarmee kan je commando’s geven zonder op je scherm te hoeven klooien, makkelijk als je bijvoorbeeld de navigatie uit wilt hebben, dan zeg je “Navigatie stoppen” en dan luistert ze ook nog. Verder zit er bij het scherm gewoon een volume knop en de airco bedien je ook gewoon met knoppen, wel zo lekker vind ik.
Geluid van het audio systeem is prima en het navigatie systeem werkt snel en is regelmatig gratis te updaten.
Het rijden.
Een GTE start je niet maar zet je klaar. Klaar om volledig elektrisch weg te rijden met 102pk en 330Nm en dat gaat echt wel lekker vlot, je hebt vanaf 0 snelheid het volle koppel tot je beschikking, heerlijk en geruisloos, je hoort alleen de banden. Het geluid van de banden vond ik behoorlijk aanwezig maar misschien lag dat aan het merk, voor zaten Hankooks en achter Continentals, met niet heel veel profiel meer, die heb ik al vrij snel vervangen door Michelin CrossClimate banden en dat scheelt dus enorm in het geluid.
Ga je het vermogen wat vaker echt aanspreken dan moet je niet vreemd opkijken als je voorbanden binnen 15000 km op zijn. Maar zo af en toe een stukje jagen op de snelweg in de GTE modus is wel erg leuk.
Met een soepel schakelende DSG kan je tot 130 km/u volledig elektrisch rijden. Maar hoge snelheden trekken de accu sneller leeg dus kan je dan beter hybride gaan rijden. Twee keer op het E-Mode knopje drukken en er wordt over geschakeld naar ‘Hybride-BatteryHold’ modus. De motor wordt nu gestart, dat gaat niet via een start motor maar via de elektro motor die de benzine motor even een duwtje geeft waardoor je het nauwelijks merkt, je rijdt nu op benzine met ondersteuning van de elektro motor.
Het valt mij op dat bij rijtests men eerst elektrisch de accu helemaal leeg rijdt en dan op de gewone brandstof motor door gaat rijden en men dan zegt dat deze auto helemaal niet zuinig is. Lage snelheden moet je elektrisch afleggen en hogere snelheden hybride. Als je eerst de accu leeg rijdt kan je dus niet hybride rijden. Het systeem gaat er nu voor zorgen dat dit wel kan door eerst het accu pakket tot 5km bereik op te laden voor de gewone hybride stand en 15km in de GTE stand en dat kost extra brandstof.
Lage snelheden binnen de bebouwde kom en daar buiten korte stukjes tot ongeveer 70 km/u rijd ik elektrisch, langere stukken en hogere snelheden rijd ik hybride. Naar mijn idee gebruik je het systeem dan optimaal. Kan ik het laatste stuk naar huis elektrisch afleggen dan doe ik dat ook, scheelt ook weer in verbruik.
De GTE wordt vaak vergeleken met de GTI, een verkeerd vergelijk vind ik.
Je moet hem vergelijken met een Golf 1.4 TSI DSG 150 pk ACT Highline met een R-line pakket en andere opties die je ook op de GTE vindt. Het vermogen in de GTE stand is wel leuk maar ik zie dat als een gadget, niet ontwikkeld om lange einden mee te rijden. En daarom dus niet vergelijkbaar met een GTI. Wel mooie techniek vind ik.
Deze GTE komt uit de lease en de vorige eigenaar reed waarschijnlijk alleen in de GTE stand en stekkerde bijna niet want had een gemiddeld verbruik op de lange termijn van 1 op 13,4, dat kan vast beter.
Is de afstand woon-werk verkeer en boodschappen dusdanig dat je die elektrisch kan rijden, en heb je een laadmogelijkheid bij huis, gewoon 220V stopcontact is voldoende, dan is dit een prima auto. Voor af en toe langere stukken rijd je dan hybride, je gebruikt nu de brandstof motor met ondersteuning van de elektro motor. De DSG heeft geen S stand maar een B stand, bij gas loslaten rem je af op de elektro motor die dan als generator gaat werken en je accu pakket oplaad.
Op die manier zijn langere stukken te rijden met een verbruik van 1 op 19 a 20, en dat vind ik best netjes. Moet je wel je elektrisch verbruik gaan meerekenen, daarover later meer.
Verbruik
Volgens Autoweek zou het verbruik 1 op 58,8 km/ltr zijn, officieel 1 op 66,67.
Ik heb o.a. gehaald 1 op 21, 1:24, 1:38, 1:47, 1:67 en een keer 1:156, het kan dus wel!
Maar ja dat is dan alleen het benzine verbruik, dan ben je jezelf rijk aan het rekenen. Je verbruikt tenslotte ook elektriciteit en dat kost ook geld.
Zou je alleen elektrisch rijden wat verbruik je dan omgerekend naar benzine?
De accu capaciteit van het accu pakket is 8,4 kWh, de bruikbare capaciteit is 7,4 kWh. Bij warmer weer is het bereik groter dan bij koud weer, ideaal is 23 graden dan is het bereik ongeveer 48 km zonder gebruik van airco. Het bereik wordt minder bij hogere temperaturen, helemaal als de airco gebruikt gaat worden om te koelen. Bij koud weer werkt de accu minder efficiënt en daalt dus het bereik, bij temperaturen van een paar graden boven nul is het bereik dan ongeveer 28 km.
Ga je bij koud weer de airco gebruiken om de boel op te warmen dan is dat nog minder, reken bij gebruik van de airco (kachel) op een bereik van 20 km.
Gemiddeld genomen is je bereik dus ongeveer 38 km op 1 lading. Om 100 km af te leggen heb je dus 2,63 ladingen nodig van 7,4 kWh tegen 0,203 cent per kWh (mijn €/kWh). Omgerekend is dat dus 2,63 x 7,4 x 0,203 = 3,95 euro.
Met een benzine prijs van 1,50 per liter kan je dan 3,95 / 1,5 = 2,63 liter benzine kopen ofwel 100 / 2,63 = een verbruik van 1 op 38.
Zuiniger dan dat kan je gemiddeld dus eigenlijk nooit rijden, tenzij je zonnepanelen hebt of de benzine prijs anders is.
Bij het laden aan een openbaar laadpunt wordt het 2,63 x 7,4 x 0,34 = 6,62 euro, / 1,50 = 4,41 liter, 100 / 4,41 = 22,68 km per liter.
Bij koud weer en spaarzaam gebruik van de airco (kachel) wordt het dus: 100/20=5 ladingen -> 5 x 7,4 x ,203 = 7,51 euro -> 7,51 / 1,50 = 5,00 ltr -> 100 / 5,00 = 20,00 km per liter
De auto houdt ook je verbruik bij en wel met 3 verschillende metingen. Sinds start, Sinds tanken en Lange tijd.
Bij kouder weer reed ik de eerste stukken hybride omdat ik dacht dat je de motorwarmte nodig hebt voor de airco (kachel), maar dat hoeft dus helemaal niet. Toen ik een keer bij koud weer wegreed en vergeten was om op hybride over te schakelen kwam er na een paar minuten toch heerlijke warme lucht naar binnen, maar zo’n elektrische kachel verbruikt dus ook wel behoorlijk. Hoeveel Watt die kachel is heb ik nog niet gevonden.
De DSG lijkt zich wel eens te vergissen in een versnelling, zegt men, een DSG specialist legde uit dat dit komt omdat het eigenlijk een gerobotiseerde handgeschakelde bak is die naarmate de stand van het gaspedaal, snelheid en versnellen of vertragen alvast een versnelling hoger of lager klaar zet, ga je wat anders doen dan de robot verwacht dan kan dat wel eens anders uitpakken.
Ik heb dat al een aantal keer bij invoegen op de snelweg gemerkt, je accelereert om de snelweg op te gaan, wilt door naar de linker baan maar dat kan nog niet dus je laat je gas wat los en geeft weer gas als je op kan schuiven, de DSG is dan inmiddels terug geschakeld naar 3 en dat is een beetje te, niet dat het kwaad kan maar lekker is het niet. Ik vang dit tegenwoordig op door, voordat ik de snelweg op ga, terug te schakelen met de stuur flippers zodat je het schakelen zelf in de hand hebt en dat werkt wel zo prettig.
Verbruik anders bekeken
De verbruik cijfers hierboven die klinken misschien wel leuk maar je verbruikt ook elektriciteit.
Als je de kosten gaat bekijken van benzine + elektriciteit en je kijkt dan hoeveel benzine je had kunnen kopen tegen de getankte prijs dan krijg je een realistischer beeld van het verbruik.
De 1 op 21 was bij koud weer en airco aan en had een elektrisch verbruik van 6,0 kW/100km ga je dit weer omrekenen naar benzine verbruik dan kom je uiteindelijk uit op:
100/21=4,76 ltr/100km * 1,419 = € 6,75 aan benzine, en 6,0 * 0,203 = € 1,218 aan elektriciteit, samen is dit € 7,978 Met een brandstofprijs van 1,419 kan je daar dus 5,62 liter benzine van kopen, 100/5,61 = 1 op 17,8
De 1 op 24 was een hybride ritje over de snelweg heen en binnendoor terug (max 80km/u).
Elektrisch verbruik 3,5 kWh/100km, omgerekend = 1 op 21,6
De 1 op 38 was hybride heen en elektrisch terug, E 10,4 omgerekend = 1 op 24,9
De 1 op 47 was een hybride ritje binnendoor door kleine dorpjes en dus lage snelheden, E 13,4 omgerekend = 1 op 25,5
De 1 op 67 korte rit heel even hybride rest elektrisch E 19,2 = 1 op 24,6
Tsja en dan de 1 op 156 dat was een elektrische rit en even de kickdown uitgeprobeerd, je krijgt dan het volle vermogen van de elektromotor en benzine motor, dus eigenlijk GTE vermogen, voor een aantal seconden en toen weer rustig elektrisch verder. E 16,0 omgerekend = 1 op 38,5
Laatst boodschappen gedaan in de buurt dus volledig elektrisch en lage snelheden E 18,0 omgerekend = 1 op 40
Begin april een snelweg rit retour 184 km, 3,5 graden, airco aan, 1 op 17,4 E 0,7 omgerekend = 1 op 17,1
En dan als laatste en belangrijkste, wat is het gemiddelde verbruik geweest van het 1e jaar, (juli2020 - juli 2021), 1 op 28 en E 9,1 gemiddelde benzine prijs 1,569 omgerekend = 1 op 21
En daarbij betaal ik 50% wegenbelasting tot 2024, tenminste als dat niet eerder de nek wordt omgedraaid door onze o zo betrouwbare regering.
Voorlopig ben ik heel erg blij met deze heerlijke auto.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen Golf GTE - Op de Rollenbank

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Peugeot 308 - Volkswagen Golf - Occasiondubbeltest

Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

Dubbeltest - Volkswagen Golf vs. Opel Astra
