Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Oplaadbare overgangsmodellen

Occasion dubbeltest bijtelling plug-in GTE E-tron
AutoWeek 51/52 2019
AutoWeek 51/52 2019

Je leest het in AutoWeek 51/52 2019

Nog niet helemaal toe aan een volledig elektrische auto maar al wel zo ver om er een beetje van te proeven? Dan is een plug-in hybride misschien wel een mooie tussenpaus voor de komende jaren. Tot 2025 betaal je de helft van het mrb-tarief en als je veel plugt, hoef je niet zo vaak te tanken. En met een A3 E-tron of Golf GTE heb je ook nog eens een vlotte auto voor de deur.

Deze twee occasions startten hun carrière als bijtellingsvriendelijke zakenauto. De bekendste PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) is uiteraard de Mitsubishi Outlander. Even leek het erop dat de oplaadbare hybride van het toneel zou verdwijnen, maar niets is minder waar. Het aanbod groeit juist weer, om de doodeenvoudige reden dat autofabrikanten anders niet aan de emissie-eisen kunnen voldoen. Zelfs de A3 E-tron is na een jaar afwezigheid weer terug op de markt. Met een normverbruik van – in dit geval – slechts 1,5 l/100 km komt er een keurig cijfer voor het onderdeel CO2-uitstoot op het rapport te staan. Pure utopie, in de dagelijkse praktijk kom je er niet eens bij in de buurt. En ondertussen zijn de plug-in hybrids bij de laadpalen een beetje de paria’s onder de elektrische auto’s geworden. Want reken er maar op dat je wrevel wekt, als je met je Golf GTE een laadpaal bezet durft te houden terwijl iemand met een volledig elektrische auto juist naarstig op zoek is naar een vrij stopcontact. Daar maak je geen vrienden mee. Het duurt circa twee uur en een kwartier om de 8,7 kWh batterij van de VW of de Audi vol te laden, thuis bijna vier uur.

Voor de leaserijder is de hybride niet meer interessant vanwege de hoge bijtelling, vandaar dat deze groep massaal overstapt op auto’s als de Tesla Model 3, Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. Over een jaar of vier zijn dat de interessante elektrische occasions voor de particuliere rijder. Tot die tijd is een zuinige benzineauto, hybride of plug-in hybride een prima alternatief. Helemaal prettig is het als je een eigen oprit, carport of garage hebt waar je de auto kunt laden. Zo stap je elke ochtend in een auto met een volle batterij en een voorverwarmd interieur. Doordat je het verwarmen (of koelen) thuis al doet, scheelt dat behoorlijk in de elektrische actieradius.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics