en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
In maart 2020 een auto-ongeluk gehad, wat gelukkig niet mijn schuld was, is mijn scirocco total loss verklaard. Na uitbetaling van de verzekering, vorig jaar begin april een golf 7 1.2 tsi aangeschaft wegens lage aanschafprijs, prima comfort en zuinige verbruikskosten (lees 1:21 gemiddeld over een afstand van 15k kilometers)
Nu door de corona tijd weinig uitgaven kunnen doen waardoor mijn spaarsaldo maar bleef stijgen, hierdoor begonnen mijn vingers te jeuken voor een nieuwe tweedehands.
Zo bezocht ik gaspedaal op zijn tijd af naar een aantal leuke wagens die mijn golf 1.2 tsi zou kunnen vervangen.
Ik heb toen zitten kijken naar:
- jaguar xe, echter alleen met diesel motor binnen budget.
- lexus is300h, helaas viel deze steeds net buiten budget of wel binnen budget maar met minstens 200k ervaring.
- bmw 1 serie modeljaar 2014 +, ik kan maar niet wennen aan het interieur van bmw waardoor ik mij daar totaal niet thuis voel.
Tot er op een dag deze golf 7 GTE langs kwam op gaspedaal. Ze stond op een half uurtje rijden van mijn woonplaats, op een zaterdagochtend contact opgenomen met de verkoper voor bezichting, was prima te regelen ook met de huidige maatregelen.
Het voertuig was al voor aankomst uit de showroom gereden naar buiten en bij aankomst stond ze daar prachtig te schitteren in haar carbon crey metallic kleur.
Ze had op dat moment 120k ervaring onder haar leden. Was een ex lease auto en had om de 15k een olie beurt gehad, bij 60k dsg olie, etc.. al met al netjes op orde. Ik ben met haar een proef ritje gaan maken en was na enkele meters verkocht, een heel ander karakter als mijn golf 7. Stil, vlot, en zuinig als je wilt. De gte is met boordevol opties geleverd, catalogus prijs 43k. Daarnaast vanaf fabriek met trekhaak geleverd wat een fijne toevoeging is.
Na onderhandeling zou ik op mijn golf 7 1.2 tsi, 500,- afschrijven in het kleine jaar wat ik er mee gereden heb. Al met al nihil dus, daarnaast was de golf 7 1.2 tsi op het punt voor een grote beurt (lees, olie, filters, distributie riem) al met al een kostenplaatje van ruim 1000,- hierdoor was de keuze snel gemaakt.
De gte zou bij aflevering een grote beurt mee krijgen zodat ik mij de komende 15k kilometers geen zorgen hoefde te maken.
Win-win situatie dus.
Na het onderhandelen meerdere vw dealers gebeld, waaronder waar die altijd in onderhoud is geweest.
Gevraagd of het accupakket van de gte al eens vervangen was wegens terugroepactie en dit was in 2019 gebeurt.
Daarnaast konden ze mij vertellen dat de gte alle terugroepacties op software gehad heeft.
Hierdoor kreeg ik een goed gevoel bij de gte en is de koop door gegaan.
Ik zal de komende tijd meer inzicht brengen over de kosten en foto's toevoegen
De reden waardoor ik voor een golf gte heb gekozen is vrij simpel.
- Heerlijk schakelende DSG bak
- Zit goed in de opties
- stil, vlot, comfortabel en zuinig
- woon-werk verkeer ligt tussen de 30 en 35 km.
De golf heeft tot en met 2024 half MRB, tot en met 2025 een tarief van 75% van het MRB.
Er staan bij mij in de woon omgeving 6 publieke laadpalen waarbij ik doormiddel van een laadpas 0,18 cent per Kwh betaal, de accu bedraagd rond 9 kwh waardoor de accu van 0 tot 100% is voor nog geen €1,60. Daarnaast kan ik gratis op het werk laden.
7 februari is er tijdens mijn avonddienst behoorlijk wat sneeuw gevallen. Nadat mijn dienst er op zat en naar huis wilde zat ik helaas maar waar vast in de sneeuw. Uit eindelijk door de bak in D te zetten en laten kruipen de snelweg bereikt. De banden waren bijna volledig versleten en zaten nog net niet tegen het slijtage rubber aan. Tijdens het naar huis rijden door de sneeuw ging de auto on op houdelijk glijden.
8 februari gelijk de banden boer gebeld, deze had nog een demo set bridgestone turanza T005 staan, banden + balanceren + montage een totaal bedrag van 230,- prima prijs voor 8mm band.
Hoe bevalt het elektrische aandrijflijn gedeelte?
Het is mij opgevallen dat tijdens de koude periode de accu vrij snel leeg raakt, zo kon ik op een maximale lading rond de 25-28km rijden. Dit is inclusief voorverwarming via de e-manager.
Nu de sneeuw voor de zon verdwijnt, de wegen weer goed bereidbaar zijn, de tempratuur oploopt lukt het om op z'n minst mijn woon-werk verkeer elektrisch te rijden. En geeft de boordcomputer aan dat ik 5km bereik elektrisch over houdt.
Gemiddelde verbruik tot nu toe;
- benzine : 300km op 1 liter
- elektrisch : 6km per 1 kilowattuur
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.