Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI Performance |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 139.106 km |
Dag 1 en grote pech....
- 138.687 km
Ook ik ben overstag gegaan en heb mijzelf getrakteerd op een mooie, witte, volkswagen golf 7 GTI Performance. Nu wil ik ook mijn ervaringen gedurende het traject dat ik deze auto in bezit heb en rijdt met jullie delen.
Ik was al een tijd lang op zoek naar een leuke, sportieve hatchback met lekker wat paarden onder kont. Een hele tijd gekeken naar een Golf 6 GTI, maar na alle horrorverhalen besloten een paar duizend extra neer te leggen voor een mooie nette Golf 7 GTI.
Het voertuig beschikt over exact de juiste opties die ik graag wou. Zo maak ik gebruik van de heerlijke DSG bak die echt naadloos en gevoelloos schakelt. Echt heel top en een verademing komende van een Golf IV met handbak. Ook een panoramadak en stoelverwarming behoort tot de opties.
Gister dan begonnen aan de eerste kilometers en meteen een leuk tochtje van omgerekend 300 kilometer gemaakt. Mooie landweggetjes en snelwegen. De landweggetjes waren hierin toch wel het toppunt. Met de sper in de performance kun je heerlijk door de bochten zonder last te hebben van een hoop onderstuur. Ook de grotere remmen zijn heerlijk om snel tot stilstand te kunnen komen.
Het interieur kan ik in 1 woord beschrijven, namelijk top. Ik heb geen idee wat het is met volkswagen. Het interieurs is nooit extreem opvallend, maar gewoonweg top ontworpen. Dit ligt voornamelijk aan het gebruik van mooie, premium materialen.
Maar toen..... Cruisend met 50-60 over een landweggetje met weinig tot geen verlichting sloeg mij het noodlot toe.. Midden op de weg een gigantische kei. Sturen was geen optie. Zowel links als rechts kon ik geen kant op zonder het voertuig vol tegen een boom te jagen dus zo hard als ik kon in een split seconde het rempedaal vol ingetrapt. Helaas mocht het niet baten. De kei schoot onder de voorbumper door en een gigantische klap klonk door in het interieur. Eerste gedachte: "Dit is echt foute boel". Binnen no time de motor uitgeschakeld en de gevarenlichten aangezet. Met een bonzen hart opende ik vervolgens het portier en de angst die ik eerder had werd bevestigd.... Een dikke plas zwarte vloeistof liep langs mijn portier heen.. Olie.. Kijkend onder het voertuig zag ik het carter langzaam maar zeker leeglopen met olie en vond ik een stuk kunststof afkomstig van het carter. Gelukkig had het voertuig verder geen enkele schade, zelfs geen krasje aan de carrosserie.
Wachtend op een berger om mijn 1 dag oude GTI richting een schadeherstelbedrijf te slepen geprobeerd de schade op te maken. De berger had vervolgens het voertuig op de wagen gezet en kon middels luchtvering een eerste inspectie onder het voertuig uitvoeren. Al met al leek het op het eerste oog mee te vallen. Het carter was inderdaad kapot geslagen en het scheelde centimeters of ook de versnellingsbak had een flinke optater gekregen. Gelukkig is mij dit bespaard gebleven. Het schadeherstelbedrijf heeft al snel een eerste blik geworpen op de algehele schade. Het schadebedrijf wist mij te vertellen dat door het direct uitschakelen van de motor inwendige motorschade zeer waarschijnlijk voorkomen is geworden. Mede vanwege het feit dat de olie er uit stroomde en er niet uit spoot. Het blok kwam dus niet direct zonder olie te zitten.
Morgen gaan we verder kijken wat de schade is en wat er gerepareerd dient te worden.
Erg tevreden met mijn auto en hoop er nog vele kilometers van te kunnen genieten. Desondanks is dit natuurlijk wel een enorme flater..
Wat een bak!
- 139.106 km
Het voertuig is inmiddels weer helemaal met originele onderdelen in ere hersteld. Na de schade moest inderdaad het carter vervangen worden. Ook de accu was niet helemaal goed meer, deze met de winter op komst direct maar laten vervangen (€379 euro, die krengen zijn duur!!!). Al met al heeft het schade geintje me zo'n €1.300 gekost inclusief wegslepen en arbeid. Maargoed, hij is weer als nieuw.
Uiteraard de auto weer heerlijk meegenomen naar vrienden en familie. Ik kan er vrij kort over zijn, wat een bak is dit.
In de D stand rijdt de auto heerlijk. Met de cruise control kun je nog semi zuinig rijden en is 1 op 15 zeker mogelijk bij constante snelheid. Desalniettemin gaat het feest echt beginnen zodra de motor warm is en je de DSG bak in de S stand zet. Hoge toeren is het gevolg. Waar de bak in z'n D vaak rond de 2500 toeren al opschakelt, gebeurt dit in de S stand pas rond de 3500-4000 toeren. Inhaalmanoeuvres zijn op deze manier geen enkel probleem.
Ook het sperdifferentieel zorgt voor geweldig bochtenwerk. De auto daagt je uit steeds iets sneller door de bochten te gaan.
Betreffende het verbruik valt het me enigszins mee. Het is lastig je voet in bedwang te houden als de motor warm is, maar met sportief en rustig rijden kun je een gemiddeld verbruik van 1 op 12-13 prima halen. Het feest houdt aan de pomp dan tijdelijk wel snel op. Het plezier dat je aan deze auto hebt maakt dat echter meer dan goed. Mocht je een hekel hebben aan tanken, laat dan deze auto aan je voorbij gaan. Beter om dan naar een GTE te kijken. Maakt het tanken je niet veel uit en laat je budget het toe, dan is dit zeker een leuke en speelse auto.
Ik ga de komende maanden heerlijke kilometers maken en zal deze review aanvullen bij bijzonderheden en/of de eerste beurt.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen Golf GTE - Op de Rollenbank

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Peugeot 308 - Volkswagen Golf - Occasiondubbeltest

Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

Dubbeltest - Volkswagen Golf vs. Opel Astra
