Volkswagen E-Golf (2014)

4 procent bijtelling, 100 procent Golf

Volkswagen E-Golf
Volkswagen E-GolfVolkswagen E-GolfVolkswagen E-GolfVolkswagen E-GolfVolkswagen E-Golf
Het begon met peperdure elektrische boodschappenkarretjes waarmee je net heen en weer naar de supermarkt kon voordat je opnieuw moest laden. Maar inmiddels zijn EV's volwassen auto's, De Volkswagen E-Golf is een recent voorbeeld.

Volkswagen beweerde lange tijd niet in elektro-auto's te geloven. Dat de Duitsers nu met de volledig elektrische E-Golf komen, is heus niet alleen omdat ze politiek correct willen zijn. Een en ander heeft veel te maken met de steeds strenger wordende Europese eisen op het gebied van CO2-uitstoot. Niets helpt je als autofabrikant zo goed om je gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te brengen, als een aantal elektrische modellen.

Onder de motorkap ligt een elektromotor met 85 kW (115 pk) aan vermogen en een koppel van 270 Nm. Daarmee komt de auto bijzonder soepel van zijn plek, want zoals in elke elektrische auto heb je vanaf stilstand meteen maximale trekkracht. Nooit twijfelen of je terug moet naar de eerste versnelling, nooit hannesen bij een heuvelstart en nooit wachten tot de turbo gaat meedoen.

Zoals vrijwel elke elektrische auto is ook de E-Golf in staat om remenergie te regenereren. Als je van je gas gaat, vertraagt hij vrij sterk zonder dat je het rempedaal aanraakt, om zo elektriciteit op te wekken. Je kunt er met de schakelpook ook voor kiezen de auto te laten uitrollen. Met zijn gewicht van zo'n 1.500 kilo is de E-Golf een stuk zwaarder dan zijn broertjes met benzine- of dieselmotor. HIj gaat graag de hoek om en laat zich opvallend leuk rijden, terwijl hij ook een aangenaam comfort biedt.

De technische basis van de Golf is zo ontworpen dat er plaats is voor elke vorm van aandrijving. De accu's zijn netjes in de vloer weggewerkt, zodat de kofferbak even groot is als bij elke andere Golf (380 liter) daarnaast beschikken de achterpassagiers over voldoende hoofd- en beenruimte.

De ergonomie is uitstekend en de E-Golf is rijk uitgerust. Zo is het meest uitgebreide multimediasysteem (mét navigatie) standaard, net als automatische airco. Hiermee biedt de auto veel waar voor z'n geld, al blijft €37.493 een fors bedrag.

De praktische bruikbaarheid van een elektrische auto valt of staat met de actieradius, zeker omdat normaal, volledig opladen acht uur kost. Je rijstijl is daarbij van enorme invloed. Rijd je niet harder dan 80 km/h, dan kom je met gematigd weer (kou is funest voor de actieradius) algauw 170 kilometer ver. Maar als je normaal rijdt en regelmatig op de snelweg komt, moet je op ongeveer 140 kilometer rekenen.

Video

Oordeel

4 sterren

Met de E-Golf heeft Volkswagen een volwassen rijdende en praktische elektrische auto in huis. Met een actieradius van zo'n 170 km legt hij het echter ruimschoots af tegen conventioneel aangedreven modellen.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum