Volkswagen E-Golf (2014)
4 procent bijtelling, 100 procent Golf
Volkswagen beweerde lange tijd niet in elektro-auto's te geloven. Dat de Duitsers nu met de volledig elektrische E-Golf komen, is heus niet alleen omdat ze politiek correct willen zijn. Een en ander heeft veel te maken met de steeds strenger wordende Europese eisen op het gebied van CO2-uitstoot. Niets helpt je als autofabrikant zo goed om je gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te brengen, als een aantal elektrische modellen.
Onder de motorkap ligt een elektromotor met 85 kW (115 pk) aan vermogen en een koppel van 270 Nm. Daarmee komt de auto bijzonder soepel van zijn plek, want zoals in elke elektrische auto heb je vanaf stilstand meteen maximale trekkracht. Nooit twijfelen of je terug moet naar de eerste versnelling, nooit hannesen bij een heuvelstart en nooit wachten tot de turbo gaat meedoen.
Zoals vrijwel elke elektrische auto is ook de E-Golf in staat om remenergie te regenereren. Als je van je gas gaat, vertraagt hij vrij sterk zonder dat je het rempedaal aanraakt, om zo elektriciteit op te wekken. Je kunt er met de schakelpook ook voor kiezen de auto te laten uitrollen. Met zijn gewicht van zo'n 1.500 kilo is de E-Golf een stuk zwaarder dan zijn broertjes met benzine- of dieselmotor. HIj gaat graag de hoek om en laat zich opvallend leuk rijden, terwijl hij ook een aangenaam comfort biedt.
De technische basis van de Golf is zo ontworpen dat er plaats is voor elke vorm van aandrijving. De accu's zijn netjes in de vloer weggewerkt, zodat de kofferbak even groot is als bij elke andere Golf (380 liter) daarnaast beschikken de achterpassagiers over voldoende hoofd- en beenruimte.
De ergonomie is uitstekend en de E-Golf is rijk uitgerust. Zo is het meest uitgebreide multimediasysteem (mét navigatie) standaard, net als automatische airco. Hiermee biedt de auto veel waar voor z'n geld, al blijft €37.493 een fors bedrag.
De praktische bruikbaarheid van een elektrische auto valt of staat met de actieradius, zeker omdat normaal, volledig opladen acht uur kost. Je rijstijl is daarbij van enorme invloed. Rijd je niet harder dan 80 km/h, dan kom je met gematigd weer (kou is funest voor de actieradius) algauw 170 kilometer ver. Maar als je normaal rijdt en regelmatig op de snelweg komt, moet je op ongeveer 140 kilometer rekenen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Met de E-Golf heeft Volkswagen een volwassen rijdende en praktische elektrische auto in huis. Met een actieradius van zo'n 170 km legt hij het echter ruimschoots af tegen conventioneel aangedreven modellen.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank
Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion – 2015 – 438.010 km - Klokje rond
Volkswagen Golf 1.6/2.0 TDI - 2013 - 750.286 km - Klokje Rond
Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.