Toyota Yaris 1.4 D4-D Linea Sol (2002)

Klein, klein kleutertje

Toyota Yaris 1.4 D4-D Linea Sol
Voor het eerst sinds de in 1996 afgerangeerde Starlet 1.5 D heeft Toyota weer een dieselend kleintje in de folder staan, de Yaris D4-D. Kan het diesel-kleutertje 'n potje breken in deze klasse?

De Toyota Yaris is een van de kleuters van de dieselwereld. Klein en brutaal. 'Kom maar op!', lijkt hij te willen zeggen, met de bravoure van een jonge hond – 'wat moet je nou?'. Maar stiekem wil hij, net als kinderen in de groei, serieus genomen worden. Eigenlijk zit hij als nieuweling in de dieselklas nog even stil in een hoekje. Tenslotte heeft Toyota sinds 1996 geen dieseltje meer gehad in de compacte klasse, dus om zo-maar brutaal een grote mond op te zetten, lijkt ons niet gepast. De D4-D-motor die Toyota in z'n kleinste telg stopt, is compleet nieuw en maakt gebruik van de common rail-techniek met directe inspuiting. Het 1364 cc metende blok levert 75 pk en 170 newtonmeter koppel en daarmee behoort 'ie niet tot de top, maar hoeft 'ie zich ook niet te schamen. Dit dieseltje zal overigens te zijner tijd ook in de MINI een plekje vinden - een unicum - maar dit terzijde.
Laten we de goede, betrokken schoolmeester uithangen en ons eens wat meer in dit kleintje verdiepen. Oftewel: deur open - waar komen we in terecht? De Yaris is niet de langste in deze klasse en dat merk je natuurlijk achterin. Drie kleuters hebben het achterin wel naar hun zin, maar drie volwassenen niet; de beenruimte houdt simpelweg niet over. De achterbank is verschuifbaar, opklapbaar en in ongelijke delen neer te klappen en da's wel zo prettig, aangezien de kofferruimte niet berekend is op veel meer dan een paar kleine tassen. Maar wie laadruimte wil, moet ook in een andere klasse gaan winkelen. Voorin de Japanner kijken we tegen de inmiddels welbekende grijze bonk plastic met digitaal schermpje in het midden aan, ook wel dashboard genoemd. Je moet er van houden en over de kwaliteit van de materialen zul je ons niet horen, maar een beetje een saaie boel is het wel. Het wat dunne stuur is alleen in hoogte verstelbaar, wat ook geldt voor de bestuurdersstoel in deze Linea Sol-uitmonstering. Da's de meest luxe uitvoering waarin de D4-D verkrijgbaar is en dat betekent onder meer ramen en spiegels met elektrische assistentie, ABS, boordcomputer, centrale deurvergrendeling met afstands-bediening en drie hoofdsteunen achter. Best een compleet
karretje dus, die Yaris.


Buiten spelen
Woensdagmiddag! Vrij! Ons musketiertje is alle lessen en opmerkingen van de meester in één klap vergeten en stuift het schoolplein op. Wij draaien de contactsleutel om en horen het traditionele dieselgeluid. De metingen wijzen uit dat de Yaris lekker vlot is; heeft deels te maken met het feit dat de Japanner niet zulke zware botten heeft. Ook is het een beschaafde drinker.
Bij het schakelen laat de Yaris een paar steekjes vallen omdat hij zich wat hakerig van verzet laat wisselen. Bij het beoordelen van het weggedrag moet meester even nadenken. De Yaris geeft hij tenslotte een ruime voldoende; daar is helemaal niets mis mee.
Onze testauto bevindt zich in een klasse waar een van de belangrijkste argumenten om een auto al dan niet aan te schaffen het prijskaartje is. En niet alleen het bedrag dat in de prijslijst staat, nee, ook het leasetarief kan een doorslaggevende factor zijn. Daarop moeten we ook dit kleintje keihard beoordelen in deze harde, zakelijke dieselwereld en hebben we eens gekeken wat hij op leasegebied 'doet'. Let wel, leasetarieven kunnen her en der behoorlijk verschillen en zijn bovendien van veel zaken afhankelijk, vandaar dat dit slechts 'n indicatie is. Als we uitgaan van 20.000 km per jaar en een looptijd van 60 maanden, zit de Yaris bij Interlease bijvoorbeeld tussen een 206 en een Polo in. Die tarieven staan ongeveer in verhouding tot de nieuwprijzen.


Rapport
Laten we dan alvast maar een overgangsrapport opmaken. Blijft de Yaris zitten of gaat hij over? Als nieuwkomer in de grote boze wereld van de diesels heeft hij zich dapper door de beproevingen heengeslagen. Z'n D4-D geeft de Toyota pittige prestaties, mede door z'n lage gewicht. Het is een fijne krachtbron waar je ongetwijfeld jarenlang onbezorgd plezier van zult hebben. Daar komt nog bij dat het Japanse merk sowieso een ijzersterke reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid. Of dat ook meteen z'n stevige prijs rechtvaardigt?
Voor velen zal de merknaam Toyota inderdaad van doorslaggevende betekenis zijn. Want voor de rest onderscheidt de Japanner zich niet op een bepaald gebied.

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris 1.4 D4-D Linea Sol
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.250

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.610 mm / 1.660 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.370 mm
Massa leeg 930 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 117 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum