Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2002)

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2002)

UitvoeringYaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna
Bouwjaar2002

Onze nieuwe oude Yaris

Wat bezielt je om een 20 jaar oude auto te kopen? Mijn eerste auto was een Mazda 323 uit 1977 en die was met 13 jaar al echt oud. Maar tijden veranderen en tegenwoordig is een auto van deze leeftijd nog goed te gebruiken.

We kennen deze auto goed, we hebben tussen 2000 en 2004 een vergelijkbare Yaris gereden en we zochten nu een leuke, handzame, goedkope en betrouwbare bijauto. Deze Yaris heeft een flinke staat van dienst maar als je instapt is het echt net alsof deze auto enkele jaren oud is. De stoelen zien er onbeschadigd en keurig uit, het plastic van het dashboard is netjes. De auto heeft raamslingers en 'analoge' knopjes om de spiegels te verstellen. Daar is toch feitelijk niks mis mee? Ik kan me alleen herinneren dat het ooit handig was dit elektrisch te doen toen ik in Engeland alleen reed en tol moest betalen.

OK het interieur, in 1999 was dit als kersverse Auto van het Jaar 2000 een hypermoderne auto. Natuurlijk is dat nu niet meer zo, maar het dashboard met zijn koepel is nog altijd leuk en prettig in de omgang. Er zijn geen schermen zichtbaar, maar een zuignap en een telefoonaansluiting met google werkt ook goed. De stoelen zitten netjes en de zit is lekker. In ons 2000 model gingen wij ooit met de Yaris naar Portugal op vakantie. Volgens mij moet dat met deze ook wel gaan lukken.

De motor
We wilden wel heel graag de viercilinder 1.3 hebben, dat is echt een topmotortje. Veel beter dan de éénliter. Genoeg vermogen en ook nog eens lekker zuing. Ik zeg vierciliinder, volgens mij was de éénliter toen ook nog een viercilinder, maar dat kan ik mis hebben. Deze 1.3 levert 86 pk en dat is ruimschoots voor de lichte Yaris. Hij is snel op temperatuur en lekker stil.

De ruimte
De Yaris van dit type is ongeveer even groot als een huidige Aygo. Een stuk kleinere dan de huidige Yaris dus. In dat licht bezien is het voor ons als tweede auto ruimschoots voldoende. En desgewenst kunt je er met vier volwassen personen uitstekend in zitten, ook voor langere afstanden. Wel blijft er dan weinig bagageruimte over. De achterbank is te verschuiven over de lengte. Ideaal is dat de auto vier portieren heeft.

Kosten en betrouwbaarheid
We kunnen hier nog niks over zeggen, maar de reputatie van met name dit model (nog in Japan geproduceerd) is uitstekend. We zullen zien hoe de auto zich houdt.

PRIVATE LEASE Toyota Yaris