Toyota Funcruiser 2.0i Softtop (1999)

Pret-mobiel

Toyota Funcruiser 2.0i Softtop (1999)
Hoe is in vredesnaam een auto die al FunCruiser heet, nóg leuker te maken? Door een Softtop-versie te lanceren. Kun je behalve snel en off-road, ook nog eens behoorlijk open rijden. Hoeveel autopret kan een mens hebben?

Toyota werd een klein beetje gek in 1994 toen ze in Japan met de RAV4 (hier: FunCruiser) kwam. Iedereen wilde er één hebben, de auto was nauwelijks aan te slepen. Ook in de rest van de wereld werd de maan-achtige vierwieler warm onthaald. Het normaliter behoudende, soms suffe Toyota had z'n zaakjes bij de FunCruiser dan ook goed voor elkaar. De auto ging eigenlijk verder waar Vitara's en Feroza's ophielden. De fabrikant koos voor permanente vierwielaandrijving, een dikke, felle tweeliter voorin, een uiterlijk dat past bij een stoere maar toch sympathieke semi-terreinauto én een herkenbaar personenauto-binnenste. Met al die zaken loopt de FunCruiser het predikaat 'terreinauto' mis en dat is precies de bedoeling. Een FunCruiser is voor stad en buitenweg, soms voor een stukje erf, met achter het stuur een gefortuneerde jongeman (of dame) die in de stad woont en een apart, leuk, opvallend vervoermiddel zoekt.
Onze Softtop moet nog een dimensie toevoegen: open rijden. Wie een FunCruiser Sofftop bestelt, krijgt er automatisch een uitneembaar dak bij. Dat stukje dak is op te hangen aan de binnenkant van de bagagedeur. Die zit dan meteen vol... Maar goed, met het stuk dak weg en de softtop neer is deze FunCruiser echt behoorlijk open. De rolbeugel zorgt voor de enige, stevige, onderbreking. Dan kan het genieten gaan beginnen. Alleen jammer dat de Nederlandse zomer '98 zo rottig nat is begonnen. En je het dus ontziet om het risico te nemen dat je onderweg moet stoppen om je tent weer op te zetten. Zodat je de Softtop dus gewoon heel vaak gesloten rijdt. Zoals de meeste softtop-rijders doen...

Da's fijn sturen
'Niks geen pietluttig zestienhonderdje! Een felle tweeliter in dat ding!' Zo moet het ongeveer gegaan zijn in het Toyota-hoofdkantoor. Een goede beslissing, want het is die motor van 128 pk (bekend uit Carina E en Avensis) die de FunCruiser echt attractief maakt. Mits... mits je voldoende toeren maakt. Om kort te gaan: de FunCruiser is zo gretig als een GTi'tje. Niets liever wil 'ie dan dat je ver doortrekt in de versnellingen (bij 6300 toeren begint het rood) voordat je opschakelt. Daarmee onderscheidde deze Toyo zich bij introductie meteen van andere Japanse 'halve-terreinauto's'. Sprinten vanuit stilstand is amusant. Zodra de koppeling 'los' is, schiet de FunCruiser als een door een katapult afgeschoten projectiel naar voren. Gelukkig zagen de makers in dat zo'n auto dan ook een geraffineerd onderstel nodig heeft en ze gaven de FunCruiser permanente vierwielaandrijving mee. Geen hoge/lage gearing te bekennen dus serieuze prut is uit den boze. Maar het maakt de auto op de gewone weg, waarvoor hij is bedoeld, heerlijk handelbaar, ja, zelfs messcherp. De FunCruiser is in bochten lang neutraal en op de grens licht onderstuurd. Maar tot dat punt overtuigt de auto vooral met een vertrouwenwekkende wegliggingskarakteristiek. Koppel daaraan de vanzelfsprekende Japanse bediening waarbij vijfbak, hendels en knoppen licht, precies en direct doen waarvoor ze gemaakt zijn en je hebt de FunCruiser neergezet: een serieus stuk speelgoed.
Hopelijk is er niemand die denkt dat de FunCruiser nog een beetje praktisch is. Want dan volgt nu de teleurstelling. De bagageruimte is zeer beperkt, de instap naar de twee achterste stoelen (geen achterbank) is, ondanks een walk-in-systeem rechts, een tikkeltje behelpen en de beenruimte achter is maar net voldoende. Ook lange bestuurders krijgen gegarandeerd problemen met hun onderdanen. Want die stoel kan niet ver genoeg naar achteren. Wat wil je ook met een auto van 3,70 meter en een wielbasis van 2,20 meter? Toyota's kleinste, de Yaris, biedt bijvoorbeeld 2,37 meter wielbasis bij 3,61 meter totale lengte...
Wel opmerkelijk: hoofdruimte voor de mensen achter in de FC is riant. De Softtop is bijna vier mille duurder dan de gesloten Funcruiser. En voor f 1500 meer heb je zowaar de praktischer vijfdeurs FunCruiser Wagon.
En dan nog iets: inmiddels is er de Suzuki Grand Vitara Cabrio, eveneens met een tweeliter. Deze heeft zelfs nog meer pk's dan Toyota biedt.
En hoewel we de FunCruiser in zijn geheel geraffineerder vinden dan deze concurrent, schrokken we toch weer eens van 't prijsverschil.

Signalement

Merk Toyota
Model Funcruiser Softtop 2.0i
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 23.410

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 94 kW / 128 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 178 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 3.715 mm / 1.695 mm / 1.660 mm
Wielbasis 2.200 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 610 kg
Banden215/70R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 13,8 s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
CO2-uitstoot 229 g/km