Toyota Corolla 1.6 GXi (1996)

Actueel succesnummer

Toyota Corolla 1.6 GXi 4d.
Al meer dan 25 jaar rijden er Toyota Corolla's in ons land rond, al is het model in die kwart eeuw zeer sterk veranderd. Maar het blijft een succesnummer, getuige het record-aantal verkochte exemplaren.

In de lange loop van z"n bestaan zijn er van de Toyota Corolla ruim 23 miljoen exemplaren verkocht. Dat is veel meer dan de legendarische T-Ford ooit haalde en ook meer dan het record van de VW Kever, dat op een dikke 21 miljoen staat. Overigens is de Corolla tijdens zijn leven zó sterk van constructie en gedaante veranderd, dat alleen de naam ongewijzigd is gebleven.
Het getal illustreert treffend dat Toyota de markt goed kent en dat zijn klanten het Corolla-concept hogelijk waarderen. Dat is nog steeds zo en de Corolla vormt dan ook de ruggegraat van Toyota"s succes op de Europese markt.
Hoewel de huidige Corolla zonder twijfel nog steeds een echt Japanse auto is, zijn Oost en West in de afgelopen jaren zó dicht naar elkaar toegegroeid, dat de verschillen nog maar minimaal zijn. In de felle strijd tussen al die min of meer overeenkomstige auto"s in de populairste klasse komt het dan ook steeds minder aan op de geringe uiterlijke verschillen, maar meer op begrippen als accessoiresbezetting, prestaties, inruilwaarde, onderhoud, betrouwbaarheid en duurzaamheid. De laatste vier elementen van deze opsomming hangen natuurlijk min of meer samen en het is opmerkelijk dat de Corolla op dat onderdeel sterk uit de bus komt.
Na een weekje intensieve omgang met het nieuwste model in de meest "burgelijke" sedan-uitvoering, luidt het oordeel dat het op deze punten met de huidige uitvoering ook wel goed zit. De auto voelt solide aan, de bediening is makkelijk, weinig inspannend en vanzelfsprekend en van rammeltjes is niets te bespeuren. Ook de inrichting bevalt goed, al houdt de uitrusting niet over. Wezenlijk ontbreekt er behalve de airbags niet veel, maar in deze GX-klasse verwacht je toch minstens een paar elektrisch bediende zijspiegels en over een w‚l aanwezige toerenteller en deelbare achterrugleuning raakt tegenwoordig ‚cht niemand meer uit z"n bol.

Niets bijzonders

Het is al vaker gezegd: sinds de Europese fabrikanten van de Japanners hebben geleerd hoe je auto"s aantrekkelijk moet aankleden en de koers van de Yen hoog blijft, geven de auto"s uit het land van de Rijzende Zon niet meer de toon aan in luxe, extra"s en toeters en bellen. Ook aan de testwagen was niets bijzonders te bespeuren: een paar prettige functionele details als verticale stuur- en stoelverstelling, benevens een van binnenuit bedienbaar benzineklepje konden er nog net af, maar dan verder niet zeuren.
Waarmee de 1.6 GXi echter wél imponeert, is zijn zestienkleps-motor, die prestaties op het wegdek legt waar de meeste concurrenten niet aan kunnen tippen. Een vermogen van 114 pk is flink wat voor een zestienhonderdje en als dat dan ook nog eens heel soepeltjes naar buiten komt en bovendien gepaard gaat met een zeer schappelijk brandstofverbruik, betekent dat petje af.
Toyota is een van de weinige fabrikanten die het voor elkaar krijgt om met vier kleppen per cilinder ‚n meer vermogen ‚n een betere effici‰ntie te verwezenlijken en dat verdient een welgemeend compliment. De overige techniek is trouwens ook prima in orde: een als altijd fijn schakelende bak, prettig doseerbare remmen en een besturing waarvan je de bekrachtiging nauwelijks voelt. Het comfort is eveneens goed verzorgd met behoorlijk geprofileerde stoelen en een onderstel dat stug genoeg is om informatie over het wegdek te geven en voldoende zacht geveerd om daar geen last van te hebben.
Wat z"n rijgedrag aangaat, is de Corolla een echte "bread-and-butter-car": geen uitdagend karakter, weinig avontuur, maar wel zonder nadruk veilig en altijd op de hand van z"n bestuurder. De combinatie met de vinnige motor is dan ook wat onwezenlijk: vermogen genoeg, maar weinig uitdaging om dat potentieel ook daadwerkelijk te gebruiken.
Van hele uitgebreide Corolla-familie maakt de sedan met z"n wat conventionele verschijning uiteraard het minst aanspraak op sportiviteit, maar in ruil daarvoor biedt hij een bijna vorstelijke bagageruimte, een optimaal instapgemak en een overzichtelijk uitzicht-rondom. Dat je er desgewenst ook nog heel lekker mee kunt opschieten, is een heel welkom extraatje, maar wie daar minder prijs op stelt, kan uiteraard ook voor een 1.3-liter kiezen. Dat scheelt weliswaar 40 pk, maar "t hoeft ook 2 mille minder te kosten...

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla 1.6 GXi
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.966

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 114 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.270 mm / 1.685 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.465 mm
Massa leeg 1.024 kg
Laadvermogen 571 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 12,9 s

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum