Toyota Corolla 1.6 16V Linea Luna (1998)
Lekker anders
Toyota is erg blij met het aura van absolute betrouwbaarheid, maar is minder enthousiast over het grijze-muis-imago van de Corolla. Vandaar dat het roer nu wordt omgegooid en er opvallender produkten komen. Met de nieuwe Corolla kun je dan ook niet meer onopgemerkt door het verkeer sluipen. Zijn ronde ogen en de afzonderlijke grille trekken meteen de aandacht. Ook de royale achterlichtunits zien er speels uit.
Toyota maakt gebruik van een zestienklepper die dwars tussen de voorwielen staat en uit een inhoud van 1,6 liter maar liefst 110 paardekrachten haalt. Bij lagere toeren laat de hij al veel souplesse zien. Hij trekt vanaf 2000 toeren al lekker door. Toyota belooft voor de sprint van 0-100 net tien tellen, maar wij waren keer op keer toch een tel langer onderweg. De motor springt zuinig met brandstof om; het gemiddelde van 1:12,8 is zelfs nog een tikkie lager dan de fabriek belooft.
Als we hem de bocht insmijten, vertoont hij een lichte mate van onderstuur op momenten dat het te hard gaat. Daarnaast vermeldt ons notitieboekje dat de onder de Corolla gemonteerde Michelin Energy's het nogal eens uitgillen. Plotseling gas loslaten in een rappe bocht levert nauwelijks enige reactie op. Het is vanzelfsprekend dat stuurbekrachtiging standaard is. Dat hoort nu eenmaal zo in deze klasse. De besturing is iets minder direct, maar er is niets mis mee.
Met deze Japanner kun je lezen en schrijven. Alle knopjes en hendeltjes voelen goed aan en hij heeft weinig geheimen. De Toyota schakelt goed. Ook over de remmen hebben we weinig te klagen. Hij komt rap tot stilstand met een rechte remweg.
Op de overzichtelijkheid van de klokkenwinkel valt niets af te dingen. Duidelijkheid alom. De Toyota heeft naast de gebruikelijke instrumenten nog een meter voor de buitentemperatuur: leuk, maar jammer dat-ie doorgaans een graadje of drie, vier te optimistisch is. Het zou ook prettig zijn als Toyota het geluidssignaal voor het knipperlicht wat meer volume zou kunnen geven, want je hoort het nu bijna niet. Het grijze dashboard reflecteert niet hinderlijk in de voorruit. Positief valt ook de lekker hoge positie van de radio op. Heel apart zijn de luxe paneeltjes op het dashboard, die wat weg hebben van het speciale antracietkleurige hout uit topklasse-auto's. Foutje van Toyota: geen schuifje voor het spiegeltje in de linker zonneklep, waardoor je wordt afgeleid door het spiegelbeeld van het dashboard.
Solide gevoel
De Corolla voelt heel solide aan en de gebruikte materialen maken een goede indruk. Eén van de aantrekkelijke vernieuwingen is de veel geslaagdere afstemming van vering en demping. Je zou haast gaan denken dat de Japanners tijdens de ontwikkelingsfase een paar Franse auto's uit elkaar hebben gepeuterd. De nieuwe Corolla is prettig comfortabel geveerd, zonder door te slaan naar deinerig. Niet alleen de vering, maar ook de stoelen dragen bij aan het comfort. Toyota gebruikt prettig zittende zetels met voldoende zijdelingse steun. De hoofdsteunen kunnen een lekker eind omhoog en de stoelen zijn aangenaam stevig. Slechts heel lange mensen zullen hier of daar wel in de knel komen. Overigens heeft hij een opmerkelijk groot dashboardkastje
Hoewel Toyota zijn Corolla Liftback presenteert als de echte gezinswagen, valt de ruimte op de achterbank toch een tikje tegen. Plek voor de benen is er nog wel in voldoende mate, maar de hoofdruimte is gewoon krap voor volwassenen. Heel wat gelukkiger kijken we als we die grote achterklep van de Liftback van binnen uit opendoen: een kofferbak met een flink volume en een prettig lage tildrempel. Als je nog meer vracht mee wilt nemen, klap je de achterbank in ongelijke delen neer.
De Corolla maakt door zijn luxueus aandoende beige interieur een rijke indruk. Komt onder meer door de buitentemperatuurmeter, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, verwarmde buitenspiegels, mistlampen voor, een derde hoofdsteun achter en velours bekleding.
De nieuwe Corolla laat een prima indruk achter. Van het uiterlijk kun je vinden wat je wilt, maar een grijze muis is het beslist niet meer. We zijn zeer te spreken over de comfortabeler afstemming van het onderstel en het veel rijkere 'gevoel' dat deze Corolla je geeft.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla 1.6 Linea Luna |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.285 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.270 mm / 1.690 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 1.075 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 191 g/km |