Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1995)

Trendy stationwagon is ruim en rap

Toyota Camry 2.2i GL Customwagon
Toyota doet niet alleen met de Camry Sedan een aanval op de hogere middenklasse, ook met de Camry Customwagon wordt de concurrentie het vuur na aan de schenen gelegd.

Vroeger werden stationwagens eigenlijk alleen maar beschouwd als werkpaarden. Ze pasten bij de klusjesman en de kruidenier. De laatste jaren ligt dat toch wel wat anders. Het werkpaard van weleer is veranderd in een statussymbool met moderne vormgeving, goede rij-eigenschappen en nuttige accessoires. Als praktisch vervoermiddel geeft de stationwagen meer comfort, handige gebruiksmogelijkheden en zelfs prestige. Vooral in de middenklasse heeft hij een nieuw imago, hij is chic. Bijna elk automerk heeft tegenwoordig dan ook een of meer stationwagens in het modellenprogramma. Toyota is er daar één van: naast de bestaande stationversies van de Corolla en de Carina lanceerden de Japanners in 1992 op de autotentoonstelling in Genève de Customwagon van de Camry. Die laatste versie van de in 1982 geboren Camry is een flink stuk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger.  De Customwagon zelfs nog wat meer dan de Sedan: maar liefst 28 cm in de lengte en 7 cm in de breedte.
In Nederland is de stationuitvoering van de Camry sinds mei 1992 op de markt. Er zijn er inmiddels reeds vele honderden van verkocht; niet gek voor zijn segment. Gunstige bijkomstigheid voor de Europese importeurs is dat deze versie in de Verenigde Staten wordt gebouwd en dus niet onder de importbeperkende maatregelen voor Japanse auto's valt.
Dat het Toyota menens was en is met de jongste generatie Camry blijkt wel uit het feit, dat er twee nieuwe motoren ter beschikking kwamen. Naast de 2.2-liter viercilinder is er een 3.0 liter V6-krachtbron, die alleen met automatische transmissie wordt geleverd. Voor deze test hadden we de beschikking over de GL-uitvoering van de Cus-tomwagon met de 2.2i-motor. Met zijn vermogen van 137 pk is hij niet bepaald ondergemotoriseerd. Neem daarbij zijn maximum koppel van 185 Nm bij een toerental van 2400 en dan zie je op papier al het potentieel. In de praktijk word je niet teleurgesteld, want de motor legt een grote souplesse aan de dag. Met stevig schakelen kan je écht rap opschieten. Een luie bui blijft voor het overige verkeer beslist onopgemerkt, want bij lage toeren in hoge versnellingen
heeft hij nog steeds behoorlijk puf. De Camry nodigt uit tot een pittig rijgedrag, met als gevolg dat de opgegeven waarden voor het benzineverbruik natuurlijk niet worden gehaald. Tijdens de test was er dan ook een litertje meer nodig om 100 km af te leggen dan de ideale verbruikswaarden die de fabriek geeft. Maar net geen 1:10 is voor een auto van ruim 1300 kg ook niet iets om over wakker te liggen. Gezapiger rijden mag immers. Maar de Camry is voor vlot rijden gemaakt. Zijn onderstel is ten opzichte van zijn voorganger nauwelijks veranderd. Met het oog op eventuele volle belading heeft de stationwagen evenwel een 'steviger' uitgevoerd veersysteem dan de Sedan en is ook de dempingskracht van de gasgevulde schokdempers groter.

Zoals het hoort
Toch is de vering comfortabel gebleven. Al met al is de wegligging van de Camry ronduit uitstekend en voelt zeker aan. Het bochtgedrag is prima en een tikkeltje onderstuur treedt alleen maar op als je middenin de bocht lukraak een extra dot gas geeft. Soms zag je een snelle rakker op een bochtig viaduct geërgerd denken: '... Wat! Een stationwagen..?'
De besturing met het in hoogte verstelbare, met leer beklede stuurwiel werkt verder gehoorzaam en precies. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging geeft genoeg gevoel.
De Customwagon is in tegenstelling tot de sedan uitgevoerd met schijfremmen rondom, die hun werk naar behoren verrichten. ABS is als optie leverbaar. Niet helemaal Toyota-standaard is de vijfbak. Hij is goed gespatieerd en schakelt netjes, maar niet zo boterzacht als we gewend zijn. Aan de andere kant is de Camry opvallend stil voor zijn klasse.
Wat de uitrusting van de GL betreft, kunnen we kort zijn, want wat je nodig hebt, zit erop en meer. Elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling zijn standaard. Net als een knopje om de portieren van binnenuit te vergrendelen. Elektrisch bediende, verwarmde buitenspiegels, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel en hoofdsteunen achterin ontbreken evenmin. Een goede vondst is de dubbele ruitewisser op de achterruit, die
bijna het gehele glasoppervlak schoonveegt. Al met al laat de Camry Cus-tomwagon met zijn plezierige rij-eigenschappen, zijn ruimte en kwaliteit een uitstekende indruk achter.

Signalement

Merk Toyota
Model Camry Customwagon 2.2 GLi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.853

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.164 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.800 mm / 1.770 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.403 kg
Laadvermogen 522 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden195/70R14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum