Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry Customwagon 2.2 GLi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 262.348 km |
Afscheidsreview
- 262.348 km
Beste lezers,
Hierbij een afscheidsreview van onze Toyota Camry 2.2 GLi Customwagen automaat uit 1996. Gekocht van eerste eigenaar in maart 2002 met 83.000 km op de teller.
Inmiddels staat de tellerstand op 262.348km en hebben we vandaag afscheid genomen van onze vertrouwde Camry. In deze korte review geven we een samenvatting van de afgelopen (bijna) 20 jaar met een Toyota Camry voor de deur. Vragen zijn altijd welkom!
Gebruik.
Na aanschaf is de Camry veel gebruikt voor zakelijke ritten om producten af te leveren bij klanten in Nederland en België. Menig klant was soms verbaasd over de hoeveelheid spullen die maar uit de laadruimte bleven komen. Met achterbanken plat en tot de nok toe vol komt er inderdaad ook geen einde aan de laadruimte van de Camry. Met de banken plat passen er balken van 3meter15 in.
Dat maakte van de Camry ook de ideale reisauto. Meerdere keren zijn de bergen van Zuid-Frankrijk binnen twee dagen aangetikt, met vier personen en een achterbak vol tot het dak met grote tent(en) en kampeerspullen. Dit ging met gemak, elk jaar weer.
Bij het opgroeien van de twee kinderen in het huis komt natuurlijk ook het voetballen kijken en dat betekende vriendjes mee in de auto door het land naar andere clubs op de vroege zaterdagochtend. Daarom in februari 2005 een 3e zitrij aangeschaft en laten plaatsen. Dit maakte van de Camry een heuse 7-zitter! De laatste twee stoelen staan naar achteren gericht, dus de nummer 6 en 7 keken naar de achterop komende auto's. Tot vaak veel lol van de kids achterin en de medeweggebruikers. Gooide je de achterste bank weer plat, dan leverde je niks in op laadvermogen. Zelfs het reservewiel kon blijven liggen bij het plaatsen van de 3e zitrij. Bij de plaatsing van de 3e zitrij wel de achterschokbrekers laten vervangen om het zwaardere gewicht aan te kunnen.
Comfort en rijden.
2.2 viercilinder met automaat, 4 versnellingen. Dat rijd prima! Genoeg vermogen (136pk) om met het huidige verkeer mee te komen. Als de motor eenmaal op temperatuur is kom je prima van je plek. Bij het diep intrappen van het gas heeft de automaat 1 seconde bedenktijd nodig, om vervolgens terug te schakelen en flink wat toeren te maken en de auto vlot van zijn plek te laten komen. Het is geen stoplichtsprinter, maar voor een wagen uit '96 verrassend vlot.
Echter waar deze auto echt in straalt is het comfort. Iedereen die instapt, ookal komen deze mensen uit een Mercedes uit 2019 of elke andere auto, zijn te spreken over het zitcomfort. En terecht. De stoffen stoelen zaten altijd heerlijk, op de langere ritten kreeg je nooit last van je (onder)rug. Het voordeel van de stoffen stoelen is dat deze, inclusief de bestuurderstoel, nog steeds in perfecte staat verkeren. Geen inzakkingen of andere mankementen. De airco deed altijd zijn werk, net als de voorruit en achterruit verwarming in de koudere maanden. Dit laatste ging natuurlijk niet zo snel, dus van buiten helpen met de-icer en krabbers was wel nodig.
Zoals ik al vertelde heeft de Camry nooit moeite gehad om mee te komen met het verkeer. Het enige wat je merkte was de aanwezigheid van (maar) 4 versnellingen. Is nooit een probleem geweest, alleen draai je hierdoor op de snelweg(snelheden) wel wat meer toeren. Ook het windgeruis neemt toe op de snelweg, maar wat wil je voor een auto uit de vorige eeuw. Eigenlijk merkte je dit ook pas als je uit een andere auto de Camry in stapte, kwestie van ’’Het is maar wat je gewend bent’’.
Onderhoud.
Echt Toyota. Kunnen we eigenlijk kort over zijn. Tot 2013 zijn de volgende zaken vervangen, veelal puur uit leeftijdsslijtage: beide achterwielen zijn voorzien van nieuwe lagers, 1 keer een abs sensor en het kunststof-drukvat van de koelvloeistof dreigde als gevolg van zijn leeftijd uit zijn ophanging te gaan. Na 2013 zijn vervangen: accu, remschijven, koelradiator en recent de uitlaat. Bovenstaande is eigenlijk allemaal regulier onderhoud geweest. Slijtage komt met de leeftijd.
Onderweg hebben we eigenlijk maar één keer de ANWB nodig gehad, zeer recentelijk (2021): tijdens het rijden op de A1 heeft de dynamo het begeven, met verlies van power tot gevolg. Een veilige noodstop op de vluchtstrook nabij een tankstation, ANWB, kort ritje naar een servicecentrum een de volgende dag konden we de Camry weer ophalen met een nieuwe dynamo. Hierna (natuurlijk) geen last meer gehad.
Los van dit enige moment heeft de Camry ons nooit in de steek gelaten. APK’s altijd goed doorgekomen en natuurlijk regulier onderhoud zoals hierboven beschreven.
Verbruik.
Pas de laatste periode zijn we actief het verbruik gaan meten (uit curiositeit en gemeten aan de pomp). Over een afstand van 5223 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 : 9,5. In de winter 1 : 8,9, zomer 1 : 10,3. Natuurlijk geen zuinigheidswonder, maar voor een sloep van een station uit '96 met 136pk redelijke cijfers.
Conclusie en reden van verkoop.
Met nog een grote auto voor de deur naast de Camry kwamen we er achter dat twee van zulke bakken niet meer passen in ons gebruik. Er zal de komende tijd hoogstwaarschijnlijk meer gereden gaan worden, waarbij de meeste ritten maar 1 persoon in de auto zal zitten. Een kleinere, zuinigere maar nét zo betrouwbare auto was het doel geworden van onze zoektocht. Vandaag hebben we daarom onze nieuwe Toyota Yaris Hybrid (Dynamic) uit 2020 opgehaald (4e generatie, review volgt nog). De Camry gaat naar de inruil.
We kijken erg uit naar onze nieuwe auto en alle snufjes die hier op zitten.
Toch zullen we met pijn in ons hart afscheid nemen van onze Camry. Heeft ons nooit in de steek gelaten en ons altijd prettig en comfortabel van A naar B gebracht. Camry, het was altijd probleemloos starten, rijden, remmen. Klaar.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Camry
Lees ook

Toyota Camry Customwagon 2.2i XL (1994) - Klokje Rond

Toyota Camry 2.2 XLI (1993) - Klokje Rond

Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1995)

Toyota Corolla Touring Sports – Back to Basics

Toyota Sienna - Auto-immigratiedienst
