Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive - 2011 - 364.092 km - Klokje rond
Vrijwel feilloos
64 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Suzuki in Klokje Rond is een zeldzaamheid. Het is nu eenmaal geen merk voor de veelrijder. Maar dan hebben we gerekend buiten Jan Schuitemaker. Die kocht nog geen tien jaar geleden een nieuwe Grand Vitara en reed en reed en reed. Met als gevolg dat zijn auto nu al rijp is voor Klokje Rond.
Eigenlijk is het best vreemd: Jan Schuitemaker rijdt 40.000 kilometer per jaar en kiest een auto op benzine. De vraag die zich opdringt is dan: ‘was een diesel geen betere keuze geweest?’ Jan: “Toen ik mijn auto kocht, schatte ik in dat ik 20.000 kilometer per jaar zou gaan rijden. Dat het een Suzuki moest worden, was ook min of meer vanzelfsprekend. In het dorp waar ik woon, is dat hét merk dat dé autodealer voert. Ik kan de vlaggen zien vanuit mijn huis.” Dat hij een innige relatie heeft met zijn dorpsdealer, blijkt wel, want monteur Robin, die Jans auto onderhoudt, vergezelt hem naar de keuring. “De dealer ontraadde me destijds een Grand Vitara met dieselmotor, omdat daarin een Renault-blok werd gebruikt. Daar hadden ze niet zoveel vertrouwen in. Vandaar dat ik op benzine rijd.”
Voordat Jan deze Grand Vitara kocht, had hij een Ford Galaxy. Maar zijn dochter kocht een paard en toen was er een auto nodig die de trailer kon trekken én waarmee Jan niet vast zou komen te staan in een weiland. Zodoende deed de Grand Vitara zijn intrede. “Ik heb er nooit spijt van gehad. Behalve een versleten koppeling heb ik er nooit iets geks mee gehad. Regulier onderhoud is voldoende. Ik sta alleen om de haverklap bij de garage sta voor een nieuwe koplamp. Die gaan zo vaak stuk.”
NOOIT STIL
Joep Schuurman luistert mee. “Als ik hoor dat je regelmatig een paardentrailer trekt, vind ik het ook niet zo vreemd dat de koppeling bij deze kilometerstand al eens is vervangen.” Verder kampt Jan met een kapotte sleutel. “De afstandsbediening werkt niet meer. Maar de dealer vraagt € 200 voor een nieuwe. Dat is me echt te gortig.”
Jan is als carrièrecoach vaak onderweg. “Ik vind het ook leuk om veel op de weg te zitten. Inmiddels hebben onze kinderen ook hun rijbewijs en zij nemen de auto vaak mee. Voor mijn gevoel staat hij nooit stil. Ik geloof dat we onderhand wel 40.000 kilometer per jaar rijden.” Hij lacht: “Mijn vrouw rijdt in een Mini die pas een jaar oud is. Die heeft nu al 50.000 op de teller. Dat is óók een auto op benzine, trouwens.”
Tijdens zijn proefrit met de Grand Vitara heeft Joep maar weinig opgeschreven. “Ik heb een paar heel kleine klachten genoteerd, maar daarmee rijdt de Suzuki gerust nog eens 360.000 kilometer verder.” Als hij de auto op de brug heeft gezet en de motorkap openzwaait, informeert Joep of de motor al olie verbruikt. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Zelfs bijvullen tussen de beurten door blijkt niet nodig. Suzuki-man Robin valt hem bij: “De 2.4-motor van Suzuki verbruikt eigenlijk nooit olie. Dat is bij de 2.0 wel anders – al is dat zeker geen standaard kwaal.”
Verder valt er onder de motorkap maar bar weinig te zien, dus gaat de auto omhoog op de brug. Maar ook aan de onderzijde van de auto vallen er geen lijken uit de kast. Joep ontdekt een klein olievlekje onderaan de motor, dat afkomstig blijkt van de aftapplug van het oliecarter. Verder is hij onder de indruk van het sleutelwerk. Op verschillende onderdelen staan kilometerstanden geschreven, die verraden wanneer ze los zijn geweest. De dorpsgarage sleutelt heel secuur aan de Suzuki – zoveel is wel duidelijk. “De afgelopen paar weken hebben we bewijzen gezien dat nieuwe auto’s soms heel snel kunnen roesten”, zegt Joep. “Maar in dit geval is daar geen enkele sprake van. Er zit zelfs roestbescherming aan de bodem, wat we echt niet vaak zien bij auto’s van deze leeftijd. Hooguit is er op de sidebars wat roest, maar die delen zijn er later opgeschroefd.” Vrees voor roest op de plekken waar ze erin zijn geboord, is niet nodig. “Die hebben we natuurlijk extra getectyleerd”, meldt Robin.
SERVICE-INTERVAL
Joep duikt eens in de gegevens van de Suzuki. “Ik zie dat om de 15.000 kilometer een beurt is voorgeschreven. Dat is een erg kort service-interval naar hedendaagse begrippen. Soms gaan auto’s maar één keer in de 30.000 of 40.000 kilometer naar de garage. Als je het mij vraagt, duurt het dan veel te lang voordat een auto verse olie krijgt. We zien hier nooit Suzuki’s met motorproblemen. Ik ken één ander merk dat nog een serviceinterval van 15.000 kilometer heeft en dat is Lexus. Ook die zien we nooit met kapotte motoren. Dat zegt toch wel iets.”
Verder blijkt de Suzuki Grand Vitara van Jan vrijwel feilloos. “De aandrijfaskeerring begint een heel klein beetje te lekken. Die moet ooit een keer worden vervangen. Maar wanneer je je realiseert dat deze auto geregeld een paardentrailer trekt, dan ziet het er nog heel goed uit”, oordeelt Joep. “En verder zitten er aan de schokdempers achter twee heel kleine vlekjes. Het zou dus best eens kunnen dat die een klein beetje lekken. Maar daar moeten we niet dramatisch over gaan doen. Maak dus geen haast om ze te vervangen.” Jan Schuitemaker staat er tevreden bij: “Het had me verbaasd als de keuring slecht was uitgevallen, want ik had al het idee dat er weinig aan de auto zou mankeren. Voorlopig gaat hij dan ook nog niet weg. Wel heb ik hem onlangs vanaf mijn zaak naar privé overgeschreven. Want om 25 procent bij te tellen op een auto van € 33.000 van negen jaar oud is belachelijk.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Voor een auto van dit type en met deze kilometerstand rijdt de Grand Vitara erg lekker. Als de eigenaar de schokdempers die beginnen te lekken op tijd vervangt, is deze auto bijna perfect.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Grand Vitara 2.4 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 36.999 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.393 cc |
Maximaal vermogen | 124 kW / 169 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 227 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.810 mm / 1.695 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.527 kg |
Laadvermogen | 573 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden | 225/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 208 g/km |
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.