Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Baleno

Suzuki Baleno 1.6 Sport (1999)

Sportieve comeback?

Suzuki Baleno 1.6 Sport (1999)
  • Autotest
12 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eerst introduceerde Suzuki de Baleno als driedeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Toen verdween in Nederland de hatchback uit het programma. Nu is hij weer terug als Baleno Sport. Maar hoe sportief is hij eigenlijk?

Sinds eind 1998 is de Baleno 3-deurs weer terug in ons land. Maar anders dan in '95 staat er nu maar één versie in de prijslijst, en die wordt aangeduid als 'Sport'. Dat 'Sport' moeten we met 'n korreltje zout nemen. Deze driedeurs wordt namelijk aangedreven door een 1,6-litermotor. En dat is niet eens de sterkste krachtbron uit het motorengamma, want Suzuki biedt de Baleno ook nog aan met een 1,8-litermachine. De zestienklepper heeft een vermogen van 70,5 kW/96 pk bij 6000 tpm. Het maximum koppel bedraagt 134 Nm bij 3000 toeren.
Als een auto de aanduiding 'Sport' meekrijgt, verwacht je van zo'n wagen vlotte prestaties. Levert de Baleno die ook? Het antwoord op die vraag is 'Ja'. De Suzuki slaagt erin om in een pittige 10,6 seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer op te trekken. Dat de Baleno hier scoort, heeft hij te danken aan z'n lange eerste en tweede versnelling. Bij het optrekken van 0-100 hoef je maar één keer over te schakelen. Suzuki meldt dat de Baleno Sport een top van 175 moet kunnen halen.

Pittige indruk
Als je het gas stevig intrapt laat de 1.6-motor duidelijk horen dat hij flink zijn best doet, zonder nu echt lawaaiig te worden. Wanneer de gang er eenmaal in zit zakt het geluidsniveau naar normale waarden voor compacte wagentjes.
Dan het rijgevoel. Dat zorgt niet voor uitgesproken sportieve sensaties. De bekrachtigde besturing van de Baleno werkt niet scherp, maar geeft de chauffeur wel het prettige gevoel de auto prima onder controle te hebben. Tegen snel genomen bochten maakt de Japanner geen bezwaar. Alleen als de weg nat is, komt onderstuur gauw om de hoek kijken. Vering en demping zorgen voor comfortabele ritten. Zelfs bij het rijden over slecht wegdek hoeven de inzittenden het niet te ontgelden. Schakelen gaat niet overdreven soepel, maar de pook laat zich vlot genoeg verzetten.
Zie je aan de buitenkant van de Baleno dat je met een sportief type te maken heb? Nee, niet bepaald. Hij heeft ook geen uitgesproken karakteristieke carrosserie waardoor je hem er in de massa meteen uitpikt. Eigenlijk is het een vrij onopvallende, maar wel moderne auto.
En hoe zit het met de sportiviteit in het interieur? Die schep je er bij de Baleno ook niet vanaf. Het dashboard geeft geen aanwijzingen. Extra meters zijn niet aan het instrumentarium toegevoegd en ook een sportstuur ontbreekt. Wel zijn er sportstoelen gemonteerd. Stevige exemplaren die het lichaam van opzij goed ondersteunen. Ze zijn uitgerust met geïntegreerde hoofdsteunen. 'Geïntegreerd' is een mooie term voor 'niet in hoogte verstelbaar'. Maar omdat de steunen toch al hoog reiken, is het minder bezwaarlijk dat je ze niet kunt verstellen. Het overwegend grijze interieur wordt 'n beetje opgeleukt door de stoelbekleding met voorzichtige kleuraccenten.
Een ander punt: waar laten we losse spullen? We vinden korte, smalle portiervakken, er is ruimte onder de radio, voor de pook en in de middenarmsteun.
Verhuizen we naar de achterbank. Die bereiken we via de rechter deur, want aan die kant is de stoel voorzien van het walk-in-systeem dat het achtercompartiment makkelijker toegankelijk maakt. Zijn we achterin aangeland, dan merken we dat de driedeurs Baleno z'n achterpassagiers maar weinig beenruimte te bieden heeft. Dat komt door z'n korte wielbasis; 2,38 m. Ook met de hoofdruimte is het daar matig gesteld. Toch kun je niet zeggen dat het achter in de Baleno een onderontwikkeld gebied is, want er zijn wel twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen gemonteerd. Als er één ding is waar kleine hatchbacks niet scheutig mee zijn, dan is het wel bagageruimte. De Baleno heeft op dit punt dan ook niet veel te bieden. Natuurlijk zijn er uitbreidingsmogelijkheden: de rugleuning kan in ongelijke delen omlaag. We zeiden het al, de aanduiding 'Sport' op de driedeurs Suzuki Baleno moet je met 'n korreltje, of liever 'n schepje, zout nemen, want een echt sportief karakter heeft hij niet. Maar hij rijdt wel pittig en zet aardige prestaties neer. Daarnaast heeft hij een royale uitrusting met zelfs airconditioning en lichtmetalen velgen. En dat alles voor een scherpe prijs van zo'n 27.000 gulden. Dus: niet sportief, wel een goede koop.

Signalement

Merk Suzuki
Model Baleno 1.6 Sport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 12.932

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 96 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 134 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 3.900 mm / 1.690 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 885 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 400 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,5 s / 16,3 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Baleno
Suzuki Suzuki Baleno
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Baleno specificaties
  • Suzuki Baleno occasions
  • Suzuki Baleno video's
Advies en informatie
  • Suzuki Baleno tests
  • Suzuki Baleno gebruikersreviews
  • Suzuki Baleno index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)

    Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)

    2
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno (2017)

    Suzuki Baleno (2017)

    7
    • 9 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2018)

    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2018)

    11
    • 11 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2019)

    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2019)

    1
    • 17 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive (2016)

    Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive...

    5
    • 6 september 2018
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1999)

    Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1999)

    8
    • 7 september 2017
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.3 S (1996)

    Suzuki Baleno 1.3 S (1996)

    4
    • 30 juni 2017
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Toyota Glanza is minder Baleno

    Toyota Glanza is minder Baleno

    19
    • 15 maart 2022
  • Nieuws
    Suzuki Baleno uitgebreid gefacelift

    Suzuki Baleno uitgebreid gefacelift

    10
    • 23 februari 2022
  • Nieuws
    0 NCAP-sterren voor Suzuki Baleno

    0 NCAP-sterren voor Suzuki Baleno

    52
    • 2 november 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion Dubbeltest

    Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion...

    • 17 augustus 2021
  • Nieuws
    Ook Toyota Starlet keert terug!

    Ook Toyota Starlet keert terug!

    18
    • 2 september 2020
  • Nieuws
    Suzuki Baleno nu ook als Cross

    Suzuki Baleno nu ook als Cross

    9
    • 16 maart 2020
  • Nieuws
    Suzuki knipt Celerio en Baleno uit Europese modellengamma

    Suzuki knipt Celerio en Baleno uit Europese...

    42
    • 13 november 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Suzuki Brezza: op eigen benen

    Suzuki Brezza: op eigen benen

    7
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden