SUV groot tegen SUV klein - Vergelijk - AutoWeek

Hoe groter, hoe beter?

Mazda SUV rood rijdend voorkant
AutoWeek 10 2020
AutoWeek 10 2020

Je leest het in AutoWeek 10 2020

Het komt altijd aan op het juiste formaat, ook in het geval van SUV’s. Bij deze test kijken we hoeveel SUV een mens nodig heeft.

Mensen die voor een SUV gaan, kijken natuurlijk niet op een centimetertje meer of minder. En dat kan ook, want de keuze is tegenwoordig enorm. De meeste automerken hebben meerdere SUV’s in hun programma. Dat stelt je als koper echter wel voor een dilemma. Want daar sta je dan, in de show- room van je favoriete merk. Welke SUVmoet je nu kiezen? Is de grootste altijd beter? Of ben je beter af als je gaat voor de compactere SUV van het merk van je keuze? Hoe groot moet een SUV zijn om de kwaliteiten te bieden waarop dit type auto’s zich laat voorstaan? Om hoog te zitten, bijvoorbeeld, hoeft een auto immers niet enorm lang te zijn. En je rijdt in een SUV onder andere vanwege het goede overzicht en het ‘verheven’ gevoel dat een hoge auto geeft. Maar als die auto te hoog is, stijgt het verbruik en wordt het weggedrag in bochten weer minder. Het is dus zaak om alle aspecten tegen elkaar af te wegen bij het kiezen van het juiste SUV-formaat.

In deze test vergelijken we vier SUV-duo’s van hetzelfde merk of concern met elkaar, om te kijken of extra lengte automatisch meer gebruiksgemak betekent. En of de prijs die daarvoor wordt gevraagd niet te hoog is. We gaan rijden en rekenen, we geven je alle specificaties en adviseren uiteindelijk bij ieder duo welke de beste keuze is. We vergelijken in deze aflevering de BMW X1 met de Mini Countryman, de CX-3 met de CX-30 van Mazda, de Crossland X met de Grandland X van Opel en de Mitsubishi’s Eclipse Cross en de ASX. Belangrijk: voor het kostenplaatje hebben we niet alleen gekeken naar de aanschafprijzen, maar ook naar de gebruikskosten, berekend over een eigendomsperiode van vier jaar met een jaarlijkse kilometrage van 15.000. De afschrijving speelt daarbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Die geven we weer in centen per kilometer. Tijd om in te stappen!

MINI COUNTRYMAN TEGEN BMW X1

Serieus, zijn deze auto’s aan elkaar verwant? Dat zou je op basis van hun uiterlijk niet zeggen. Hoewel de Countryman onmiskenbaar een Mini is en de X1 typische BMW-stijlkenmerken heeft, delen ze veel techniek. Ze staan zelfs op hetzelfde onderstel. De Countryman oogt echter heel extravert. Met zijn vrolijke uiterlijk laat hij tal van vrouwenen mannenharten sneller kloppen. Het klassieke designconcept van Mini pakt zelfs bij de kloeke Countryman goed uit. Door de kleine ramen ziet de bestuurder meestal vriendelijke gezichten; deze auto zal niet snel agressie opwekken. En dat is bij SUV’s weleens anders. De Mini doet niet alles beter, maar ontegenzeggelijk anders dan zijn concurrenten. Als je van individualisme houdt, heb je een goede aan de olijke Brit.

De X1 oogt daarentegen een stuk serieuzer en absoluut ook ‘Duitser’ dan zijn neefje. Met grote nieren en een grimmige blik vraagt hij om respect, niet om sympathie. En dat verdient hij ook, op basis van zijn verkoopprijs. In alle opzichten doet hij net wat luxueuzer aan dan de Countryman. De afwerking is op detail verfijnder, de bediening zit logischer in elkaar. Het dashboard van de Mini oogt leuk, maar de schakelaars zijn wat willekeurig geplaatst. Ook de bonte lichtshow rond het centrale display van de Mini moet maar net je smaak zijn. Het ruimteaanbod op rij 1 en 2 is beter dan we vreesden, hoewel het interieur door de donkere dakhemel en de kleine ramen kleiner lijkt dan het is. Alleen al het lengteverschil van 15 centimeter zorgt voor de nodige afstand tot de X1. Als we de maten vergelijken, is de X1 telkens net in het voordeel, waardoor het wat meer een volwaardige auto is.

Bij de aandrijflijn is het van hetzelfde laken een pak. Beide auto’s worden aangedreven door een 1,5-liter driecilinder, waarvan het vermogen via een zeventraps transmissie met dubbele koppeling aan de voorwielen wordt afgegeven. Het zijn allebei zonder meer prettige auto’s. Dat de dynamisch rijdende Mini qua vermogen en gewicht nipt in het voordeel is, geeft uiteindelijk niet de doorslag. De BMW X1 zit net wat harmonieuzer in elkaar. Zelfs de ruim € 11.000 hogere prijs staat de overwinning van de X1 niet in de weg.

CONCLUSIE: DE GROTERE SUV WINT

De Mini of de BMW? Hoewel deze auto’s dezelfde genen hebben, blijft dat een kwestie van smaak. De Mini biedt meer rijplezier, maar als we naar de som der delen kijken wint de BMW.

MAZDA CX-3 TEGEN MAZDA CX-3

De beide Mazda’s lijken erg op elkaar, maar het zijn toch totaal verschillende auto’s. De kleinere CX-3 behoort tot de categorie mini-SUV’s, net als bijvoorbeeld de Volkswagen T-Cross. Alleen is de Japanner in onze ogen wel wat fraaier. De goed ogende coupéachterzijde en de korte wielbasis kosten echter wel ruimte op de achterbank. Daar zitten alleen kleine kinderen lekker. Ook de bagageruimte is net een stukje kleiner dan die van zijn grote broer.

Sinds de facelift die in 2018 werd doorgevoerd, doet het binnenste van de CX-3 wat fraaier aan. Als vanouds zit de toerenteller in het midden en is bovenop een klein 7-inch display geplaatst. Uiteraard zijn er luxere uitrustingsniveaus leverbaar, maar de basisuitvoering S biedt voor € 27.490 eigenlijk alles wat je nodig hebt.

De oude, atmosferische motor, die nog niet door mild hybrid-techniek wordt ondersteund zoals in de nieuwe CX-30, komt met een wat brommend geluid tot leven en je moet eerst behoorlijk wat toeren maken om over voldoende koppel te beschikken. Het is echt een motor van de oude stempel.

Maar hij heeft zeker zijn charme, doordat hij goed past bij het levendige karakter van de CX-3. Met zijn korte schakelwegen en nogal straffe vering rijdt hij als een compacte hatchback. Hij is lichtvoetig en weegt maar 1.310 kilo. Zo biedt hij toch het SUVgevoel, maar je hebt niet het idee met een dorstig bakbeest op pad te zijn.

Jammer dat het interieur zo krap is. In dat opzicht scoort de CX-30 veel beter. Die is langer, biedt meer ruimte en beschikt over een volwaardige achterbank. Als je met vrienden op stap wil, is de grotere Mazda eigenlijk de enige optie. Die biedt ook een moderner interieur. In het midden van het instrumentarium zien we een digitale snelheidsmeter. Het centrale display heeft een diameter van 8,8 inch, een grotere bedieningsknop en strakker vormgegeven knoppen. Dit zijn natuurlijk kleinigheden, maar onderhuids zijn er grotere verschillen. De tweeliter benzinemotor krijgt nu wat ondersteuning van een elektromotor, die minder geluid produceert en voor een lager verbruik zorgt, hoewel de CX-30 net iets groter is en met een gewicht van circa 1,4 ton tot de zwaardere compacte SUV’s behoort. Dat merk je meteen. De CX-30 voelt stabieler aan in bochten en het veergedrag is dankzij de langere wielbasis volwassener. Dat je op prestatiegebied wat water bij de wijn moet doen, vergeven we de CX-30 graag.

CONCLUSIE: DE GROTERE SUV WINT

De CX-30 is de betere deal. De modernere SUV biedt meer ruimte en comfort dan de CX-3.

OPEL CROSSLAND X TEGEN OPEL GRANDLAND X

Hetzelfde merk, dezelfde X – de Grandland en Crossland hebben ogenschijnlijk een hoop met elkaar gemeen. Of dat ook voor het interieur geldt? Vanaf de bestuurdersstoel bekeken zien we in ieder geval veel gelijkenissen. Het is dan ook niet vreemd dat de assistentiesystemen en de multimediasystemen van beide broers op hetzelfde niveau zitten. Ook wat ergonomie en bedieningsconcept betreft is er sprake van gelijkspel. Wel vallen de stoelen (vooral achterin) net een maatje kleiner uit in de Crossland. Het is dus tijd om ons meetlint erbij te pakken.

Het zal je niet verbazen dat in de Grandland X, die meer dan een halve meter langer is, aanzienlijk meer ruimte beschikbaar is. Vooral in de breedte hebben passagiers in de grotere SUV net een paar centimeter meer bewegingsvrijheid. Verrassend genoeg is het laadvermogen in de grotere auto beperkter. Een heel ander verhaal wordt het als we kijken naar het aanhangergewicht. De Crossland mag maximaal 840 kilo trekken, wat echt veel te weinig is voor SUV-begrippen.

Beide testauto’s beschikken over de 130 pk sterke driecilinder 1.2 Turbo. De zwaardere Grandland accelereert daarmee langzamer, de topsnelheid is ook wat lager. Opvallend genoeg is het verbruik echter niet hoger. Tegelijkertijd lijkt het alsof de motor in de Grandland X wordt omringd door meer isolatiemateriaal; subjectief beschouwd lijkt hij namelijk stiller.

Tot nu toe kunnen we stellen dat de grotere Grandland de betere auto is. Daar staat echter tegenover dat hij ruim € 7.000 duurder is. Ook de bedrijfskosten zijn een stuk hoger. Dat komt volgens onze berekeningen neer op een verschil van 11 cent per kilometer. Je moet dus wel wat dieper in de buidel tasten als je de grotere auto kiest. Zodoende kunnen we niet anders dan het advies geven om voor de kleinere SUV te gaan.

CONCLUSIE: DE KLEINERE SUV WINT

De Grandland X is op zich een uitstekende auto. De kleinere X-variant is echter ook heel goed en tegelijkertijd een stuk goedkoper. De Crossland is de betere optie.

MITSUBISHI ECLIPSE CROSS TEGEN MITSUBISHI ASX

Als er één ding is waar Mitsubishi goed in is, dan is het wel het aanbieden van SUV’s. Neem de ASX en de Eclipse Cross, die praktisch even groot zijn. De ASX is 4,37 meter lang en de Eclipse Cross is maar vier centimeter langer. Maar dat is slechts het halve verhaal, want er zit een wereld van verschil tussen beide hoogzitters van Mitsubishi. Waar de ASX een traditioneel vormgegeven compacte SUV is, maakt de iets langere Eclipse Cross indruk als een eleganter gelijnde cross-over met coupé designtrekken.

En er is niet alleen sprake van optische verschillen, maar ook qua kosten, ruimteconcept en aandrijving gaan de twee elk hun eigen, totaal verschillende weg. De ASX 2.0 CVT kost in de Instyle-uitvoering € 36.990 en is dan uitgerust met een tweeliter viercilinder die zijn kracht via een traploze transmissie aan de wielen afgeeft. Zijn grotere broer, Eclipse Cross, is maar liefst € 6.500 duurder in de Instyle-uitvoe ring. Deze Mitsubishi wordt aangedreven door een 1,5 liter turbo-benzinemotor. Deze doet veel moderner en krachtiger aan en al bij 2.400 toeren per minuut is er voldoende koppel voorhanden voor probleemloze inhaal manoeuvres. Tegelijkertijd verbruikt de 1,5 liter motor minder benzine. Een leuke bijkomstigheid: hoewel het leeggewicht bijna identiek is, is de Eclipse Cross een stuk sneller. In de ASX laat de combinatie van een atmosferische motor en een traploze transmissie geen harmonieuze indruk achter. Daar komt bij dat de kleinere SUV gevoelsmatig een hekel heeft aan acce lereren. Dat is ook niet zo vreemd, want een koppel van minder dan 200 Nm in c ombinatie met een leeggewicht van meer dan 1,5 ton belooft niet veel goeds. Voor beide SUV’s geldt echter dat je plezierig hoog zit, in de Eclipse Cross zelfs 68 centimeter boven het asfalt. De bagageruimtes kun je heel eenvoudig vergroten door de achterbank om te klappen.

Verrassend: de kleinere auto biedt meer bagageruimte. En hoewel de Eclipse is voorzien van de daklijn van een coupé, hebben passagiers achterin bijna vier centimeter meer ruimte boven hun hoofd. Als we naar de kosten gaan kijken, geeft dat snel de doorslag, want de ASX is per kilometer maar liefst 11 cent voordeliger.

CONCLUSIE: DE KLEINERE SUV WINT

Als je alle aspecten meeweegt gaan deze twee nek aan nek. De Eclipse is de betere auto, maar de ASX is een stuk voordeliger. Daarom gaan we toch voor de ASX, ondanks zijn verouderde aandrijflijn.

EINDUITSLAG 2-2

De uitslag van deze test is eenduidig: het is niet automatisch zo dat een kleinere of een grotere SUV beter is. De technische verwantschap tussen de verschillende modellen, het vaak grotendeels vergelijkbare ruimteaanbod en de uiteenlopende uitrustingsspecificaties zorgen ervoor dat het een kwestie is van plussen en minnen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum