Subaru SVX (1994)
Boxer - géén pitbull
Zelfs meer dan twee jaar na de Nederlandse introductie blijkt de SVX een onbekende grootheid. Subaru staat dan ook niet bekend als een fabrikant van blitse sportwagens. Het modellengamma van dit in vierwielaangedreven auto's gespecialiseerde Japanse merk ziet er niet echt opwindend uit.
Toch heeft de SVX een voorganger: de XT Turbo 4WD. Van deze (eveneens) weinig bekende automobiel kan gezegd worden dat hij een opvallend vormgegeven koetswerk had. Maar fraai was anders. Dan slaat de huidige sportwagen met zijn stevige afgeronde vormen en zijn 'glazen koepel' een aanzienlijk beter figuur.
Subaru heeft bij het ontwerp van de SVX alles uit de kast gehaald. Dat begint al bij de motor. In verhouding tot de vorige sterkste Subaru-krachtbron, een 1994 cc viercilinder met turbocompressor van 147 kW (200 pk), biedt de SVX twee cilinders meer.
Onder de motorkap ligt een heuse zescilinder. Dat is net als de grote viercilinders van het merk een boxermotor. De zes-pitter heeft geen turbo, maar daar staat tegenover dat hij gezegend is met een inhoud van niet minder dan 3319 cc. Deze hoeveelheid cc's is, gecombineerd met twee nokkenassen per cilinderrij en vier kleppen per cilinder, goed voor een vermogen van 169 kW (230 pk). Daarmee brengt de 1610 kg wegende sportwagen het tot een top van 235. Optrekken van nul tot honderd doet hij in 8,6 s.
Dat zijn natuurlijk prestaties die gezien mogen worden. Maar toch, de SVX heeft wel even de ruimte nodig om aan zijn topsnelheid te komen en zijn acceleratietijd is, voor een wagen met een dergelijk vermogen niet echt bijzonder. Een Honda Legend Coupé, bijvoorbeeld, loopt 226 km/h en heeft voor de sprint van nul naar honderd 8,1 s nodig.
Geen hoogvlieger
Ook al doet de Subaru met z'n 'glazen koepel' misschien aan een straaljager denken, het is dus geen echte hoogvlieger. Het feit dat deze Subaru alleen met een automatische versnellingsbak wordt geleverd wijst al in die richting. De echt sportieve automobilist wil immers het heft, of eigenlijk, de versnellingspook, in eigen hand houden. Toch heeft de automaat wel een sportief trekje. Hij werkt namelijk standaard met het 'Power'-schakelprogramma. Wil de bestuurder het 'Economy'-programma gebruiken, dan moet hij een knop op de keuzehendel van de automaat indrukken. In de 'Power'-stand accelereert de SVX heus wel vlot, maar zonder zelfs de suggestie van sportiviteit. Dat komt door de soepel schakelende, elektronisch gestuurde viertrapsautomaat, maar ook doordat vermogen en trekkracht van de zescilinder boxer gelijkmaktig toenemen.
Ook de vering heeft geen sportief karakter. Hij is eerder comfortabel dan stug, maar weer niet zo op comfort ingesteld dat de wagen in bochten overhelt. Met snel bochtenwerk heeft de Subaru SVX geen probleem. Niet in de laatste plaats dankzij de permanente vierwielaandrijving.
Scoort de SVX dus op het punt sportiviteit niet al te hoog, wat uitrusting betreft laat hij nauwelijks iets te wensen over. De bestuurder neemt plaats achter een stuurwiel dat in de hoogte èn in de lengte verstelbaar is. Verder kan het ook nog omhoog worden bewogen om het in- en uitstappen makkelijker te maken.
Daarna neemt het weer zijn oude, door de bestuurder ingestelde, positie in. De zetels voorin zitten prima en geven goede zijdelingse steun, al voelen ze eerder aan als fauteuils dan als sportstoelen. De stoel van de bestuurder is uitgebreid elektrisch verstelbaar, maar niet in de hoogte. Tevens is hij voorzien van een instelbare lende-steun. Beide voorstoelen zijn elektrisch te verwarmen. Standaard is het interieur bekleed met alcantara.
Elektrisch verstelbaar zijn de twee buitenspiegels; ook de zijruiten zijn elektrisch te bedienen en het standaard gemonteerde schuif/kanteldak werkt ook zo. Beide zonnekleppen zijn voorzien van make-upspiegeltjes met verlichting. Zoals meestal bij coupés is de achterbank niet echt goed te gebruiken voor het vervoeren van passagiers. Die hebben te weinig been- en hoofdruimte. Niettemin heeft Subaru ervoor gezorgd dat de achterbank goed bereikbaar is. De rugleuning van de achterbank is neerklapbaar en biedt daardoor de mogelijkheid de bagageruimte uit te breiden. Met een inhoud van z'n 250 liter biedt de kofferbak van de SVX overigens een voor dit type wagen redelijke hoeveelheid plaats.
Tot slot mogen een aantal voorzieningen waarmee de Subaru SVX standaard is uitgerust, niet onvermeld blijven. We noemen: ABS, differentieel met gelimiteerde slip, airconditioning met temperatuur-instelling, audiosysteem met CD-speler, cruise control en elektrische antenne. Een heel complete auto dus, deze top-Subaru. Een wagen die veel te bieden heeft, al is hij minder sportief dan je zou verwachten.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | SVX |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 53.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.319 cc |
Maximaal vermogen | 169 kW / 230 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 309 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.625 mm / 1.770 mm / 1.300 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.610 kg |
Laadvermogen | 435 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 225/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |