Subaru SVX (1992) #2

autoreview

Subaru SVX (1992)

Signalement

UitvoeringSVX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf209.270 km
KM-stand laatst221.600 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Je leeft maar een keer

  • 211.600 km

Vorig jaar waren we aan het zoeken naar een nieuwe auto (een gezinsauto met hoge instap) en toen ik ging kijken wat Subaru te bieden had (Forester, Outback, XV en Tribeca) kwam ik toevallig ook de SVX tegen. Het is zeker geen gezinsauto met hoge instap maar ik vond de SVX prachtig en was gelijk verliefd.

Toen we onze gezinsauto met hoge instap hadden aangeschaft (een XV) bleef die SVX in mijn hoofd spelen en ben ik me er verder in gaan verdiepen. Misschien zou het mooi zijn om een SVX erbij te hebben, voor in het weekeinde. Een ongeblazen 3,3 liter 6-cylinder boxer met 230 PK, dat moet heerlijk rijden, wel even wat anders dan de 1,6 liter 115 PK motor die in onze XV zit (waar we overigens niet mee tekort komen in het Nederlandse verkeer). In de huidige trend naar downsizing van motoren en met de overgang naar electrisch, mag aangenomen worden dat Subaru ze zo nooit meer gaat maken. Maar ja, we hadden juist ons laatste geld aan de XV besteed.

Hoe dan ook, de gedachte aan een auto voor erbij, dat is sowieso vreemd voor iemand als ik: ik ben eigenlijk na mijn jonge tienerjaren nooit een auto-liefhebber geweest (en inmiddels ben ik vijftiger). Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, in 1984, heb ik eigenlijk nooit meer auto gereden. Openbaar vervoer was eigenlijk steeds goedkoper en praktischer dan een auto. Auto's zijn toch per saldo gewoon dingen om je van A naar B te brengen, en hoe ze er dan uitzien, hoe hard ze rijden en wat voor soort motor er in zit, boeide me eigenlijk niet, althans ik zou geen cent extra voor over hebben voor een auto die mooier was of harder kon rijden of een grotere motor had dan nodig was om veilig en enigszins comfortabel van A naar B te komen.

Toch bleek zo'n SVX in mijn hoofd spelen, en toen ik weer een beetje had gespaard ben ik toch maar gaan kijken wat die auto's kosten en wat er bij zou komen kijken om een SVX voor erbij erbij te kopen. Eerst het laatste. We hebben geen garage en zo'n auto moet je binnen zetten om hem in goede staat te houden, dus ik moest stalling regelen. Tel verzekering en belasting erbij, en je komt op ca 200 euro per maand aan vaste kosten. Het is niet niets, maar wel te overzien. Zo'n auto erbij hebben is een hobby en hobbies kosten nu eenmaal geld. Dan de variabele kosten: onderhoud aan een oude auto kost natuurlijk altijd wel wat, en onderdelen kunnen prijzig worden (als ze al te krijgen zijn) maar Subaru staat erom bekend degelijke auto's te bouwen, dus hopelijk valt dat per saldo dan wel mee. Dan nog brandstof: de SVX is een stevige drinker met 1600 kg, 3,3 liter, AWD en 26 jaar oude techniek. Maar het is een auto voor erbij, dus heel veel kilometers ga je er toch niet mee maken, en voor het rijden van kleine stukjes (waarop het verbruik relatief hoog is) pak je hem ook al niet.

Wat kost zo'n auto dan in aanschaf? Even zoeken op de bekende verkoopsites leerde dat er destijds ca 10 in Nederland te koop stonden met een gemiddelde prijs van rond de 11.000 euro. Even doorzoeken leerde echter dat de meeste al jaren te koop stonden en ondanks het feit dat ze niet verkocht werden toch in prijs stegen. Niet een echt goed werkende markt lijkt het: veel aanbod, weinig vraag en stijgende prijzen? Ook stonden de meeste te koop bij handelaren, die eigenlijk niet veel van de auto en zijn verleden wisten, en ik wilde liefst graag van een liefhebber kopen. Bij die paar particulieren in het aanbod viel mij op dat ze allemaal de auto na ca 2 jaar weer wegdeden. Misschien dat de magie na 2 jaar vervaagt? Ik ga er maar vanuit dat het toeval is.

Een designfeature van de SVX (althans het model zoals dat in 1992 - 1994 is geproduceerd) is de 2-tone kleurstelling: dak en kofferbak zijn in het zwart, en als de rest van de carroserie in een contrasterende kleur is, geeft dat een soort cockpit-effect. Nu is 2-tone de laatste jaren helemaal trendy (wat voor mij een reden zou zijn het te vermijden) en ik vind 2-tone over het algemeen lelijk, dus toen ik wat auto's ben gaan bekijken ging in eerste instantie voor een donkere kleur, waarbij de 2-tone kleurstelling niet opvalt. Maar zonder die 2-tone kleurstelling vond ik de auto in de praktijk eigenlijk wat gewoontjes. Het zwart op een contrasterende carosseriekleur voegt bij deze auto toch echt wel iets toe. De modellen die in 1995 - 1997 zijn geproduceerd (die zijn in Nederland echter niet verkocht, alleen later geïmporteerd) hebben dak en kofferdeksel in de carosseriekleuren, en die missen dan ook juist iets van de charme van het model, althans naar mijn bescheiden mening. Dus dan maar naar een contrasterende kleur.

Het aanbod in Nederland was beperkt en weinig fluctuerend (in het half jaar dat ik zocht kwam er welgeteld 1 auto bij), dus ligt het voor de hand om ook buiten Nederland gaan zoeken. Vooral in Zuid-Europa zijn de prijzen een stuk lager. Voor een niet-autoliefhebber als ik is de gedachte om zelf een auto te gaan importeren natuurlijk nogal belachelijk, maar al snel had ik er een gevonden: in Spanje, bij een eigenaar waarvan je direct merkte dat het geen handelaar maar een liefhebber was en die de auto zelf 10 jaar had gereden. De auto was regulier onderhouden en had een normaal kilometrage voor een auto van 25 jaar (bijna 210.000 kilometers), en met onderhoudsgeschiedenis. De SVX staat erom bekend dat de transmissie problemen kan geven, en het is belangrijk om te weten of dat is opgelost en zo ja hoe. Het merendeel van de verkopers die ik er in Nederland over had gesproken wisten daar überhaupt niets van, maar deze Spaanse verkoper begon er direct zelf over en wist er alles van. Hij had hem destijds zelf ook geïmporteerd, dat vond ik ook een goed teken want zoiets doe je niet als je geen liefhebber bent. Hij had er ook zelf een spoiler op laten zetten (de spoiler was destijds een optie), iets dat ik ook zou hebben gedaan, want die spoiler maakt de auto wat mij betreft echt helemaal af. Dit is geen sportauto en een spoiler is dus eigenlijk volstrekt overbodig, maar deze auto mag best een beetje in het oog springen en de spoiler helpt daarbij. Op een overbodige auto mag best een overbodige spoiler zitten denk ik dan maar.

De prijs was goed dus heb ik me eens in het importproces verdiept, een aanbetaling gedaan, naar Spanje gevlogen en de auto betaald en teruggereden. Het is voor de verkoper wat bewerkelijker om aan een buitenlander dan aan een binnenlander te verkopen, maar ik kreeg alle medewerking die ik kon wensen. Dat ik gewoon zijn vraagprijs had betaald speelt daar wellicht in mee. Hoe dan ook moet je het daarbij treffen als je in het buitenland gaat kopen. Kosten van invoer (enkeltje met het vliegtuig, benzine, tijdelijke verzekering, keuring RDW, tolgelden en overnachting en de kentekenplaten) bleven ruim beneden de 1.000 euro, dat viel me alleszins mee. Punten die mij in het importproces opvielen:
- om overname van de APK moet je uitdrukkelijk vragen bij de RDW. Kennelijk gaat de RDW er vanuit dat iemand die een auto importeert graag een bestaande buitenlandse APK wil laten vervallen en dan wil bijbetalen om een echte Nederlandse te halen?
- verzekering en tijdelijke kentekens regelen voor de rit van Spanje naar Nederland kan niet in Nederland: hiervoor ben je dus feitelijk afhankelijk van de verkoper.
- verzekering van het eendagskenteken is absurd duur. Die ene dag kostte mij meer aan verzekeringspremie dan 2 maanden reguliere verzekering.
- de tolgelden in Spanje en Frankrijk samen waren meer dan twee keer zo hoog als de prijs van een enkeltje met het vliegtuig, dat terwijl de milieuschade van het vliegtuig veel hoger ligt. Volstrekt belachelijk natuurlijk, vliegen zou veel duurder moeten zijn.
- de RDW had een "datum eerste toelating' van 2015 in plaats van 1992 opgenomen bij de keuring. Dat had een behoorlijke BPM-aanslag kunnen opleveren als ik het niet tijdig had gesignaleerd.
- de RDW had de primaire en secundaire kleuren omgewisseld. Dat was met een formuliertje van de site van de RDW snel gefixt. Hoe dan ook moet je dus wel alles controleren wat de RDW doet, dat had ik niet verwacht.

En daar zat ik dan met die auto. Wat nu? Eerst maar eens een grote beurt, nieuwe distributieriem en nieuwe banden, alle oliën laten vervangen etc, samen dik boven de 2.000 euro. Tja, je moet wat over hebben voor je hobby.

Bij het rijden vergeet je dat echter snel. Het is inderdaad echt lekker cruisen in deze auto. Raampje open op de snelweg doe ik in een normale auto nooit (maakt teveel herrie en heeft slechte invloed op het verbruik) maar de aparte raamconstructie van de SVX is speciaal gemaakt om open te kunnen gaan zonder bij hogere snelheden veel herrie te krijgen. Dat kwam dus goed uit toen op de eerste warme dag de airco alleen warme lucht bleek uit te blazen..... Daar moet ik dus nog even naar laten kijken.

Ik heb de auto nog maar een paar maanden en ik rij er niet zo vaak mee, maar zodra ik er wat meer ervaring mee heb zal ik hier wel een update plaatsen.

Eerste ervaringsgegevens

  • 214.000 km

Na de eerste paar duizend kilometer is het tijd voor een eerste korte update.

Ik hou een verbruiksmonitor bij van de SVX en het valt mij op dat het verbruik 2 keer een dip laat zien (dip in positieve zin, t.w. in de zin van 'lager verbruik'). Die twee keer betroffen periodes waarin ik voornamelijk op de snelweg heb gereden en dan ook nog wat sneller dan gebruikelijk. Normaliter doe ik het rustig aan op de snelweg (relaxt 100 km/u op de rechterbaan met raampje open), of probeer ik de snelweg te vermijden. Die 2 tankbeurten waarin het verbruik opvallend lager was dan gemiddeld, betroffen stukken waarin ik juist harder had gereden op de snelweg. Ik had verwacht dat het verbruik bij snelheden boven 90 of 100 km/u relatief snel zou toenemen, dus ik vond dat opvallend dat het juist omgekeerd lijkt te zijn. Ik ben dus eigenlijk aan het milieu en mijn portemonnee verplicht om flink door te trappen met deze auto. :)

Dan een detail over het schuifdak: dat gaat naar buiten open en dat zorgt ook bij 100 km/u voor vrij veel lawaai. Je krijgt er veel meer wind mee naar binnen dan met open ramen, dus gebruik ik het schuifdak over het algemeen alleen als ik echt veel wind in de auto wil krijgen. Als je het schuifdak open hebt, hoor je het geluid van de richtingaanwijzer nauwelijks (ook als het raam open is, is dat al het geval), en de indicatielampjes voor de richtingaanwijzer zijn bij een bepaalde lichtval niet altijd goed te zien. Dat maakt het soms lastig te bepalen of je je richtingaanwijzer aan hebt of niet.

Tot slot heb ik een paar keer meegemaakt dat de motor onverwacht afsloeg ofwel bij het schakelen naar "neutraal' ofwel bij tot stilstand komen voor een stoplicht. Het lijkt vooral voor te komen als de motor langere tijd heeft gelopen (na een paar uur gebruik), en aangezien het altijd gebeurt als je toch al stilstaat, levert het geen gevaar op, maar hinderlijk is het wel.

1 jaar bezit

  • 215.600 km

Ik heb de SVX nu ruim een jaar. In die tijd heb ik er ca 6.000 km mee gereden. De auto rijdt heerlijk soepel, maar eerlijk gezegd rijdt naar mijn gevoel onze XV toch net wat soepeler (die is wel een stukje trager natuurlijk). De extra soeplesse van de CVT van de XV weegt kennelijk meer dan op tegen de soeplesse van de 6-cilinder van de SVX. Nu is het wel zo dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb: ik ben gewoon niet ervaren genoeg in autorijden om de nuances op dat gebied echt te waarderen.

Maar ik stap nog steeds elke keer met meer plezier in de SVX dan in de XV, dat is natuurlijk omdat het een veel apartere auto is en een die ik alleen pakt als ik erin wil rijden (de XV pak ik vooral als ik ergens heen moet rijden).

In de winter heeft de auto 4 maanden winterslaap gehad, gedurende welke periode de accu aan de druppellader heeft gehangen. Dat zou goed moeten zijn voor de accu had ik begrepen. Ik was dan ook wel een beetje verbaasd dat bij de eerste onderhoudsbeurt direct na de winterslaap de accu vervangen werd. Verder had ik had tegen het eind van het vorige jaar gemerkt dat de auto niet altijd meer goed schakelde, en Google leerde dat het spoelen van de transmissie dat soort problemen waarschijnlijk zou oplossen. Dus dat heb ik laten doen. Ook had de airco het nooit gedaan gedurende de tijd dat ik de auto heb, en de auto had een kleine olielekkage, dat had de verkoper destijds al gemeld. Die punten zijn nu verholpen. Na het balanceren en uitlijnen vorig jaar trok de auto nog steeds een beetje naar rechts, en ook stond het stuur een beetje scheef, dus daar heb ik naar laten kijken. Hij lijkt nog steeds een heel klein beetje naar rechts te trekken maar in ieder geval is dat nu grotendeels verholpen. Bij de onderhoudsbeurt werd nog een lekkage aan de achterdemper gevonden en een stuurhuislekkage: die zijn nu gefixt. Tot slot zijn de kleppendeksels vervangen. Daarmee heb ik volgens mij alles wel gehad. Bij elkaar toch weer meer dan 2.000 euro. Ik ga er maar vanuit dat ik niet ieder jaar 2.000 euro aan onderhoud kwijt ben, maar we gaan het zien. Hoe dan ook is het voor een goed doel.

Opvallend vond ik toch weer dat de auto na de beurt met een bandenspanning van 2,4 bar rondom werd afgeleverd (althans dat mat ik de volgende ochtend), dit terwijl 2,3 voor en 2,0 achter wordt voorgeschreven. Nou ja, dat had ik natuurlijk snel gefixt.

Al met al spreekt hier een tevreden bezitter. :)

Verloren jaar

  • 215.984 km

De eerste rit nadat ik mijn vorige update had afgesloten met "Al met al spreekt hier een tevreden bezitter" ging prima, totdat na ca 150 km de transmissie kuren begon te vertonen. Dus de auto aan de kant, en al snel vormde zich een plas onder de auto. Dat bleek olie te zijn, en later bleek dat die olie uit de transmissiekoeler te komen. Dus precies wat je niet wil. Oorzaak bleek een lek in de radiator (door bros geworden kunststof). De radiator kon niet gerepareerd worden maar moest worden vervangen. Radiatoren bleken nieuw niet meer leverbaar, maar gelukkig kon ik (na verloop van tijd) nog een goede gebruikte vinden.
Toen die was ingebouwd kon de auto weer rijden, en was het de vraag of de transmissie ook beschadigd was. Dat bleek (natuurlijk) het geval. Dus moest de transmissie gereviseerd worden, en dat kostte (wederom door een lastig leverbaar onderdeel) 6 maanden.
Maar vandaag heb ik de auto weer opgehaald en kan ik nu de (immateriële) schade van vorig jaar gaan inhalen!
Afgelopen jaar was ik dus een iets minder tevreden bezitter. En de wens dat de jaarlijkse kosten onder de 2.000 euro zouden blijven moest ook even in de ijskast, want daar ben ik dit keer dik overheen gegaan. Maar het is voor een goed doel denk ik dan maar.

Nog een verloren jaar

  • 216.650 km

Na mijn vorige bericht hier had ik de SVX 1 dag gereden, en hij moest al snel weer op voor APK. Ik had al besloten de auto bij de merkdealer weg te halen (zij waren duidelijk niet goed toegerust voor oudere auto's als deze) en naar een specialist te brengen. En die deed wat ik van hem verwachtte: hij liep de auto eens goed na om te kijken waar er technisch (optisch kan later nog wel eens naar gekeken worden) verbeterpunten waren, en hij kwam met aanbevelingen. Daarbij wilde hij zoveel mogelijk origineel spul gebruiken. De vorige eigenaar van de auto was wel een liefhebber geweest, maar wel een die er duidelijk niet al te veel geld voor beschikbaar had, dus er zaten wat niet-originele onderdelen op en er waren wat houtje-touwtje oplossingen toegepast. De aanbevelingen kwamen mij redelijk voor, dus ik heb hem vrije hand gegeven.

Helaas bleek het toch lastig om veel onderdelen te vinden, de wereldhandel werd door Corona nogal in de war werd geschopt, en bij het opbouwen van de auto kwamen nog wat aanvullende punten boven water: daardoor heeft het maar liefst anderhalf jaar geduurd eer ik de auto weer terug heb. Ik heb als stelregel voor werk aan deze auto dat het het belangrijker is dat het goed gebeurt dan dat het snel gebeurt, maar anderhalf jaar was natuurlijk een forse tegenvaller. Omdat ik de auto in het voorjaar inleverde en in het volgende najaar (gisteren) terugkreeg, heb ik dus feitelijk 2 seizoenen niet kunnen rijden. En over de kosten zullen we het maar niet hebben.... Wel was deze specialist de enige die ik die tot dusver trof die de auto met de juiste bandenspanning opleverde.

En nu gaat hij gelijk de winterstalling in. Ik heb er eerder dit jaar een overdekte parkeerplaats voor gekocht, dus die is nu eindelijk in gebruik genomen. Dus mochten er nog mooie dagen komen deze winter, dan kan ik hem in ieder geval makkelijk uit de schorsing halen en gaan gebruiken, dat was met de gehuurde stalling niet goed mogelijk.

Ik val in herhaling

  • 218.700 km

Nadat ik de auto vorig jaar na een lange afwezigheid had opgehaald, bleek dat het raam niet meer open ging. Dat is vervelend, maar maakt de auto niet onrijdbaar, dus dat kan dan de volgende beurt gefixt worden dacht ik.

Helaas ging het raam in de loop de tijd langzaam open, en kreeg ik hem niet meer dicht, en ook het schuifdak ging niet meer dicht nadat ik het een keer had geopend. Dan kan je de auto dus niet eens wassen, of rijden als het koud is of als het regent. Dus heb ik toch de auto voortijdig teruggebracht naar de garage, en wederom duurde het lang om de benodigde onderdelen te bemachtigen. De garage wil alles netjes doen en geeft daar meer prioriteit aan dan snelheid; dat is ook een van de redenen dat ik de auto daar in onderhoud heb. Maar het duurde dus weer lang. Toen de winter in zich kwam kwam de vraag aan de orde of dan maar gelijk wat cosmetische punten aangepakt konden worden, dus dat heb ik maar gelijk laten doen.

Al met al heeft het toch weer 11 maanden geduurd eer ik de auto terug had. Maar nu lijkt hij weer helemaal in orde.

Dus op naar een jaar (of 2, de volgende APK is pas weer over 2 jaar, en dan is de distributieriem ook alweer aan de beurt) waarin de auto gewoon gereden kan worden!

Jaartje zonder grote problemen

  • 221.600 km

De afgelopen maanden hebben niet veel met de auto gereden; het weer zat niet echt mee. Maar de grote problemen lijken nu wel te zijn verholpen. Alleen na de laatste rit (naar Friesland) zag ik dat op de parkeerplaats een plasje olie lag waarboven tijdens het parkeren het achterdifferentieel zich bevindt. Dus ik heb de auto toch maar gelijk weggebracht om dat te laten fixen. Maar in vergelijking met het onderhoud van de afgelopen paar jaar, stelt dat niet zoveel voor.

Als ik ermee ga rijden, is het meestal gelijk een paar honderd kilometer, en daarbij valt het op dat de auto het best in zijn element is op de snelweg. Hij gaat prima een bocht door natuurlijk, en bij een tochtje door de heuvels van Limburg rijdt hij heerlijk, maar de snelweg voelt toch aan als het natuurlijke habitat van de SVX.

Nu de airco weer goed werkt valt mij op dat ik eigenlijk nooit meer met de ramen open rijd, en het schuifdak is zelfs helemaal niet meer open gegaan sinds ik het vorig jaar heb laten repareren.

Sommige zaken gebruik je eigenlijk nooit. Zaken als de koplampsproeiers en de achterruitenwisser heb ik volgens mij nog nooit nodig gehad. Maar als je de auto maar een paar keer per jaar gebruikt, zijn er ook wat gangbaardere zaken die je nooit gebruikt. Zo kwam ik er pas achter dat ik niet eens wist hoe de claxon gebruikt moest worden. Drukken op het midden van het stuur leek niets te doen, maar later bleek dat we gewoon net wat harder hadden moeten drukken.....

Zolang de omstandigheden niet drastisch veranderen, is de SVX een blijvertje.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.