Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank
Zeldzaam genoegen
5 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Subaru maakt bijzondere auto’s, maar de bijzonderste zie je in Nederland echter niet of nauwelijks. Door ons belastingstelsel worden die namelijk uit de markt geprijsd. Neem de Subaru Outback 3.6R: die was zomaar eventjes € 25.500 duurder dan zijn viercilinderbroeder. We kunnen ons dan ook niet herinneren er ooit eentje te zijn tegengekomen. Tot vandaag dus.
In een Subaru Outback 3.6R, met zijn zescilinder boxermotor aan de goede kant van de auto, kom je natuurlijk niet zomaar terecht. Dennis Hebels kun je dan ook scharen onder de Subaru-liefhebbers. Algauw staan we in zijn telefoon te kijken naar de SVX en XT coupés die hij ook in zijn bezit heeft. “Deze Outback vond ik in Duitsland, waar ze aanmerkelijk meer zijn verkocht. Ik wilde per se deze auto in deze kleur met deze bekleding. Het is niet alleen de motor die me zo aanspreekt, maar ook het feit dat hij een gewone automaat heeft en geen cvt, want dat vind ik lang niet zo fijn rijden.”
Wanneer we een rondje om de Outback lopen, valt op dat vanaf de buitenkant helemaal niets weggeeft dat hierin de 260 pk sterke 3,6-liter boxermotor schuilt. En als we even in het interieur loeren, zien we ook daar helemaal niets bijzonders. Dat heeft natuurlijk zijn charme, maar we kunnen ons voorstellen dat als je hem als nieuwe auto kocht je met !"73.000 op zak ook eens even ergens anders ging kijken.
Voor Dennis is het zijn gezinsauto. “De kleine deukjes die je ziet, haal ik er dan ook niet uit. Dat soort perfectie moet je niet willen met twee kleine kindjes”, zegt hij.
GEFOPT
Typische Hollanders als we zijn, informeren we ook nog even naar het verbruik, want Subaru’s staan in eenvoudige uitvoeringen al niet bekend als lekker zuinig. “Het valt me hartstikke mee. Gemiddeld rijdt hij 1 op 10 en als je lange stukken over de snelweg rijdt, is dat 1 op 12.” Een voorspelling over het vermogen? “Zijn nul naar honderd-sprint heb ik eens nagemeten. Die klopt wel. Verder verwacht ik dat het typisch Japans zal zijn en dat hij dus heel dicht bij de fabrieksopgave komt”, zegt Dennis.
Die voorspelling komt uit. Rollenbank-meester Ghisbert van Ginhoven meet de auto in zijn drie rijmodi, die alle drie hetzelfde resultaat laten zien. “Bij eentje komt er heel kortstondig in het begin een maximale trekkracht van 406 Nm uit. Dan laat hij de koppeling slippen om je het gevoel te geven dat je heel snel bent, maar eigenlijk word je dan gefopt. Op vol vermogen levert hij namelijk altijd dezelfde prestatie”, aldus Ghisbert. De Subaru scoort qua vermogen net iets boven de fabrieksopgave, zoals Dennis al min of meer voorspelde.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Outback 3.6R Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 73.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.630 cc |
Maximaal vermogen | 191 kW / 260 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.775 mm / 1.820 mm / 1.605 mm |
Wielbasis | 2.745 mm |
Massa leeg | 1.562 kg |
Laadvermogen | 538 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.