Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 39.000 km |
Eerste 600 km met mijn Outback.
- 6.000 km
Begin december 2009 is mijn Outback 2.5i cvt (model 2010) afgeleverd. Ik heb gekozen voor de uitvoering exclusive vanwege de complete uitrusting en het ontbreken van leerbekleding. Omdat ik het interieur wat triest van kleur vond, wilde ik leerbekleding in een andere kleur dan het standaard zwart of ivoor. Ik heb gekozen voor een klassiek bruine leerbekleding uit de lijst van dealeropties.
Het resultaat is n.m.m. subliem: donkergrijze metallic lak, dashboard in zwart met (nep) geborstelde aluminium accenten en het heldere bruin van de stoel- en portierbekleding.
De auto kostte afgeleverd ruim € 52.000,--, een enorme berg geld, maar wel tienduizenden euri goedkoper dan soortgelijke europese auto’s met vergelijkbare uitrusting.
Bij de eerste ritten vielen me zaken op die ik niet had bemerkt bij de proefritten:
Reservewiel ontbreekt. Compressor en spuitbus worden meegeleverd. Een los aangeschaft reservewiel past niet in de daarvoor aanwezige ruimte onder de achterbak, tenzij je de band laat leeglopen.
De bediening is complexer dan ik me herinnerde van vorige auto’s.
De bediening van de elektrische handrem gaat niet lekker.
Het (spraakgestuurde) navigatiesysteem werkt goed en snel, maar je moet het wel door hebben. De menustructuur is niet altijd even logisch.
De achteruitrijdcamera is subliem, alleen na een rit in de regen op de snelweg slaat de achterkant van de auto inclusief de cameralens dicht door opspattend vuil en zout. Bij 8 graden onder nul gooi je niet zomaar een plens water over de cameralens.
Twee weken na de aflevering kreeg de OB de kans te laten zien, waartoe hij echt in staat was: hij ploegde zonder enig probleem door dikke pakken sneeuw, beijzelde op- en afritten werden met superieur gemak genomen. Kortom, met het dalen van de buitentemperaturen stegen mijn warme gevoelens voor de OB!
Nu 6000 km en bijna drie maanden verder zijn mijn ervaringen als volgt:
Benzineverbruik:
Een 600 km lange rit op de snelweg buitenland 135 km/pu, (145 op teller), heuvels, zware tegenwind: 1:10 (windgeruis wat meer aanwezig dan verwacht )
niet al te zwaar stadsverkeer: 1:11
gemengd verkeer in Nederland: 1:11,9.
Deze cijfers zijn gemeten aan de hand van de boordcomputer én de klassieke berekening “aantal afgelegde kilometers gedeeld door het aantal getankte liters benzine”.
Tussen de twee berekeningen is geen verschil, dus het verbruik is het werkelijke praktijkverbruik.
Dit relatief lage verbruik wordt bereikt door te letten op de verbruiksmeter en de combinatie cvt/cruisecontrole, die het veel beter doet dan ik ooit met het rechtervoetje zou kunnen.
De automaat (CVT):
De OB is met de cvt in het dagelijkse verkeer snel, heel snel. Bij de zeldzame sprintjes 1 tot 100 km bleek dat de OB de 11 seconden met gemak haalt, terwijl automobilisten met op papier veel snellere auto’s slechts de achterkant van de OB konden zien.
Kennelijk kan de grootste sukkel met een cvt snel sprintjes trekken, terwijl veel van de zgn sportieve automobilisten wel het gas kunnen intrappen, maar er weinig benul van hebben hoe je een versnelling optimaal bedient.
Omdat de OB zo eenvoudig accelereert, ga je om de een of andere reden vanzelf meer ontspannen rijden. De OB “ontstrest” als het ware. Je hoeft niet meer zo.
Wegligging:
De OB komt wat log over. De auto is natuurlijk ook hoog en zwaar. Ik heb daarom een paar keer met de OB korte bochten met veel te hoge snelheid genomen. De grenzen van de OB lagen veel verder dan mijn grenzen (terwijl ik toch een slipcursus op Zantvoort heb gevolgd).
Ook hier weer, de OB leidt tot een rustige manier van rijden, dus waarom zou je “hoeken”?
Op slecht wegdek kan de vering wat stoterig overkomen. Mogelijk een kwestie van niet optimale kwaliteit standaard banden.
Technische mankementen:
Zoals te verwachten van een Subaru géén. Ook bij de pro-forma-beurt bij de garage bleek niets.
Conclusie tot dusverre:
De OB is heel ruim met meubilair, waarop Amerikanen met obesitas vorstelijk kunnen zitten. De auto is redelijk snel met een matig benzineverbruik. Het zicht rondom is met dank aan de grote spiegels en de camera achterop uitstekend. Het rijcomfort is voortreffelijk.
Voor mij is de OB een door het publiek zeer ondergewaardeerde auto.
Outback 2.5i Exclusive CVT model 2010
- 39.000 km
Anderhalf jaar verder sinds de aanschaf zijn mijn ervaringen als volgt:
Carrosserie:
Geen enkel rammeltje, parkeren dankzij ruime spiegels en achteruitrijdcamera heel simpel. Er zijn geen krasjes op plaatwerk. De kwaliteit van het lakwerk lijkt uitstekend.
De auto is lang, bij kleinere parkeerplaatsen hinderlijk lang. De wendbaarheid is echter prima.
Windgeruis bij rijden met open dak en/of ramen valt tegen. Moet beter kunnen.
Ik ben ondertussen gewend aan het uiterlijk. Er komen meer auto's met oplopende koplampen en "glimlachende" grilles op de markt. Liep Subaru dan toch voorop??
De voorruit blijkt geen "steenslagkopper". De achterruit slaat bij regen te snel dicht.
Interieur:
De ruimte van het interieur blijft in positieve zin opvallen. Alhoewel dash niet lijkt te zijn opgetrokken uit premium-materialen blijft alles krasvrij. Alles oogt en werkt nog als nieuw.
Jammer dat stoel bijrijder niet in hoogte is te verstellen.
Hinderlijk dat het schuifdak niet automatisch sluit bij contact-af.
Navigatiesysteem (Kenwood) blijft gecompliceerd te bedienen en is soms zelfs hinderlijk en onnodig onhandig. De rekensnelheid en de stembediening ervan werken echter super.
De laatste 2 maanden bevriest het display van het navigatiesysteem incidenteel. Moet de garage wat aan doen.
De "kracht" van de xenon-koplampen valt wat tegen.
De interieurverwarming is prima te regelen. De temperaturen op het display wijken vermoedelijk stevig af van de echte temperaturen.
Motor:
Verbruik over bijna 40.000 km gemiddeld 8,4/100, maar wel voor het grootste deel snelweg (Nederland teller op 130, Frankrijk teller op 145).
Een volle tank stadsverkeer resulteert in 11,2/100.
Het gunstige verbruik is alleen te bereiken als je de cruisecontrole voortdurend gebruikt (ook in druk verkeer). Zodra je zelf het gaspedaal gaat roeren schiet het verbruik omhoog. Als je op de verbruiksmeter let, laat je dat echter vanzelf wel uit het hoofd.
De techniek is de auto vanuit stilstand door de automaat zelf te laten gaan rollen, daarna steeds steviger gasgeven tot de gewenste snelheid is bereikt. De CVT maakt dan wel behoorlijk wat lawaai. Daarna cruisecontrole aan en gas los. De totale rust in het interieur keert dan terug. Wisselingen in snelheid bewerkstelligen met de cruisecontrole.
Allemaal uiterst comfortabel en rustgevend. Hoge gemiddelde snelheden zijn simpel te realiseren.
Weggedrag:
De auto blijft groot en log. Degenen, die een lekker potje willen gaan sturen, moeten vooral geen Outback aanschaffen. De uitslagen van de carrosserie kunnen groot zijn.
De auto blijkt echter - ook tijdens regen - kinderlijk eenvoudig te corrigeren als ik door onoplettendheid veel te hard een bocht aansnijd.
Dat veilige weggedrag is n.m.m. geheel terug te voeren op de AWD.
De vering vind ik op slecht wegdek nog steeds een beetje stoterig. Een Citroen of een Mercedes doen dat duidelijk beter.
Onderhoud en bijzondere kosten:
De kleine beurt en een grote beurt kostten in het totaal net geen € 500,--. Olieverversen gaat tegenwoordig met (duurdere) volsynthetische olie.
Er viel tot dusverre niets te repareren. Niets bijzonders werd vervangen, zelfs geen lampjes.
Heerlijk een auto te hebben, die tussendoor niet naar de garage moet. Een echte Subaru.
Enige gebrek:
Het incidentele bevriezen van het display Kenwood navigatiesysteem: waarschijnlijk een brakke kabelverbinding van niet-Subaru-kwaliteit.
Totaal plaatje:
De auto is duur in aanschaf, maar vergeleken met de AWD's van Volvo/Audi/BMW in soortgelijke uitvoering spotgoedkoop (wat heet goedkoop??).
De degelijkheid is zoals te verwachten van Subaru: top.
Wel ben ik nieuwsgierig hoe de schakelband van de CVT zich gaat gedragen in vergelijking met die, welke in sommige Audi's zit.
De auto is niet geschikt voor de zogenaamd sportieve rijders. De Legacy lijkt daarvoor beter geschikt.
Opvallende punten blijven het ruimteaanbod, het comfort, het veilige weggedrag en vooral de constructiekwaliteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Outback 2.5i Exclusive / Schuifdak / AUT / Trekhaak
- 2009
- 238.570 km

Subaru Outback 2.5i Exclusive Leer | Schuifdak | LED | Camera | Clima | Cruise | Navigatie | Trekhaak | Automaat !!
- 2011
- 199.861 km

Subaru Outback 2.5i AWD Keyless Leder Open dak Camera Trekhaak
- 2011
- 134.137 km