Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Subaru
  • Outback

Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)

autoreview

3
Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)
prestant57
  • prestant5710
  • Gebruikersreview
25 februari 2010 om 11:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Exclusive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 600 km met mijn Outback.

  • 6.000 km
  • 25 februari 2010

Begin december 2009 is mijn Outback 2.5i cvt (model 2010) afgeleverd. Ik heb gekozen voor de uitvoering exclusive vanwege de complete uitrusting en het ontbreken van leerbekleding. Omdat ik het interieur wat triest van kleur vond, wilde ik leerbekleding in een andere kleur dan het standaard zwart of ivoor. Ik heb gekozen voor een klassiek bruine leerbekleding uit de lijst van dealeropties.
Het resultaat is n.m.m. subliem: donkergrijze metallic lak, dashboard in zwart met (nep) geborstelde aluminium accenten en het heldere bruin van de stoel- en portierbekleding.
De auto kostte afgeleverd ruim € 52.000,--, een enorme berg geld, maar wel tienduizenden euri goedkoper dan soortgelijke europese auto’s met vergelijkbare uitrusting.

Bij de eerste ritten vielen me zaken op die ik niet had bemerkt bij de proefritten:
Reservewiel ontbreekt. Compressor en spuitbus worden meegeleverd. Een los aangeschaft reservewiel past niet in de daarvoor aanwezige ruimte onder de achterbak, tenzij je de band laat leeglopen.
De bediening is complexer dan ik me herinnerde van vorige auto’s.
De bediening van de elektrische handrem gaat niet lekker.
Het (spraakgestuurde) navigatiesysteem werkt goed en snel, maar je moet het wel door hebben. De menustructuur is niet altijd even logisch.
De achteruitrijdcamera is subliem, alleen na een rit in de regen op de snelweg slaat de achterkant van de auto inclusief de cameralens dicht door opspattend vuil en zout. Bij 8 graden onder nul gooi je niet zomaar een plens water over de cameralens.

Twee weken na de aflevering kreeg de OB de kans te laten zien, waartoe hij echt in staat was: hij ploegde zonder enig probleem door dikke pakken sneeuw, beijzelde op- en afritten werden met superieur gemak genomen. Kortom, met het dalen van de buitentemperaturen stegen mijn warme gevoelens voor de OB!

Nu 6000 km en bijna drie maanden verder zijn mijn ervaringen als volgt:

Benzineverbruik:
Een 600 km lange rit op de snelweg buitenland 135 km/pu, (145 op teller), heuvels, zware tegenwind: 1:10 (windgeruis wat meer aanwezig dan verwacht )
niet al te zwaar stadsverkeer: 1:11
gemengd verkeer in Nederland: 1:11,9.
Deze cijfers zijn gemeten aan de hand van de boordcomputer én de klassieke berekening “aantal afgelegde kilometers gedeeld door het aantal getankte liters benzine”.
Tussen de twee berekeningen is geen verschil, dus het verbruik is het werkelijke praktijkverbruik.
Dit relatief lage verbruik wordt bereikt door te letten op de verbruiksmeter en de combinatie cvt/cruisecontrole, die het veel beter doet dan ik ooit met het rechtervoetje zou kunnen.

De automaat (CVT):
De OB is met de cvt in het dagelijkse verkeer snel, heel snel. Bij de zeldzame sprintjes 1 tot 100 km bleek dat de OB de 11 seconden met gemak haalt, terwijl automobilisten met op papier veel snellere auto’s slechts de achterkant van de OB konden zien.
Kennelijk kan de grootste sukkel met een cvt snel sprintjes trekken, terwijl veel van de zgn sportieve automobilisten wel het gas kunnen intrappen, maar er weinig benul van hebben hoe je een versnelling optimaal bedient.
Omdat de OB zo eenvoudig accelereert, ga je om de een of andere reden vanzelf meer ontspannen rijden. De OB “ontstrest” als het ware. Je hoeft niet meer zo.

Wegligging:
De OB komt wat log over. De auto is natuurlijk ook hoog en zwaar. Ik heb daarom een paar keer met de OB korte bochten met veel te hoge snelheid genomen. De grenzen van de OB lagen veel verder dan mijn grenzen (terwijl ik toch een slipcursus op Zantvoort heb gevolgd).
Ook hier weer, de OB leidt tot een rustige manier van rijden, dus waarom zou je “hoeken”?
Op slecht wegdek kan de vering wat stoterig overkomen. Mogelijk een kwestie van niet optimale kwaliteit standaard banden.

Technische mankementen:
Zoals te verwachten van een Subaru géén. Ook bij de pro-forma-beurt bij de garage bleek niets.

Conclusie tot dusverre:
De OB is heel ruim met meubilair, waarop Amerikanen met obesitas vorstelijk kunnen zitten. De auto is redelijk snel met een matig benzineverbruik. Het zicht rondom is met dank aan de grote spiegels en de camera achterop uitstekend. Het rijcomfort is voortreffelijk.
Voor mij is de OB een door het publiek zeer ondergewaardeerde auto.

Outback 2.5i Exclusive CVT model 2010

  • 39.000 km
  • 12 juni 2011

Anderhalf jaar verder sinds de aanschaf zijn mijn ervaringen als volgt:

Carrosserie:
Geen enkel rammeltje, parkeren dankzij ruime spiegels en achteruitrijdcamera heel simpel. Er zijn geen krasjes op plaatwerk. De kwaliteit van het lakwerk lijkt uitstekend.
De auto is lang, bij kleinere parkeerplaatsen hinderlijk lang. De wendbaarheid is echter prima.
Windgeruis bij rijden met open dak en/of ramen valt tegen. Moet beter kunnen.
Ik ben ondertussen gewend aan het uiterlijk. Er komen meer auto's met oplopende koplampen en "glimlachende" grilles op de markt. Liep Subaru dan toch voorop??
De voorruit blijkt geen "steenslagkopper". De achterruit slaat bij regen te snel dicht.

Interieur:
De ruimte van het interieur blijft in positieve zin opvallen. Alhoewel dash niet lijkt te zijn opgetrokken uit premium-materialen blijft alles krasvrij. Alles oogt en werkt nog als nieuw.
Jammer dat stoel bijrijder niet in hoogte is te verstellen.
Hinderlijk dat het schuifdak niet automatisch sluit bij contact-af.
Navigatiesysteem (Kenwood) blijft gecompliceerd te bedienen en is soms zelfs hinderlijk en onnodig onhandig. De rekensnelheid en de stembediening ervan werken echter super.
De laatste 2 maanden bevriest het display van het navigatiesysteem incidenteel. Moet de garage wat aan doen.
De "kracht" van de xenon-koplampen valt wat tegen.
De interieurverwarming is prima te regelen. De temperaturen op het display wijken vermoedelijk stevig af van de echte temperaturen.

Motor:
Verbruik over bijna 40.000 km gemiddeld 8,4/100, maar wel voor het grootste deel snelweg (Nederland teller op 130, Frankrijk teller op 145).
Een volle tank stadsverkeer resulteert in 11,2/100.
Het gunstige verbruik is alleen te bereiken als je de cruisecontrole voortdurend gebruikt (ook in druk verkeer). Zodra je zelf het gaspedaal gaat roeren schiet het verbruik omhoog. Als je op de verbruiksmeter let, laat je dat echter vanzelf wel uit het hoofd.
De techniek is de auto vanuit stilstand door de automaat zelf te laten gaan rollen, daarna steeds steviger gasgeven tot de gewenste snelheid is bereikt. De CVT maakt dan wel behoorlijk wat lawaai. Daarna cruisecontrole aan en gas los. De totale rust in het interieur keert dan terug. Wisselingen in snelheid bewerkstelligen met de cruisecontrole.
Allemaal uiterst comfortabel en rustgevend. Hoge gemiddelde snelheden zijn simpel te realiseren.

Weggedrag:
De auto blijft groot en log. Degenen, die een lekker potje willen gaan sturen, moeten vooral geen Outback aanschaffen. De uitslagen van de carrosserie kunnen groot zijn.
De auto blijkt echter - ook tijdens regen - kinderlijk eenvoudig te corrigeren als ik door onoplettendheid veel te hard een bocht aansnijd.
Dat veilige weggedrag is n.m.m. geheel terug te voeren op de AWD.
De vering vind ik op slecht wegdek nog steeds een beetje stoterig. Een Citroen of een Mercedes doen dat duidelijk beter.

Onderhoud en bijzondere kosten:
De kleine beurt en een grote beurt kostten in het totaal net geen € 500,--. Olieverversen gaat tegenwoordig met (duurdere) volsynthetische olie.
Er viel tot dusverre niets te repareren. Niets bijzonders werd vervangen, zelfs geen lampjes.
Heerlijk een auto te hebben, die tussendoor niet naar de garage moet. Een echte Subaru.

Enige gebrek:
Het incidentele bevriezen van het display Kenwood navigatiesysteem: waarschijnlijk een brakke kabelverbinding van niet-Subaru-kwaliteit.

Totaal plaatje:
De auto is duur in aanschaf, maar vergeleken met de AWD's van Volvo/Audi/BMW in soortgelijke uitvoering spotgoedkoop (wat heet goedkoop??).
De degelijkheid is zoals te verwachten van Subaru: top.
Wel ben ik nieuwsgierig hoe de schakelband van de CVT zich gaat gedragen in vergelijking met die, welke in sommige Audi's zit.

De auto is niet geschikt voor de zogenaamd sportieve rijders. De Legacy lijkt daarvoor beter geschikt.

Opvallende punten blijven het ruimteaanbod, het comfort, het veilige weggedrag en vooral de constructiekwaliteit.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Subaru Outback? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Outback
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Outback | Nieuw: facelift 2022

    46
    • 13 april 2022

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Outback specificaties
  • Subaru Outback occasions
  • Subaru Outback video's
Advies en informatie
  • Subaru Outback tests
  • Subaru Outback gebruikersreviews
  • Subaru Outback index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer
 

Subaru Outback reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

    Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

    3
    • 25 april 2017
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Executive (2012)

    Subaru Outback 2.5i Executive (2012)

    4
    • 18 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Exclusive (2010)

    Subaru Outback 2.5i Exclusive (2010)

    5
    • 7 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Luxury (2011)

    Subaru Outback 2.5i Luxury (2011)

    3
    • 17 september 2012
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Luxury (2010)

    Subaru Outback 2.5i Luxury (2010)

    5
    • 18 april 2012
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)

    Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)

    18
    • 5 november 2010
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

    Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

    11
    • 7 september 2010
meer reviews
Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank

Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank

Subaru maakt bijzondere auto’s, maar de bijzonderste zie je in Nederland echter niet of nauwelijks....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback (2006)

    Subaru Outback (2006)

    6
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Luxury (2013)

    Subaru Outback 2.5i Luxury (2013)

    3
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2005)

    Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2005)

    2
    • 27 december 2021
  • Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank

    Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank

    • 9 september 2021
  • Nieuws
    Vijf NCAP-sterren voor vijf nieuwe modellen

    Vijf NCAP-sterren voor vijf nieuwe modellen

    18
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Digitaal instrumentarium voor Subaru Outback

    Digitaal instrumentarium voor Subaru Outback

    11
    • 6 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    2
    • 11 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback (2006)

    Subaru Outback (2006)

    6
    • 12 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden