Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Subaru Legacy

Grijze muis met karakter

14
Subaru Legacy
Subaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru Legacy
  • Albert-Jan Cornelissen
  • Eerste rijtest
19 oktober 2009 om 17:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 37 2009
AutoWeek 37 2009

Je leest het in AutoWeek 37 2009

Van een spannend design kun je de nieuwe Subaru Legacy werkelijk niet betichten, maar onder zijn saaie uiterlijk gaat als vanouds eigenwijze techniek schuil. Ook de vijfde generatie Legacy is uiteraard weer voorzien van vierwielaandrijving en boxermotoren. Zit ware schoonheid bij de Japanner onderhuids?

Wanneer je de nieuwe Subaru Legacy Touring Wagon schuin van achteren bekijkt, herken je er direct een flinke portie Opel Insignia in. Of lijkt hij toch meer op de Toyota Avensis? De voorkant is van hetzelfde laken een pak, met als enige opvallende designkenmerk de zoveelste poging van Subaru om een herkenbare familiegrille te realiseren. We komen er niet omheen: de nieuwe Legacy is een grijze muis. Die bovendien bij zijn debuut reeds een tikje verouderd oogt, net als dat bij de vorige generatie feitelijk het geval was. Maar de Legacy-koper is dan ook wars van trends: over het algemeen zijn het vijftigplussers die er graag met de caravan op uittrekken, waarvoor de vierwielaangedreven Subaru zich uitstekend leent. Hij of zij is bovendien hondstrouw: volgens de importeur zal liefst 65 procent van de Legacy's aan bestaande Subaru-klanten worden verkocht.
Vandaar dat de nieuwe Legacy vasthoudt aan het oude, beproefde concept: integrale aandrijving in combinatie met boxermotoren. Wie een zescilinder boxer zoekt vist voortaan overigens achter het net: in het streven naar groene milieulabels heeft Subaru Nederland besloten de 3,6 liter zespitter te laten voor wat het is. Net als overigens de elders geleverde 2,5 liter turbomotor met 265 pk, die echter niet voldoet aan de Euro 5-emissienorm.

Veel geschreeuw
In ons land zal de Legacy geleverd gaan worden met een tweeliter boxer die 150 pk mobiliseert, daarnaast is er een 2,5 liter die 167 pk sterk is. Laatstgenoemde is gekoppeld aan een CVT-automaat, Lineartronic genaamd, die bij de tweeliter als optie leverbaar is. Volgens Subaru heeft het merk hiermee een heuse primeur te pakken. Het is 'de eerste traploze automaat voor vierwielaangedreven auto's met in lengterichting geplaatste motor die door een ketting wordt aangedreven'. Tja…
De Lineartronic is vooral bedoeld om het verbruik te drukken, volgens de fabriek heeft hij elke 100 km genoeg aan 8 in plaats van 8,5 liter benzine. Daarvoor betaal je echter wel een heftige prijs in de vorm van verminderde prestaties: de acceleratie naar 100 km/h vergt met de CVT liefst 1,6 seconden meer. Helaas waren we niet in de gelegenheid om in de Legacy kennis te maken met de Lineartronic, maar in zijn broertje Outback (zie kader) valt de nieuwe transmissie vooral op door het feit dat hij snel opschakelt en dat bovendien nogal traag doet. Het CVT-typische janken ontbreekt helaas evenmin, de boxer maakt flink toeren terwijl er ondertussen weinig gebeurt. Veel geschreeuw, weinig wol dus.
Bij de viercilinders boxers werd de uitstoot gereduceerd om aan de Euro 5-norm te voldoen, met als positief effect dat de tweeliter in combinatie met de Lineartronic in aanmerking komt voor een C-label, net als de 2.5i.

Soepel
Uiteraard is ook de vorig jaar geïntroduceerde dieselboxer weer van de partij, die in de Legacy voortaan is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
En het is nog altijd een prettige motor: hij maakt indruk met een buitengewoon soepel karakter. Al bij zeer lage toeren pakt hij zonder morren op en een turbogat is praktisch niet te bespeuren. Boven de 4.000 tpm is de fut er overigens snel uit, en echt heel stil is de motor bij accelereren niet. Zijn verbrandingskarakter ontgaat je dan niet, hoewel hij op constante tempi mooi stil is. Dan is het vooral het windgeruis dat je hoort, vooral rond de (onnodig) grote buitenspiegels is dat redelijk sterk aanwezig.
Jammer dat de handbak nogal hakerig is en lange schakelwegen heeft. Je moet de versnellingen echt met nadruk inleggen, bovendien grijpt de koppeling bij de koppelrijke dieselmotor nogal abrupt aan bij het wegrijden.
In andere opzichten blijkt dat Subaru ook wat rijkarakter gezocht heeft naar de veilige gulden middenweg. De Legacy rondt bochten zonder problemen, mede door zijn laaggeplaatste boxermotor die voor een laag zwaartepunt zorgt. Echt sportieve pretenties heeft hij echter niet, daarvoor is de besturing wat te kunstmatig en is er teveel onrust in de carrosserie. De Legacy is toch vooral de goedmoedige allemansvriend, met een comfortabel afgestemde vering.

Riante binnenruimte
De nieuwe Legacy heeft een 7,5 centimeter grotere wielbasis, die zich positief vertaalt in een riante binnenruimte. Zelfs voor D-segment-begrippen is de ruimte op de achterbank uitstekend te noemen, met 1,94 meter kun je meer dan uitstekend 'achter jezelf' zitten. De hoofdruimte is in zowel de sedan als de Touring Wagon prima voor elkaar.
Voorin kijk je uit op een weinig spannend gelijnd dashboard, dat in ergonomisch opzicht echter wel gedegen in elkaar steekt. De afwerking valt nogal tegen, het ontbreekt aan raffinement. Zo is de bovenzijde van het dashboard van keihard plastic, en het zilvergrijze kunststof op het stuur glimt sterk. Ook aan zaken als de hard tegen het plafond klappende handgrepen en de met een plof sluitende ramen zie je dat de Subaru in dat opzicht nog wel wat kan leren van zijn Europese tegenstrevers. Maar als het om daadwerkelijke kwaliteit gaat, steekt het Japanse merk over het algemeen met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. En laten we wel wezen, is dat uiteindelijk niet belangrijker dan de kwaliteitsíndruk?
Bij de recent gehouden Euro NCAP-crashtest ging de nieuwe Legacy er recentelijk bovendien vandoor met 5 sterren, zodat het met het veiligheidsniveau wel snor zit. 'Veilig' is überhaupt een woord dat van toepassing is op de behoudende Japanner, die bij de merkfans ongetwijfeld weer aftrek zal vinden. Of het echter zal lukken om veel nieuwe aanhangers te vinden in het felbevochten D-segment, is de vraag. Vanaf 2 oktober staat de Legacy Touring Wagon bij de dealer, de sedan volgt januari volgend jaar.

  • Houd me op de hoogte over de Subaru Legacy
Subaru Legacy Subaru Legacy

Uitgelicht aanbod

    Subaru Legacy 2.5i Premium Automaat | Navi | Cruise | Leder | Camera | Lm-Velgen | Trekhaak

    Subaru Legacy 2.5i Premium Automaat | Navi | Cruise | Leder | Camera | Lm-Velgen | Trekhaak

    • 2019
    • 48.479 km

    € 37.750

    Subaru Legacy 2.5i Premium | 2.000kG trekgewicht | Zeer Compleet | 100% dealeronderhouden

    Subaru Legacy 2.5i Premium | 2.000kG trekgewicht | Zeer Compleet | 100% dealeronderhouden

    • 2018
    • 67.802 km

    € 35.450

    Subaru Legacy 2.0i 150pk AWD CVT LUXURY SPORTS EDITION

    Subaru Legacy 2.0i 150pk AWD CVT LUXURY SPORTS EDITION

    • 2012
    • 156.874 km

    € 12.495

Meer Subaru Legacy occasions

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Legacy specificaties
  • Subaru Legacy occasions
  • Subaru Legacy video's
Advies en informatie
  • Subaru Legacy tests
  • Subaru Legacy gebruikersreviews
  • Subaru Legacy index
PREMIUM
Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

Op het AutoWeek-forum staan regelmatig verzoeken om hulp bij de keuze van een gebruikte auto....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    4
    • 27 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    10
    • 24 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive...

    2
    • 2 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2004)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    2
    • 2 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport Executive (2010)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport...

    2
    • 18 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport Executive (2010)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport...

    1
    • 29 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Luxury (2011)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Luxury...

    1
    • 23 mei 2016
meer reviews
Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Ooit kocht Edwin Kroon de goedkoopste Subaru Legacy die op Markplaats stond, met het idee om...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    12
    • 29 april 2021
  • Nieuws
    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    20
    • 2 april 2021
  • PREMIUM
    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar...

    • 28 april 2020
  • Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

    Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 -...

    • 16 september 2019
  • Nieuws
    Subaru onthult nieuwe Legacy

    Subaru onthult nieuwe Legacy

    38
    • 7 februari 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    14
    • 8 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden