Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Corporate Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.0i Corporate Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 83.000 km |
- 2.000 km
Legacy Touring Corporate Edition CVT
Na vier jaar een Legacy TW op lpg te hebben gereden was er de overweging om nog weer wat pegels te verspijkeren in het onderhoud van die auto of inruilen voor iets anders.
De lpg heeft zeker niet geheel probleemloos gefunctioneerd en betekent dat de auto toch in elk geval periodiek (bv. eenmaal in de 50.000 km) echt op de brug moet voor een paar dagen welnesskuur, in dit geval het stellen van de kleppen.
Belangrijkste overweging was echter niet de iets mindere betrouwbaarheid maar vooral het feit dat de oude Legacy achterin echt iets te klein werd. Als je 1.90 m. bent, kun je echt niet achter jezelf zitten en met opgroeiende kinderen kwamen er steeds meer klachten vanuit het achteronder dat de auto te klein was. Voor kleine tot gemiddelde mensen zal de auto echter prima voldoen: een geweldige wegligging, mooie materialen en stoelbekleding, enorm complete uitrusting en een prachtig uiterlijk en exclusieve verschijning.
Ik heb een paar andere auto's overwogen. Vanwege de grootte bleef eigenlijk alleen de Skoda Superb over, een hele goede auto, maar voor het merk loop ik niet echt warm. Ik had de nieuwe Legacy al wel zien staan bij de Subarudealer, maar werd een beetje verblind door het typisch Japans/Amerikaanse uiterlijk: op het eerste zicht vooral grof en volumineus. De prachtige lijkwagenachtige belijning van de oude Legacy (met zwevende daklijn) en de prachtige stijlloze ramen waren niet meer terug te vinden.
Uiteindelijk hebben heel laag bij de grondse argumenten de doorslag gegeven:
-de grootte: het is echt een enorm grote auto, geheel aangepast aan Amerikaanse maten en daar vallend in de midsize sedan categorie. Vooral de ruimte achterin is enorm, net niet Superb, maar daar een paar cm. onder en groter dan Passat en Mondeo (niet echt op mijn lijstje vanwege de grote verkoopaantallen).
-net toen ik ging kijken had de dealer een paar exemplaren van de Corporate Edition op voorraad, die veel aantrekkelijker dan de normale Luxury uitvoering geprijsd was, en alleen de stoelverwarming en ruitenwisserverwarming misten. De aanschaf werd toen ineens wel heel aantrekkelijk.
EERSTE ERVARINGEN (2000 km)
Minder:
-uiterlijk (maar het went, het uiterlijk is wel een breuk met het vorige sierlijke model, maar sluit wel weer aan bij de oudere meer plompe Legacy's; ergens las ik dat het model een beetje is als de mantelpakjes van Angela Merkel, kortom het is geen auto om mee te verleiden of te verblinden)
-benzineverbruik van de boxermotor: dit was al hoog bij mijn oude Legacy op lpg, die ik nooit voor minder dan 1:9 de weg opkreeg. Je merkt bij flink doortrekken dat het verbruik omhoog spuit (dubbele meters, een boordcomputer en een verbruiksmeter geven goede feedback); het goede nieuws over verbruik wordt geheel veroorzaakt door de CVT automaat
-kleine oneffenheden worden goed gevoeld
Positief:
-de enorme ruimte, zowel in de lengte als in de breedte als in de hoogte
-zeer volledige uitrusting, mooi dashboard
-uitstekende wegligging natuurlijk
-zeer comfortable en laag geluidsniveau
Zeer positief:
-de cvt automaat is echt twee klassen beter dan de 4bak automaat op de oude legacy; traploze versnelling, boterzacht, in de bergen en bij vaart verminderen op de motor veel beter af te remmen met de paddles; geluidsniveau en verbruik zijn verbazingwekkend laag te houden. De eerste keren trap je voluit op het gas, en gebeurt er niet veel, dwz de versnelling is vertraagd. Het geluidsniveau is wat irritant en de benzine kolkt de tank uit. Na een tijdje ga je wat meer meespelen met de cvt en bereik je indrukwekkend lage verbruikscijfers. Ga je voluit en laat je de vier pantoffels van de Subaru het asfalt wegkrijten, reken dan op hooguit 1:10. Houd je maximaal rekening met de cvt karakteristiek dan haal je 1:14. Gemiddeld had ik voor de eerste drie tanks een verbruik van 1: 10,5, 1:12 en op 1:14 bij gemengde stukken.
ERVARING 10.000 km
- 10.000 km
GEVOEL: EEN ANDER SOORT AUTO DAN HET VORIG MODEL
Gevoelsmatig is de nieuwe Legacy toch wel een andere auto dan de vorige. Daarin had ik meer het gevoel van een echte rijdersauto: je zat lager, en de stoelen en de cockpit vormden zich meer om je heen. De afmetingen waren wat compacter, en de automaat reageerde wat responsiever. Daar komt bij dat hij in mijn gevoel op LPG reed zodat de brandstofkosten minder een rol speelden. Onderhoudend rijden was het parool.
In de nieuwe Legacy zit je wat meer op de bok. De stoelen zijn weliswaar ver te verstellen in alle standen, maar zelfs als je groot bent zet je de stoel nog niet in de laagste stand. Tel daarbij het zeer ruime interieur op, en je krijgt een gevoel van in de auto plaatsnemen, op een fauteuil, in plaats van je in een lage stoel nestelen, dichtbij het asfalt, zoals in het oude model. Het is maar wat je verkiest, maar wel goed om te weten. De nieuwe versie is niet zo zeer een doorontwikkeling van eigenschappen en uiterlijk, maar best een stevige switch.
Wat je aan onderhoudend rijgedrag (iets) inlevert, krijg je terug in de hoofdstukken comfort en ruimte. Het veercomfort is hoog, en de ruimte als van een cathedraal. Achterin gaan de banken vaak schuin naar beneden en wordt er heftig gerelaxed door twee pubers. De benen van mijn oudste van 1.85 verschijnen bij een langere reis niet meer in mijn nek, zoals bij de oude Legacy, maar blijven in het achterruim. Blijkbaar is daar voldoende ruimte. De CVT automaat doet zijn werk onmerkbaar, soepel, met alleen een kleine aarzeling om aan te zetten, zeker als de auto eenmaal op snelheid is.
UITERLIJK: SJIEK WORDT IE NOOIT
Qua uiterlijk ben ik wel meer gewend aan de auto en ik vind hem nu wel mooi. Minder scherp gesneden dan het vorige model weliswaar, maar ook wel een mooie combinatie van casual en stijlvol. Sjiek wordt deze Subaru nooit, daarvoor is hij te functioneel en te groot; de meeste rijders kopen hem daarvoor ook niet, denk ik.
BIJZONDERHEDEN
Ik heb eenmaal een lange rit van plm. tien uur gemaakt en de auto rook toen naar aangelopen remmen. Kon echter niets vinden, de auto houdt ook niet in, en bij normale afstanden merk ik niets. De remmen maken ook wel een schurend geluid in de laatste meters voor het tot stilstand komen, vind ik. Bij de eerste beurt zal ik het melden. Dat duurt echter nog een paar maanden.
VERBRUIK
Het verbruik over 10.000 km is nu gemiddeld 7.8 liter / 100 km bij een best wel gematigde rijstijl. Op wintersport was het verbruik over 2000 km 7.4 liter / 100 km. Deze auto kan best zuinig rijden, mits de motor warm is en je met het verkeer meebeweegt. Flink het gas erop en veel korte stukjes rijden met koude motor brengt het zo naar 11 liter / 100km.
NIEUWE PLUSPUNTEN
Geen gebreken ontdekt in deze periode, was ook niet te verwachten. Het neerklapmechanisme van de achterbank werkt prima waar je het nodig hebt, nl. als je bij de achterklep staat. Verder werkt het bluetooth gebruik van mobiele telefoons via het audiosysteem perfect, maar dit vraagt wel het doorlopen van een paar stappen.
NIEUWE MINPUNTEN
Een klein minpuntje is dat de automatische ruitensproeier wel instelbaar is, maar de automatische verlichting niet. Deze slaat veel te laat aan, als het vrijwel schemerig is. Terwijl je er verder zo heerlijk lui van wordt en nooit meer naar de verlichting kijkt.
Inruil van een puike auto
- 83.000 km
Ik heb besloten de Legacy in te ruilen voor een Outback, daarom deze afsluiting. De auto is steeds volgens voorschrift onderhouden, alleen heb ik de toch wel korte intervallen van 15000 km wat opgerekt omdat ik vooral langere stukken rijd.
Er is in deze periode alleen het normale onderhoud vericht. Geen enkel onderdeel hoefde te worden vervangen, geen enkele bijzondere reparatie werd verricht. Zelfs de banden zijn nog origineel, waarbij ik wel op een extra set winterbanden rijd in de winter. Alleen een extra starthulp was eenmaal nodig omdat ik de binenverlichting langdurig aan had laten staan. Het electrisch systeem kan dan wel in de war raken en foutmeldingen aangeven die tot onnodig garagebezoek kunnen leiden. Onnodig omdat er meestal niets aan de hand blijkt te zijn als het systeem gereset is.
Kortom een storingsvrije auto met zeer goede rij eigenschappen, geweldig ruim en altijd tractie. Benzineverbruik over de gehele periode van 83000 km was 7.6 l / 100 km.
Op naar de volgende Subaru !
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.