Subaru Legacy 2.0i Luxury (2010)

autoreview

Subaru Legacy 2.0i Luxury (2010)

Signalement

UitvoeringLegacy 2.0i Luxury
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf38.409 km
KM-stand laatst44.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers...

  • 39.000 km

Ik was nog niet klaar met de Subaru Legacy... Nadat ik afscheid moest nemen van de vorige Legacy maar eens bij mezelf nagegaan waar ik gelukkig van zou worden als volgende auto. Voor mij stond al vast dat ik AWD wilde, want de ervaringen met de vorige Soeb waren zo positief dat ik eigenlijk niets anders meer wil. Maar dan, wat zijn de opties? Volkswagen Passat 4motion? Audio A4 / A6 Quattro? BMW 330XD?

BMW komt er na mijn ellendige ervaringen met een 5-serie nog maar moeilijk in. Audi vind ik zwaar overprijsd en een VW doet het toch niet helemaal bij mij (hoewel ik ook nog een Passat heb die het perfect doet!). Dus conclusie: Er moest weer een Subaru Legacy komen!

En deze is het geworden, een 2010 model met alles erop en eraan: lederen bekleding, stoelverwarming, Xenon, breedbeeld navigatie, DVD speler, parkeersensoren voor en achter, 18" lichtmetalen velgen, enz...

Het is een prachtbak om te zien en het verschil in karakter tussen de oude en de nieuwe is niet te beschrijven. Je ziet het al als je de twee naast elkaar ziet, maar als je ze rijdt ervaar je het pas echt.

De nieuwe Soeb is een auto om comfortabel lange afstanden mee te kunnen overbruggen. Met de vorige kon dat ook, maar toch anders... De ruimte die je in de auto hebt is werkelijk fenomenaal. De vorige was al niet heel klein, maar de nieuwe Legacy lijkt wel een kathedraal. Dat heeft ook nadelen, want door de afmetingen is het wel eens lastig parkeren. Niet alle hoeken van de auto zijn overzichtelijk, in het bijzonder de motorkap. Parkeersensoren voor zijn dan ook eigenlijk een must!

De CVT bak doet z'n werk uitmuntend en kent schakelmomenten. De motor maakt ook toeren zoals dat hoort in een auto, en blijft dus niet hangen in een optimaal toerental zoals een Prius of Civic dat wel doet (vervelend gejengel). De schakelflippers aan het stuur hebben ook echt nut; je kunt echt een verzet op- of terug gaan en het klinkt als een echte schakelbak.

De audio aan boord is fantastisch. Bij de vorige Legacy was dat al redelijk goed, maar in de nieuwe Soeb klinkt het als een klok; geen schel hoog, goed aanwezig laag en duidelijk gedefinieerd midden.

Qua weggedrag is de nieuwe Soeb een verademing om te rijden. Hij stuurt heel precies, ligt als een blok op de weg, is vlot in tussenacceleraties en is zeer stil. Acceleratie lijkt wat minder dan de vorige Soeb, maar dat komt wellicht ook door de CVT; je ervaart de snelheidstoename gewoon minder maar gaat wel als de spreekwoordelijke brandweer. Hij is vlot zat in ieder geval, ondanks het redelijk hoge gewicht van bijna 1600 kilo (sedan!).

De afwerking staat ook op een hoog plan. Afwerking is fenomenaal en er zijn mooie materialen gebruikt. De versnellingspook, stuur en knoppen voelen degelijk aan en de zit in de stoelen is goed.

Nog een opvallend iets: Het verbruik. De vorige Soeb (ook op LPG) haalde met heel veel moeite 1:10. In de regel was het meer 1:8, ondanks veel snelwegkilometers. De nieuwe Soeb haalt met gemak 1:11 op LPG. Denk dat de CVT-bak hier een hoop verschil maakt.

Gebruikskosten kan ik nog niet zo heel veel over zeggen, maar bij gebleken belangstelling zal ik mijn ervaringen hier posten.

De eerste 5000 kilometer...

  • 44.500 km

De eerste 5000 kilometer zitten erop. Ben nog steeds onder de indruk van deze auto. Rijdt heerlijk en vooral de rust in de cabine valt me op. Als je 130 op de snelweg doet is het wonderlijk stil in de auto.

Even kort de plussen en minnen:
Plus:
- Heerlijke reisauto
- Stoelen zeer comfortabel
- Goede audio aan boord
- Fenomenale wegligging (nog beter dan de vorige serie)
- Redelijk brandstofverbruik
- Interieurvelichting (blauw lampje in de hemel) geeft luxe gloed over dashboard en midden console
- Mooi instrumentenpaneel

Min:
- CVT doet niet altijd wat jij wilt (schakelt soms te laat)
- Lichtsensor reageert veel te laat (het moet echt al goed donker zijn voordat de verlichting ingeschakeld wordt)
- Stuurbekrachtiging is aan de lichte kant
- Stoelverwarming wordt pas later voelbaar / duurt even voordat 'ie opgewarmd is

Verder ook al het eerste defect gehad: parkeersensoren voor werkten niet of nauwelijks. Dit is door de dealer (Fa. Wenting in Doetinchem) onder garantie vervangen. Zonder klagen of morren en met een gratis vervangauto. Zo hoort het!

Parkeersensoren zijn vervangen en werken nu weer naar behoren.

Gemiddeld verbruik over de eerste 5000 kilometer ligt net boven de 1 op 11. Dit zijn hoofdzakelijk snelwegkilometers met een gangetje van 130 a 140 op de cruisecontrol.

Ben zeer overtuigd van deze auto. Hier ga ik nog lang plezier van hebben!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.