Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Executive (2010)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Executive (2010)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0D Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst8.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Koude start

  • 3.500 km

Ik heb op 15 november jongstleden mijn nieuwe Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 D Executive opgehaald bij Broek Autobedrijven te Waalwijk. Na 3.500 kilometer tijd voor wat eerste ervaringen.

De Subaru wordt geleast - via mijn werkgever - bij ING Car Lease en volgt 4 jaar rijden in een Hyundai SantaFe 2.2 crdi Style 2WD op. Een wagen waar ik zeer positief over te spreken ben, zeer goede ervaringen mee heb gehad.

In juli ben ik begonnen met het orienteren op een andere auto na de nodig auto's bekeken te hebben (BMW tot Skoda) bleven er 4 op mijn shortlist staan:
- Volvo XC60 Drive
- Skoda Superb Estate 170 pk TDI 4x4
- Kia Sorento D 4WD Exclusive
- Subaru Legacy

Mijn belangrijkste eisen:
- Ruime wagen met ruimte voor hond achterin (dus station wagon of SUV-achtige)
- Goede trekkracht (voor boottrailer / aanhangwagen met haardhout etc.)
- 4 WD (boottrailer van helling trekken en veiligheid in het modderige buitengebied waar ik woon)
- Voldoende luxe en toeters en bellen om me een goed gevoel te geven wanneer ik met de auto onderweg ben (navi, leer, audio etc.).

De Volvo:
Ik vind de XC60 een zeer aantrekkelijke wagen en vond de proefrit met de 5cilinder diesel ook zeker positief. Echter, in mijn lease categorie kon ik de Drive versie leasen..... met een aanhanggewicht wat voor mij gewoon niet voldoende is en enkel 2WD aandrijving. De D5 werd gewoon te duur.

De Kia:
De Kia vond ik om te zien altijd minder aantrekkelijk dan mijn Hyundai, maar toen ik er een keer in gereden gehad en met de dealer wat aan het onderhandelen was, kwam ik er achter dat ik wel een hele complete Sorento zou kunnen rijden (we hebben het hier over het nieuwe model uiteraard), met de nieuwe 193 pk dieselmotor en bijbehorend aanhangwagengewicht. Echter, het is'm toch niet geworden.

De Skoda:
Tsja.... een hele ruime, nette, degelijke wagen. Heb proefgereden in de 1.8 TSI met DSG bak en dat rijdt toch wel errug prettig. Ik had hoge verwachting van de 170 pk TDI met 4x4 en het was een moeilijke keuze. In de uitvoering met leer, navi, etcetc.. echt een heel goed aanbod, maar ik vond'm net niet spannend genoeg.

De Subaru:
En dan kun je zeggen dat de Subaru ook verre van spannend is. En ik moet eerlijk zeggen dat het vorige model (zoals veel Subaru liefhebbers zeggen) wel wat sierlijker was dan het huidige. Maar het is wel een lekkere ruime wagen. Ik was 4 jaar geleden al een keer bij de Subaru dealer geweest voor een Legacy, maar die lag toen niet binnen mijn bereik vanwege een andere lease categorie en een hele hoge leaseprijs voor Subarus. Dit is nu wat meer in lijn gebracht met de meer courante merken.

Ik heb dus toch gekozen voor de Legacy, deze gaf voor wat ik zoek heel veer waar voor z'n geld. En een Subaru is ook gewoon een goed werkpaard waarop ik (volgens de 'kenners') op kan vertrouwen. Heb nog wel getwijfeld of ik toch de Outback zou nemen, die nog wat meer richting mijn levensstijl aanschurkt, maar ik vind de Outback gewoon wat minder mooi en daar kon ik dan weer niet de Executive uitvoering van nemen..... vanwege een te hoge prijs.

Executive
Nou wat zit er dan o.a. in die Executive:
- Leren bekleding
- Elektrisch te verstellen (met geheugen) bestuurdersstoel
- Verwarmde stoelen
- Xenon
- Hill hold
- Elektrisch kantel / schuifdak
- Navi
- Geupgrade audio
- Key less open / start en go
- Eletrisch in te klappen spiegels
- etc...
Een heel complete wagen.. Daarnaast heb ik nog de volgende zaken laten toevoegen:
- Trekhaak
- Getinte achterruiten
- Subwoofer
- Mediahub

Winter
En dan op 15 november ophalen en meteen midden in de winter belanden. De Subaru heeft met nog niet teleurgesteld. De symmetrische AWD in combinatie met de Boxer diesel (150 pk / 350 nm) trekt je overal doorheen. Wel oppassen omdat je wel erg gemakkelijk door rijdt en bochten neemt... moet in de gaten houden dat als' ie gaat dat ' ie dan natuurlijk ook gaat, daar helpt geen AWD tegen. Maar het voelt wel heel erg vertrouwd. Ik heb er wel GoodYear Ultragrip winterbanden onder.

Tot nu toe erg tevreden. De Subaru is een hele degelijke auto, dat voel je aan alles. De Boxer motor heeft een compleet andere vermogensafgifte dan de diesels die ik tot nu toe gereden heb. Je moet hem wel wat meer toeren geven, maar hij is heel soepel en stil icm met de 6 bak.

Waar ik wat minder tevreden over ben is de kwaliteit van de audio installatie. De standaard installatie in mijn Hyundai gaf een beter geluid. Ik heb ook nog een onopgelost probleem met de subwoofer en de mediahub. De dealer krijgt ze gewoon niet aangesloten. Er is nu overleg gaande met de importeur hoe dit op te lossen.......

De foto's zijn van december 2010, de Subaru (ongewassen) in een omgeving waar' ie zich erg prettig in voelt (-;

20 Februari - 8.000 km

  • 8.000 km

Ik ben inmiddels aan de 8.000 km aangeland met de Subaru. De motor is rond de 5.000 km lekker los gekomen. Een aantal zaken zijn inmiddels opgevallen:

- Nu het motorblok los is, loopt deze erg soepel, prettige vermogensafgifte, stil.
- Verbruik zit zo rond de 1:16, op 'Nederlandse' snelheden. Indien je echt flink doorrijdt (bijv. op de Duitse Autobahn, continu tussen 180 - 200) dan is het natuurlijk een ander verhaal. Tot de 140 blijft ie redelijk zuinig omspringen met de brandstof, maar daar boven gaat het hard achteruit.
- Met koud weer schakelt de bak een beetje hakerig. 1 en 2 zijn lastig in te leggen. Als de Subaru en/of de buitentemperatuur wat meer op temperatuur is, gaat het schakelen lekker.
- Tijdens de sneeuwperiode heeft de Sub - met winterbanden - perfect gepresteerd.
- Inmiddels ook enkele malen flinke (tandemasser) aanhangwagen getrokken, met haardhout. Koppeling heeft dat wel even gemerkt, flinke stinklucht, maar de auto kwam prima van zijn plek.
- Ik vind wel dat de wagen redelijk lawaaiig is vanwege het windgeruis, ik denk vooral rond / dankzij de spiegels.

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste ervaringen van de afgelopen maanden. Wagen functioneert prima. Ook 'luxe' zoals het geheugen op de bestuurdersstoel en de keyless start en dergelijke zijn zeer functioneel en prettig in het gebruik.

De dealer heeft enige tijd geworsteld met het aansluiten van de door mij extra bestelde subwoofer. Tevens was er wat onduidelijkheid over het al dan niet kunnen aansluiten en bedienen via het navi-scherm van de Ipod. Vorige week is de Subaru twee dagen terug geweest bij de dealer voor een oplossing. Deze oplossing is inmiddels gevonden en ik kan nu inderdaad m'n Ipod bedienen (toegang tot afspeellijsten, filmpjes etcetera) via het touchscreen scherm van de navi. De subwoofer valt wat tegen. Ik wist dat het maar een kleine woofer is (onder de bestuurdersstoel), maar had er toch wat meer van verwacht. Misschien dat deze nog wat in moet spelen, maar ik krijg er nog niet echt een lekkere bass van...

Voor het overige, erg tevreden over de Legacy.... we gaan lekker verder met kilometertjes maken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens