Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204 km - Klokje Rond

De strijd tegen de tijd

59 reacties

Video
AutoWeek 23 2020
AutoWeek 23 2020

Je leest het in AutoWeek 23 2020

De Subaru Impreza GT Turbo was rond de millenniumwisseling dé auto die iedereen wilde hebben. Remco Slegtenhorst was één van de mazzelaars die zo’n auto ook werkelijk kon aanschaffen. Nu is het 21 jaar later en rijdt hij nog steeds in zijn ‘Scooby’. De kilometerstand ging onlangs doodleuk over de 400.000. Hoe lang mag dat feest nog duren?

Anno 1999 was het voor Remco Slegtenhorst vrij simpel om een Impreza GT Turbo aan te schaffen. “Ik werkte destijds als ICT’er bij ABN Amro en één van de privileges die we daar hadden, was dat we een lening met 0 procent rente konden krijgen. Dan kun je dus nog eens een behoorlijke auto aanschaffen.”

Inmiddels zijn zulke voordeeltjes allemaal verleden tijd. “Mijn vader was helemaal autogek”, vervolgt Remco. “Die liet mij destijds de artikelen uit de bladen zien die over de Impreza werden geschreven. Iedereen was er lyrisch over, dus zo’n auto wilde ik hebben.” Natuurlijk heeft Remco in al die jaren weleens overwogen om iets anders aan te schaffen. “Maar daarmee was het altijd wat: of het weggedrag valt tegen, of de stoelen zitten heel slecht. Laatst had ik van Subaru een nieuwe Levorg mee. Als je daarmee gas geeft, duurt het twee seconden voordat hij een keer in beweging komt. Dat is echt helemaal niets voor mij.”

SCHAARS

Tot op heden heeft hij geen cent bespaard op de Impreza. Nog altijd gaat hij naar de dealer in Aalsmeer die hem ooit afleverde. “Ik houd hem nog altijd trouw bij. Laatst is er zelfs nog een nieuw aircosysteem in gegaan. Dat was een hele klus. Het is inmiddels opvallend dat er op sommige onderdelen een lange levertijd zit. Die worden schaars.” Ook een reparatie aan het dashboard, waarbij Remco alle lampjes weer werkend wilde hebben, bleek een heel moeilijke klus. “Maar over het algemeen is mijn Impreza een betrouwbare auto, waaraan maar erg weinig stukgaat”, stelt hij vast. Ook de versnellingsbak, toch wel een teer punt bij deze auto’s, is nog origineel. “Wel was er een keer een synchromeshring versleten. Die kostte maar acht euro, maar de hele zooi moest eronderuit. Dat was dus alsnog een heel dure klus. Ach ja, wat ik uitgeef aan onderhoud, betaalt een ander aan afschrijving.”

Techneut Tim de Leeuw is tevreden als hij uit de auto stapt. “Onderweg voelt hij nog heel goed aan. De ophanging is solide en de motor loopt mooi.” Kijk eens aan, als dat geen opmaat is voor een positieve keuring! Als we de motorkap openzwaaien, bekijkt Tim het daar natuurlijk allereerst met een technisch oog. “Moet je eens zien hoe dat is ingebouwd”, zegt Tim. “De motor ligt laag en is breed. Er is bijna geen ruimte tussen het spatbord en de klepdekselpakking. En dat is nu precies de plek waar je binnenkort moet zijn, want vanuit die pakking lekt er olie op de motor en dat zorgt soms voor stank in de auto.” Remco vertelt dat dit de tweede keer wordt dat hij die moet vervangen. “De eerste keer dat die pakking het begaf, staat me nog helder voor de geest. De auto begon toen in een parkeergarage ineens zo erg te roken, dat het brandalarm erdoor afging.”

Tim is onder de kap inmiddels verder aan het kijken. “Het oogt hier allemaal oud en smerig. De boel is behoorlijk vettig, maar ik zie ook een heleboel nieuwe onderdelen. Remco is duidelijk niet gestopt met investeren in deze auto. Dat merk je ook wanneer je met deze Impreza rijdt.” Tim speurt naar de oorzaak van het suizen dat hij onderweg heeft opgemerkt. “Daar zul je het hebben”, zegt hij, als hij wijst op de intercoolerslang van de turbo. “Die is lek.”

DIKKE VETTE AFKEUR

Als we de auto op de brug zetten en de (nog steeds aanwezige!) beschermplaat onder de motor vandaan halen, wordt meteen duidelijk dat roest de auto in zijn greep heeft. “De steun waarop de radiator rust, is hard bezig door te roesten”, vertelt Tim. En hoe Remco zijn Scooby de afgelopen jaren ook heeft verwend met nieuw ingelaste stukken en lagen tectyl, overal piept het bruine monster weer tevoorschijn. Tim: “Daar komt nog eens bij dat hij op verschillende plaatsen wat olie lekt. Het is duidelijk dat er heel veel aandacht aan deze auto wordt besteed, maar de strijd tegen de veroudering ga je helaas niet winnen.”

Als Tim verder onder de auto speurt, komt er toch nog een echt serieus gebrek aan het licht. “Wat wel een dikke vette afkeur is, is de roest op de remleidingen. Die is op verschillende plekken echt te veel. Als je je auto zo secuur laat onderhouden, vind ik het wel slordig van je garage dat ze dit probleem niet hebben opgemerkt. Je moet er echt snel iets aan laten doen, anders wordt het gevaarlijk. Het zal een flinke ingreep worden. Ik denk dat de brandstoftank eronderuit moet. Ik vermoed ook dat alles wat je dan aanraakt direct afbreekt.”

Tot slot krijgen we van Tim nog een college ‘hitteschilden’. “Als je met deze auto rijdt, valt op dat die flink rammelen. Dat heb je vaker met Japanse auto’s. Daar worden de hitteschilden namelijk om de uitlaat gemonteerd, alsof die een jasje aangetrokken krijgt. Europese fabrikanten maken de hitteschilden aan de bodem van de auto vast en dan heb je nergens last van.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De eigenaar doet erg veel moeite om de auto netjes te houden. Er worden zelfs allemaal dure originele onderdelen gebruikt. Vanwege rotte remleidingen, flinke lekkage, roest en oude banden is het helaas echter geen positieve uitslag.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Subaru
Model Impreza 2.0 GT Turbo AWD
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 28.132

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 290 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.690 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 1.230 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/50R16Prijzen
Topsnelheid 231 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s
Brandstofverbruik 10,1 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum