Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD (1998)
Als de wereldkampioen
De Impreza 555 is op een paar puntjes na de bescheidenheid zelve. Oké, de motorkap is één grote luchthapper en de enorme voorbumper bevat een paar gigantische extra lampen (waarvan de lichtopbrengst tegenvalt). Een spoilertje op de achterklep, een dubbele uitlaat en lichtmetalen wielen zijn de enige aanwijzingen. Ook van binnen blijft het grotendeels bij hints. Zoals een leren Nardi-stuurtje en -pookknop. Wel 100% sportief: de voorstoelen die onder alle - en dan bedoelen we alle - omstandigheden bijna extreme steun bieden.
Onze rode wereldkampioen heeft er zin in. De tweeliter boxermotor roffelt genoeglijk - als je hem zo hoort zou je niet denken dat hij maar liefst 211 pk kan mobiliseren. Daar kom je echter snel genoeg achter. Op de A2 eist de Impreza het uiterste van je zelfbeheersing. Hij kan het wel, 100 en 120 rijden, zonder problemen zelfs, maar de 555 laat bij elke beweging van het gaspedaal even weten dat hij er klaar voor is. Voorbij de brug bij Vianen komen we bij de eerste serieuze bocht: die naar de A27. We zetten die bocht met 100 km/h in om met 180 op de lange invoegstrook uit te komen. In de tussentijd was de brom van de boxer veranderd in een strijdkreet. Een lange bocht als deze rondt de vierwielaangedreven 555 met het grootste gemak.
Op rechte stukken kunnen we constateren dat de rechtuitstabiliteit boven alle twijfel is verheven. Tot onze verbazing merken we ook dat de 555 in tegenstelling tot wat we verwachtten niet eens keihard is geveerd. Subaru heeft ook nog eens aan het welzijn van de inzittenden gedacht. Op een lange rit komt dat helemaal niet slecht uit. Natuurlijk hebben we ook even 100 en 120 gereden voor geluidsmetingen. Met respectievelijk 69 en 71 decibel scoort hij als een normale middenklasser. En omdat we toch bezig waren: de 80-120-sprintjes hebben ons zelden zo weinig tijd gekost. In vier waren we in gemiddeld 6,5 seconden het mannetje. In vijf duurde het relatief lang: 10,4 s. De motor moet dan namelijk echt even adem halen om de turbo op toeren te laten komen. Maar is het eenmaal zover, dan is het ook operatie streep tot boven 240-teller... De Impreza is dan ook niet zomaar snel, maar extreem snel. Waar GTI's van het zelfde geld zich beperken tot aanhaken bij BMW's en Mercedessen, daar gaat deze Impreza er op en erover. Nog een cijfertje: 6,2. Zoveel seconden heb je nodig om op de 100 te komen. Enne, het gemiddelde verbruik bedraagt 1:7,5. Het maximale verbruik bedraagt echter 1:6,1. Het schakelen vergt, anders dan bij veel collega-Japanners, enig beleid. De Impreza-bak is zeker bij snel schakelen niet vrij van kraakjes.
Lang neutraal
Op de soms zo verraderlijke Franse binnenwegen gaat het om wendbaarheid en wegligging, dáár zien we of motor en onderstel een beetje weten samen te werken. Nou, we hebben goed nieuws, bij deze straatversie zit het zonder meer snor. Je kunt enorm hard door bochten, maar je krijgt geen 100% duidelijkheid over het grensbereik van de auto. Da's typerend voor deze vierwielaandrijver. Nadrukkelijk ondersturen doet hij niet en dito oversturen evenmin. Hij blijft bijna angstaanjagend lang neutraal. Vervolgens voel je wel dat er iets gebeurt; de Impreza zet een vierwieldrift in en dat is een groots, maar zeker geen alledaags gevoel. Een plotselinge reactie via stuur of rem kan in dat geval dan ook ernstige gevolgen hebben; één 'tik' op de rem is dan voldoende om de achterkant van de 555 heftig te laten uitbreken. Op een stuk onverhard konden alle remmen letterlijk los. Met de grip zit het zonder meer goed; de Impreza gaat er ook op deze losse ondergrond als een speer vandoor. In de eerste bocht weten we het: h'er houdt de Subaru van. De snelheid waarmee je door het zand dendert is erg hoog, maar de 555 blijft neutraal. Na de eerste verkenningen voeren we het tempo verder op en dan steekt die vierwieldrift weer de kop op.
De Subaru Impreza 555 is zijn prijs van vijftig mille méér dan waard. Je krijgt vermogen en sensaties die vrijwel geen andere auto je bieden kan. En laten we niemand horen over een saai uiterlijk en interieur; rij met de auto en je vergeeft hem alles. Echt: alles. Bovendien laat hij daarmee ook zien dat hij een waardig wereldkampioen is: hij loopt er niet mee te koop - hij is het gewoon.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 22.687 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 290 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.340 mm / 1.690 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 1.200 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 231 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 s (fabrieksopgave: 6,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,5 s / 10,4 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
Lees ook
Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.